سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
حجت‌الاسلام رشاد: زبان پارسی با حوزه علمیه زنده ماند/ شیخ فضل‌الله نوری، نماد استقلال ایران

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد گفت: زبان فارسی را علما حفظ کردند در دقاقین علما زبان فارسی حفظ شده و معمولا علمای حوزه دیوان داشتند و زبان فارسی را در اشعار به کار گرفتند که این زبان بخشی از هویت و استقلال ماست و این زبان فارسی را در اشعار علامه سبزواری دیدیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): موسی حقانی در همایش ملی «شیخ شهید فقیه تهران دیده‌بان ایران» که سه‌شنبه 10 مرداد در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد، گفت: یک سال و نیم پیش به دعوت حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد جلساتی را برای پاسداشت شیخ شهید فضل الله نوری برگزار کردیم که قرار شد برنامه‌هایی برای پاسداشت یاد آن شیخ در سالگرد شهادتش در تهران و قم و نور هم برگزار شود.

رییس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر ایران افزود: در این پاسداشت ۲۵ مقاله برگزیده شد که در برنامه امروز و شهرستان نور ارایه خواهد شد. برنامه قم با پیام آیت‌الله سبحانی شروع می‌شود و سخنرانان متنوعی در برنامه حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: در برنامه تهران ۱۹سخنرانی انجام خواهد شد در کنار آن نمایشگاه اسناد نیز برقرار است. این برنامه با کمک پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و برخی نهادها و مؤسسات دیگر برگزار می‌شود. قرار بود که در پایان برنامه میزگردی هم برقرار باشد که به دلیل کمبود وقت ترجیح داده شد تا از مقالات پذیرفته شده بیشتر استفاده شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد به عنوان دومین سخنران این برنامه ضمن تسلیت ایام شهادت سیدالشهداء و مصادف شدن آن با سالگرد شهادت شیخ شهید گفت: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران سهم اساسی در برگزاری این برنامه داشت. همچنین از یادگار مرحوم ابوالحسنی نیز تشکر می‌کنم که سعی کرد مثل پدرش منادی قلم و یاد شیخ فضل‌الله باشد.

او افزود: اساس این برنامه داعیه مشخصی دارد که در دو دیدار تشریح مساعی شد که طی برنامه‌هایی احیای هویت تاریخی حوزه علمیه تهران صورت بگیرد. در گذشته ما بزرگداشت‌هایی برای بزرگان حوزه داشته‌ایم و حالا این همایش و همایش‌های بعد از آن چنین هدفی را دنبال خواهیم کرد همچنان‌که در آینده برای آیت‌الله شاه آبادی، استاد امام خمینی(ره) همایشی برگزار خواهد شد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: شهرری خاستگاه علمای بزرگی است و شاید عده بسیاری نداند که شیخ صدوق همان ابن بابویه است و ابن بابویه در کجا قرار دارد؟ حوزه ری و تهران از کهن‌ترین حوزه‌هاست و بزرگترین متکلمان، محدثان و منجمان و طبیبان در این حوزه پرورش یافتند. حوزه علمیه قم فعلی خاستگاه علمای بسیاری است که جهان تشیع از آن تغذیه می‌کند. هر چند حوزه تهران از حوزه‌های بزرگ و مهم کشور بود که به حیلت پهلوی کمرنگ و کمرنگ شد و به نوعی شهر هزار حکیم بود که با برنامه‌ریزی پهلوی افول کرد اما بعد از انقلاب اسلامی دوباره زنده شد، سه هزار طلبه پذیرفته و چهار مدرسه بنا شد. 

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد گفت: حدود دوازده سال است که شورای حوزه تهران تأسیس شد و امروز احیای نام و یاد شیخ فضل‌الله به مثابه احیای هویت حوزه علمیه تهران است. چنان‌که وقتی از شیخ خواستند بیرق روسیه را روی بام منزل نهد، او نپذیرفت تا استقلال حفظ شود و امروز در ایران حوزه نماد استقلال کشور است.

او افزود: زبان فارسی را علما حفظ کردند در دقاقین علما زبان فارسی حفظ شده و معمولا علمای حوزه دیوان داشتند و زبان فارسی را در اشعار به کار گرفتند که این زبان بخشی از هویت و استقلال ماست و این زبان فارسی را در اشعار علامه سبزواری دیدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها