چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
جشنواره قصه‌گویی استانی در مازندران به کار خود پایان داد

مازندران-بیست و پنجمین جشنواره استانی قصه‌گویی در مازندران با معرفی منتخبان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران بعداز ظهر چهارشنبه در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره استانی قصه‌گویی، گفت: مازندران سرشار از منابع هویت‌ساز از مفاخر، آیین، تاریخ و فرهنگ است و نمی‌دانیم چه میزان از این سرمایه‌ها را توانستیم به نسل جدید منتقل کنیم.


قاسم عزیززاده گرجی اظهار کرد: این سرمایه‌ها باید به درستی معرفی شوند و با تولید محتوا، پیام مناسب و ابزار انتقال پیام، سرمایه‌ها را حفظ و منتقل کنیم.
وی افزود: باید این حلقه وصل را بیابیم که چرا نسل جدید به سرمایه‌های غیرواقعی دیگران افتخار می‌کند و توجهی به سرمایه‌های محلی خود ندارد.


این مسئول گفت: یکی از اشکالات در این زمینه، نداشتن فهم مشترک در بین مجریان و سیاستگذاران است و باید گفت و گو کنیم تا به فهم مشترک و اولویت مناسب دست یابیم.


گرجی تصریح کرد: اگر قرار است امری به فرهنگ مبدل شود باید محتوا و زبان انتقال مناسب برای پیام پیدا کنیم و این پیام زمانی مورد پذیرش مخاطب قرار می‌گیرد که با هنر تلفیق شده باشد.


وی ادامه داد: اگر مهم‌ترین پیام را داشته باشیم و زبان انتقال آن را نشناسیم در انتقال پیام موفق نیستیم.

جشنواره قصه‌گویی استانی در مازندران به کار خود پایان داد


سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه برای انتقال پیام، نیازمند ایجاد فضای مفرح هستیم، خاطرنشان کرد: در فضای مفرح، هر چه اتفاق افتد تربیت و فرهنگ است.


این مسئول با اشاره به اینکه امروز نمی‌توان در کلاس درس و با محتوای درسی، به دانش‌آموز مهارت سبک زندگی آموخت، اظهار کرد: این آموزش شاید در سینما، مراکز فرهنگی هنری و یا هر جای دیگری اتفاق افتد و فعالیت‌های کانون از جمله قصه، فضای تربیتی را فراهم می‌کنند.


گرجی با بیان اینکه جذابیت قصه به گونه‌ای است که فضای مفرح را ایجاد می‌کند و پیام‌منتقل می‌شود، افزود: باید برای انتقال پیام از طریق هنرمندان فضاسازی کنیم و همین که ۲۵ سال از عمر جشنواره‌ای می‌گذرد نشان دهنده تلاش و کسب موفقیت است.

وی با اشاره به کم شدن حضور دانش‌آموزان در مراکز فرهنگی، یادآور شد: این گلایه وجود دارد که نیروهای خوب کانون به آموزش و پرورش کوچ کردند.

رقابت پایانی ۴۸ اثر

مدیرکل کانون مازندران در این مراسم گفت: قصه‌های مدرن و کلاسیک، قصه‌های مربوط به روشندلان و ناشنوایان، قصه‌های در زمینه نقالی، قصه با موضوع پدر بزرگ و مادر بزرگ و ۲ بخش قصه روایتگری درباره شهید سردار سلیمانی و غزه از محورهای جشنواره قصه‌گویی امسال بود.


حامد فاضلی اظهار کرد: ۳۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و ۴۸ اثر برای رقابت پایانی برگزیده شد و در پایان ۱۶ اثر منتخب داریم.

وی افزود: شهید آوینی معتقد است قصه زمانی کاربردی است که در راستای مفاهیم والای انسانی باشد و ما هم هنر را ابزاری می‌دانیم که انسان به رسالت خود عمل کند.


این مسئول با اشاره به فعالیت قصه‌گویان در بخش‌های مختلف، گفت: نقالان به خوبی قصه‌های شاهنامه را ارائه دادند و برای ما افتخار است که بیست و پنجمین سال، جشنواره قصه‌گویی را برگزار می‌کنیم.

جشنواره قصه‌گویی استانی در مازندران به کار خود پایان داد


مدیرکل کانون مازندران با اشاره به اینکه قصه ابزار مهم در حوزه سرمایه اجتماعی است، تصریح کرد: امروز و بعد از مواجهه جهان با کرونا، فضای مجازی به شکل نامانوس وارد خانواده‌ها شد اما قصه این ظرفیت را دارد جمعیت زیادی را به دور قصه‌گو جمع کند و قصه به عنوان چسب نامرئی که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند برای ما قداست می‌یابد.

در مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی، ۱۶ اثر به مرحله نهایی که شب یلدا در یزد برگزار می‌شود راه پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها