شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
دوره قاجار و امروز ما متأثر از روزگار صفویه است/  کتابی با دیدگاه‌های ناقدانه و جانانه‌

دکتر عطاء‌الله حسنی، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی گفت: نویسنده کتاب «برآمدن قاجار» از مبرزان حوزه تاریخ به شمار می‌رود و بر منابع تسلط کامل دارد. او از منابع دشمن‌نویس بیشتر از منابعی که دوست می‌نویسد، استفاده می‌کند. صحت هر منبع را با منبع دیگر کنترل می‌کند. این به من این اطمینان را می‌دهد که او در جایگاه تحریف ننشسته است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): دکتر عطاء‌الله حسنی، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی در آیین معرفی کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» گفت: دهه ۶۰ وقتی کتاب درسی نوشته دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد به دست من رسید، او را نمی‌شناختم. در پنج یا شش صفحه ایراد کتاب را نوشتم و برای معاون وزیر وقت ارسال کردم. در کمال تعجب دو یا سه ماه بعد تشویق‌نامه‌ای از سوی وی به دستم رسید. انتظار این برخورد را نداشتم. امروز هم این رویه ادامه دارد و اساس دوستی ما در علم و صداقت علمی است و اگر کوچکترین ایرادی پیش بیاید، این ایراد نخستین بار در بین خود دوستان مطرح می‌شود.

وی افزود: تاریخ چیزی است که با آن زندگی می‌کنیم. ما همگی حاصل تاریخ هستیم. میراث‌دار چه بیماری‌ها و چه تیزهوشی‌هایی هستیم. خوی و خصلت و نوع مدیریت و نوع نگاه به دیگران و همه این اتفاقات به دلیل آن چیزی است که بر ما گذشته است. پیدا کردن آن گذشته بسیار دشوار است. به دنبال آن هستیم تا آن گذشته ناشناخته‌ای که ما را به اینجا رسانده است، بشناسیم. آگاهی نقطه تغییر است و باید نسبت به آنچه بودیم و هستیم، آگاه شویم.

حسنی بیان کرد: آیا از این چیزی که هستیم، رضایت داریم یا باید یک قدم به جلو بگذاریم و این قدم به جلو گذاشتن چگونه میسر است؟ فقط خواندن تاریخ ما را به این شناخت نمی‌رساند و باید از علوم دیگر نیز استفاده کنیم. بر پایه آن شناخت می‌توانیم تصمیم بگیریم که چه باید بکنیم. نویسنده کتاب «برآمدن قاجار» از مبرزان حوزه تاریخ به شمار می‌رود و بر منابع تسلط کامل دارد. او از منابع دشمن‌نویس بیشتر از منابعی که دوست می‌نویسد، استفاده می‌کند. صحت هر منبع را با منبع دیگر کنترل می‌کند. این به من این اطمینان را می‌دهد که او در جایگاه تحریف ننشسته است. او به خطای دیروز صراحت دارد و اذعان می‌کند قدم جدید را با من بردارید. اعتراف، شکست نیست.

وی در ادامه گفت: در تاریخ رسم این است که هر پدیده تاریخی را در بستر تاریخ مطالعه کنیم. همان‌گونه که ماحصل تاریخ هستیم؛ بدون آگاهی حوادث تاریخی در هر زمان که اتفاق افتاده باشند. در نتیجه چند گام باید به عقب‌تر برویم تا به ریشه‌های یک پدیده برسیم. در این کتاب حتی تا صفویه در حوزه‌های مختلف نیز بررسی شده است تا ما تحت تاثیر آن، برساخت سلسله‌های بعدی را ببینیم. دوره قاجار و امروز ما متاثر از دوره صفویه است. صفویه نیز محصول بررسی تاریخ قبل از خودشان هستند. تاریخ به یک اعتبار رفتار ماست. تاریخ نیازهای ماست. جبراً ما را به یک سمت و سوی حرکت می‌دهد. با زور شمشیر نمی‌توان تغییر ارزش داد. صفویه مدت‌ها درگیر این بودند که جامعه را در راستای تفکر و ایدئولوژی خودشان حتی در مرزهای ایران استحکام ببخشند.

حسنی افزود: اینها چیزهایی است که پی بردن به آن به دشواری انجام می‌گیرد. صفویه در اوج تمدنی و ایدئولوژیک سقوط کردند. مهم است که پیدا کنیم، ضعف در کجاست. وقتی به کارهای هنری و نسخه‌های خطی اواخر صفویه نگاه می‌کنیم، ریشه علوم به جایی رسیده است که نمی‌شود با آن دوره و اوایلش مقایسه کرد. اینها به آنها شاخصیت دارد. در درون آنچه چیزهایی وجود دارد که آن را به سمت سقوط می‌برد؟ عصبیت، غرور و تعارض. به گمانشان فقط دوره تقسیم غنائم است. بعد از نزدیک به صد سال صلح تقریباً نیروهای نظامی جزء اثرگذاران تغییرات اجتماعی بودند. برای اینکه این بستر به قاجاریه وصل شود، دو مسیر حرکت داریم. از طریق کریم‌خانی و زندی و از طریق افشاریه به قاجاریه. ما نسبت به سلسله افشاریه اطلاعات اندکی داریم. در تاریخ ما کسی این مسیر را کاوش نمی‌کند.

وی بیان کرد: مستقل به حکومت خراسان پرداخته نشده است. محمدحسن خان پدر آقا محمدخان موقعیتی داشته است. به اینطور مسائل پرداخته نشده است. میزان اثربخشی خراسان در پدید آمدن قاجار چگونه می‌تواند باشد؟ تلفیقی نگاه شده است. آخر سر متوجه می‌شویم وزنه به سمت سیاسی و نظامی جنگ سالارانه را بیشتر می‌بینید. هفتاد یا هشتاد سال دوره فترت و حالت آرامی بود. نمی‌فهمیم صاحب چه ارزش‌هایی هستیم. در مدت هفتاد سال صد جنگ سالار به جان هم افتاده‌اند. امروز می‌فهمیم جنگ چه بلایی بر سر مردم می‌آورد. در این کتاب با دیدگاه‌های ناقدانه جانانه‌ای روبه‌رو هستیم که همه اینها را به چالش می‌کشد. هر چند گاهی قلم پرواز می‌کند و انگار نویسنده می‌خواهد زبان به ناسزا بگشاید. وظیفه مورخ تاریخ‌نویسی است و وظیفه او محاکمه کسی نیست. نویسنده گاهی به این چاله می‌افتد که امیدواریم در چاپ‌های بعدی این جملات تصحیح شود.

دوره قاجار و امروز ما متاثر از دوره صفویه است/  کتابی با دیدگاه‌های ناقدانه و جانانه‌

اطلاعات آماری ارائه شده درباره قاجاریه کار ارزشمندی است

در ادامه این نشست دکتر حسن شجاعی‌مهر، پژوهشگر و مصحح و مدرس تاریخ دانشگاه شهید بهشتی گفت: کتاب «برآمدن قاجار» جلد نخست از یک پروژه بزرگ است. نویسنده این کتاب اهتمام بالایی دارد. این کار به جز از غلامحسین زرگری‌نژاد از کسی دیگر برنمی‌آید. با این همه ارجاع و زیرنویس کار بزرگی انجام شده است.

وی افزود: در کل کتاب در مورد قاجاریه خیلی کم است. ذهنیتی که در مورد این دوره داریم، منفی است. در بیشتر کتاب‌ها می‌خوانیم که آقا محمدخان قصی‌القلب بود یا فتحعلی‌شاه همواره منفور است. بیشتر توجه به قسمت اوج قاجاریه یعنی دوره مشروطه است. البته دوره مشروطه افتخار ایران و منطقه است. ما در تاریخ جدید یا در علم جدید باید از این ذهنیت‌ها دور شویم. در این کتاب نویسنده از این ذهنیت‌ها دور شده و این کتاب را نوشته است. نه تنها در قاجاریه که در کل تاریخ چنین فضایی حاکم است. کراهت نسبت به معاویه به دلیل ارادت به امام حسین (ع) همیشه هست. در مورد مامون به دلیل ارادت به حضرت رضا (ع) نقش مامون را در گسترش اسلام در شرق ایران نادیده می‌گیریم.

شجاعی مهر بیان کرد: با نوشتن کتاب «برآمدن قاجار» کار بزرگی انجام شده است. وقتی به منابع این کتاب نگاه می‌کنیم، به فضای ذهنی عمومی ما یک تکان حسابی داده می‌شود. کشتار در کرمان در زمان قاجار در این کتاب به صورت آماری نقد شده است. با ارجاع به منابع ثابت می‌کند که قتل عام تفلیس کاملاً دروغ بوده است. نویسنده کتاب «برآمدن قاجار» منابعی را که گرایش به زندیه و قاجاریه داشته، کنار هم چیده و ارزیابی کرده است. این اطلاعات آماری ارائه شده در مورد قاجاریه کار ارزشمندی است. منابع جدی و اصلی دیده شده است. سفرنامه‌های خارجی و منابع محلی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخشی نیز منابع مورد نقد قرار گرفته است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • یحیی اکبرپور IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    تاریخ یک واقعیت است نه تحریف نه وابستگی حزبی وگروهی درست است درزمان قاجاراتفاقات ناگواربرای کشورعزیزمان افتاد ولی ازحق نباید گذشت آقامحمدخان ۱۰سال باتزار روس جنگید یک وجب خاک نداد انقدرروی اسب مانده بود حتا تغزیش روی اسب بود انقدرپاهایش به زین اسب مالیده شده بود پوست زانوهایش عین قاب درآمده بود
  • علی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    به مدد دنیای مجازی کساني که تاریخ را بر اساس منویات حاکمان پیروز و قوم خود نوشته بودند و سلطنت طلبان و دروغ گویان مجبور به پذیرش واقعیت میشوند
  • علی تاتی IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    باسلام خدمت دوستان در این فرایند زمانی هر کس نقد و دیگری را کوچک میپندارد منتظر باد هستند ببیند از کدام ور میاید
  • رامین IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    عالی
  • محمود IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    لطفا واضحات تاریخ را عوض نکید، قتل عام کرمان خیلی دور نیست وشاهدان عینی آن تا مدتها پیش وجود داشتن، هیچ ملی گرایی مردم ملت خودش را قتل عام نمیکنه اوقوم گرا بود، ودر کار خودش متبحر، ملی گرا نادرشاه بود که بعد ازنجات ملت ایران ازدست افغانها، به جهت جنایات امیرتیمورلنگ توایران، سنگ قبرتیمور را کند وبه دم اسب بست، نه آقا محمد خان که خود را ازتبار امیرتیمور میدانست وقبر نادر شاه وکریمخان رانبش قبرکرد،تنها به ملت خودش تاخت وهرکه نافرمانی کرد کشت نه باروسیه مستقیم جنگی داشت نه با عثمانی
  • مهدی اصحابی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    با سلام درود به شرف اساتید محترم به خصوص دکتر زرگری نژاد که بالاخره این تابو را شکست و به جای نفرت پراکنی در مورد قاجاریه که برعکس مذمت های گفته شده از ایشان اگر نبودند امروز ایرانی در کار نبود آمده اند و به بررسی حقایق پرداخته اند و لازم است در خصوص دلاوری های آقامحمدخان بر خلاف انتظاری که از ظاهرش میرفت و همراهی برادرزاده ۱۵ ساله اش یعنی فتحعلی شاه در تمامی فتوحات و جنگ ها هم صحبت کنیم تا توطئه آن نقاش انگلیسی یا غربی که صرفاً یک نگاره از وی کشیده در لباس زربفت و اون رو تن پرور و زنباره حلوه داده اند را افشاء کنیم بعد خواهید دید که قاجار خدمت کرد یا خیانت و حتی کریم خان تجزیه طلب خائن بود یا خادم که پس از نادر گوشه ای از کشور را جدا کرده بود و حکومت میکرد مانند درانی های افغان در سیستان و بخشی از کرمان یا محمدتقی خان بافقی در یزد و عثمانی در غرب و روسیه در شمال شرقی و غربی خزر که اگر آقامحمدخان به پا نمی خواست و مقاومت های شاهان پس از او نبود توطئه انگلیس در ایران که از میانه عهد صفویه در تجزیه ایران کلید خورده بود اجرایی میشد و امروز به جای همین مقدار ایران اولاً دیگر اسمی از ایران
  • مهدی اصحابی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    به ۳۱ یا بیشتر کشور کوچک وبزرگ به جای ۳۱ استان تبدیل میشد که برای سفر به هرکدام ویزا و پاسپورت نیاز بود.ضمناً فراموش نکنیم که فتحعلی شاه که بابت قراردادهای گلستان و ترکمنچای مذمت میشه اولاً نقاط از دست رفته حکومت های سابق را داشت بر می گرداند نه اینکه بخی از ایران را ازدست داده باشد ضمن اینکه برای همان هم بر خلاف اینکه تاریخ او را منفعل و ترسو جلوه داده مجموعاً ۱۳ سال جنگید و با خیانت حکام خان نشین های قفقاز مثل آراکلی خان و سباستین و حتی خیانت امرای ارتشش و نیز خیانت و بدعهدی انگلیس و فرانسه در جنگ شکست خورد گرچه با زهم تمامی خانات خیوه در شرق خزر در حکومت او جرات شورش نیافتند و تابعایران بودند که با احتساب آنها مساحت ایران بالغ بر ۳ میلیون کیلومتر مربع بود ولی امان از شیطنت ها و خباثت انگلیس که چون شاهان مستقل قاجاریه به آنها باج نمیدادند به انواع توطئه و آشوب دست زدند تا نقاطی را به اشوب کشاندند و همین عدم اتحاد سبب جدایی برخی نقاط شد گرچه از آثار مثبت آن قراردادها تحدیدحدود در مرزها بود که دیگر استعمارگران که بر سر آنها با ایران توافق کرده بودند جرات تعرض به ایران را نیافتند و
  • مهدی اصحابی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    ایران بر محدوده فعلی را همیشه پاس می داشتند تا اینکه پس از زیر بار امضاء قرارداد ۱۹۱۹ نرفتن احمدشاه تیر آخر را به پیکره کشور مستقل ایران زدند و با آوردن گماشتگانی چون رضاخان عنان کشور را عملاً در دست گرفتند و همان فرار خفت بار رضاخان خود بهترین مدرک بر اثبات استقلال و شجاعت شاهان قاجار بود که تا آخر در کشور ماندند و زیر بار استعمار نرفتن حتی احمد شاه که جنگ جهانی اول با آن همه خشونت و تلفات را تحمل کرد وفرار نکرد اما رضا قلدر ببر کاغذی با اولین تشر ردس و انگلیس فرار را بر قرار ترجیح داد و در رفت که لازم است برای کشف واقعیات به این مطالب هم در جلد بعدی جناب دکتر زرگری نژاد بپردازند و بگویند که تمامی تکنولوژی و صنعت در عهد قاجار به ایران وارد شد و حتی توسعه آنها مانند خطوط ریلی در سال ۱۲۵۱ با امضای قرارداد رویتر توسط ناصرالدین شاه میخواست انجام شه که مخالفت علما و کج اندیشی مردم در اینمورد و خیلی موارد دیگر همیشه مانع توسعه طلبی بود و یا دانشگاه که رضاخان اولین بار نساخت بلکه دارالفنون بالع بر ۹۰ سال قبل درست شده بود و همین خط آهن سراسری که حتی قراردادش را احمدشاه با انگلیسی ها امضاء کرد
  • مهدی اصحابی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    ولی در محل احداثش اختلاف نظر خوردند واحمدشاه زیر بار نرفت چون او اعتقاد داشت راه آهن باید از زاهدان شروع شود و تمامی شهرهای بزرگ و مهم مسیر هم ایستگاه داشته باشند و صرفه اقتصادی داشته باشد ولی انگلیس که همیشه طمه خرمشهر و بوشهر را داشت خواست از خرمشهر بزند که صرفه بیشتر نظامی و برای خود انگلیس داشت که این لجاجت ها آن هم از یک شاه جوان انگلیس را سخت برآشفت و پس از ترور بیولوژیکی او در ضیافت شام پادشاه انگلیس و از کار افتادن کلیه هایش ناچار به قصد درمان او را از کشور محترمانه تبعید کردند تا یک خائن مانند خائنین دیگر به کشور سر کار بیاید و آن کند که هنوز هم داریم تاوان پس میدهیم و آن مستعمره شدن رسمی کشور در دست شوروی و انگلیس و آمریکاست که اگر آن اتفاق نمی افتاد و مجلس مشروطه با شاه دموکراتی چون احمدشاه ادامه میداد امروز کشوری قانونمند و پیشرفته داشتیم که با حاشیه رفتن مجلس و نابود شدن آمال مشروطه کشور به ورطه سقوط افتاد متاسفانه.
  • لطف الله عباسی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    آیا به صورت کتاب صوتی و یا پادکست موجود هست که شنیده تا اظهار نظر گردد
  • قربانعلی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    دوره زندیه اصلا حزوتاریخ به حساب نمی آید چون به دوایالت حکمرانی کردن را نمی توان به حساب تاریخ آوردودرموردکرمان چون کریم خان زند یک غلط بزرگی مرتکب شده بود و مردم کرمان هم از فرزند کریم خان زند حمایت کردند ودرسایه دشمنی این بلابه سرشان آمد
  • بهمن IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    گذشته برای تخدیر و افسردگی نیست فقط مطالعه تاریخ نیست مطالعه علم های دیگر به خاطرجمعی می انجامد تاریخ زنده آدم را طرفدار کشورش می کند من از روی حرف آقایان حرف زدم تشکر
  • ع IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    دوران صفویه مقارن با قرون وسطی است اروپاییان در آن زمان باسوادتر از ایرانبان بوده اند و به نوشتن بیشتر از ما پرداخته اند. در مورد تاریخ ایران کتاب نوشته اند . ماموریت گریبایدوف در زمان فتحعلی شاه نوشتن کتاب تاریخ ایران بوده است که اجل او را مهلت نداد. اگر هم نویسنده ای در آن زمان بوده است از ترس پادشاهان وقت به نفع آن پادشاه نوشته اند.
  • علی سلاجقه GB ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    درود بر شما آیا امکان دارد یک نشست مستقل برای معرفی تفصیلی و دقیق تر دیدگاه های نویسنده در خانه کتاب برگزار کنید؟ معمولا گزارشهای نشست های متفرقه، تصویر جامعی از کتاب به مخاطب نمی دهد
  • علی سلاجقه GB ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    درود بر شما آیا امکان دارد یک نشست مستقل برای معرفی تفصیلی و دقیق تر دیدگاه های نویسنده در خانه کتاب برگزار کنید؟ معمولا گزارشهای نشست های متفرقه، تصویر جامعی از کتاب به مخاطب نمی دهد
  • حسین اصغرزاده IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    در صورت امکان یک گفتگوی اختصاصی با نویسنده انجام شود تا کتاب به صورت کامل معرفی شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها