یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
امکان خلق قصه‌های نو با موضوعات تکراری زندگی/ تشریح انواع زاویه دید در داستان

البرز- مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس در نشست قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز گفت: زندگی واقعی ما آدم‌ها موضوعاتی دارد که ظاهرش تکرار است اما می‌تواند قصه‌ جدیدی برای مخاطب داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرج، مهناز فتاحی در نشست آموزشی «نگاه نو و زاویه‌ دید جدید در قصه‌گویی» که شنبه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان برگزار شد، ضمن تشریح انواع زاویه دید (اول شخص، دوم شخص و سوم شخص)، گفت: در روایت قصه بر اساس راوی با زاویه‌دید اول شخص به عنوان «من»، قصه را از نگاه خودش روایت می‌کند.

وی به تفاوت‌ زوایای دید در داستان‌نویسی اشاره کرد و گفت: نویسنده و راوی با نوع نگاه و زاویه‌ دید دوم شخص همیشه در مورد «تو» در قصه صحبت کرده و مخاطب را وارد قصه می‌کند و راوی و مخاطب یکی می‌شوند تا صمیمیت و جذابیت را به قصه بیفزایند. این سبک از روایت برای قصه‌گویی بسیار دشوار بوده و نیاز به تمرین‌ بسیار دارد.

این نویسنده که تا کنون آثار ادبی بسیار زیادی را در حوزه داستان خلق کرده و موفق به جذب مخاطب و دریافت جوایز متعدد نیز شده است، در بخش دیگری به زاویه‌ دید سوم شخص و بیان داستان از «او»  و تفاوت‌های دانای محدود و دانای کل و بیان رفتار و اعمال شخصیت‌ها از زبان راوی اشاره کرد.

فتاحی با ذکر این نکته که زندگی واقعی ما آدم‌ها موضوعاتی دارد که ظاهرش تکرار است اما می توان با نگاه نو و جدید به آن نگاه کرد، از مخاطبان کارگاه که مربیان فرهنگی علاقه‌مند به قصه و قصه‌گویی بودند، خواست به موضوعات تکراری یک بار دیگر فکر کرده و با ترکیب این موضوع با خاطرات خودشان قصه های نو خلق کنند.

عصر شنبه کارگاه «قصه‌های کسب و کار» برای مربیان برگزار شد.  کتاب فرنگیس خاطرات «فرنگیس حیدرپور» اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که به روایت خاطرات زنی شجاع که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، می پردازد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها