چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کتاب «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» معرفی می‌شود

مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، هم‌زمان با هفته پژوهش نشست «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» را به مناسبت انتشار کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، هم‌زمان با هفته پژوهش نشست «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» را به مناسبت انتشار کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» را پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

در این نشست غلامحسین زرگری‌نژاد، نویسنده کتاب، عطاءالله حسنی و حسن شجاعی‌مهر سخنرانی می‌کنند.

کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» جلد نخست از مجموعه تاریخ ایرانِ عصر قاجار است که آغاز آن به ظهور ایل قاجار در صحنه سیاست ایران در روزگار صفوی باز می‌گردد و روایت آن تا زمان قتل آقامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار ادامه دارد؛ کسی که تجدید وحدت و یکپارچگی ایران امروز از پس آشوب‌ها و آشفتگی‌های عصر زندیه مدیون تلاش اوست. غلامحسین زرگری‌نژاد استاد بازنشسته دانشگاه تهران، تلاش کرده روایتی متفاوت و بی‌طرف از رویدادها و بازیگران این دوره ارائه کند. شالوده کتاب بر این پرسش استوار است که انگیزه تلاش‌های آقامحمدخان غارت بود یا حصول به یکپارچگی دیرپای ایران‌زمین؟ او در پاسخ به این فرضیه، با اتکا به منابع متعدد، دغدغه اصلی خان قاجار را فرمانروایی بر ایرانِ یکپارچه و تجدید وحدت ارضی کشور می‌داند. هر چند که کشته شدن آقامحمدخان به او فرصت نداد تا آمال خود را برای بازگرداندن ایران به مرزهای دیرین به‌خصوص در ماوراءالنهر و قفقاز و خلیج‌فارس عملی سازد.

علاقه‌مندان به نشست «آقامحمدخان: از ایل قاجار تا پادشاهی» می‌توانند پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ به نشانی میدان ارگ، کاخ گلستان، سالن اجتماعات موزه مردم‌شناسی (کاخ ابیض) مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • علی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    در جواب آقای زرگری نژاد باید عرض کنم.که آبروی نداشته دودمان سیاه قاجار و آن سردسته دیوانه اش با تلاش حضرتعالی و امثالهم احیا نخواهد شد.لطفعلی خان اگر قصد فروش جواهرات را داشت.۶ سال برای فروش فرصت داشت.اما با وجود آوارگی هرگز چنین کاری نکرد.
  • ناشناس IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    قابل توجه پهلوی دوستان که اقتدار و یک پارچگی ایران را نه از قاجارها بلکه در سایه سرسپردگی پهلویان همان نوکران سرسپرده انگلیس می دانند.
  • اسماعیل IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    دورانش خیلی پرافتخار بوده که کتاب می نوسیند براش مثل ...
  • Eren IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    آقامحمدخان به گواه تاریخ بزرگترین شاه بعد از اسلام است که متاسفانه دشمنان قاجار نگذاشتن اون آمال و آرزوهای خود را برآورده سازد.به حق میتوان او را شاه شهید نامید کسی که بغیر از مقام پادشاهی انسانی فرهیخته و با دانش بود
  • قربانعلی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    خورشید پشت ابر نمی ماند باید واقعیت را گفت نه اززبان پهلوی بلکه از واقعیت تاریخ
  • صبا IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    من امسال نهم هستم و درس این یارو رو می خونم اصلا ازش خوشم نمیاد خیلی خبیث بوده
  • مهدی اصحابی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    باعرض سلام درود بر استاد عزیز جناب دکتر زرگری نژاد. خوشحالم که خلاصه یک نفر پیدا شد و بی غرض حقیقت قاجار به خصوص آقامحمدخان را دارد بیان میکند چون پر واضح است که ایران امروزی مدیون حضور قاجاریه به خصوص آقامحمدخان است ولی متاسفانه این حقیقت به لحاظ ّغض انگلیس از ایشان که باعث اتحاد و انسجام مجدد کشور شدند و از تجزیه بیشتر ایران جلوگیری کردند وبه دستور ایشان توسط رضاخان وطن فروش و اون مستوفی خبیث که کتابی در نهایت رذالت علیه قاجاریه نوشت تا چهره ایشان را ملکوک کند. درود که در صدد زدودن آن همه دروغ و کذبیات از اذهان مردم ایران هستید که اینقدر خادمان واقعی این مرز و بوم را هجو وتحقیر نکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها