دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
اقتباس از ادبیات به کیفیت فیلم‌نامه‌ کمک می‌کند

محمدرضا مقدسیان، دبیر نشست فیلم عنوان کرد: ساخت یک فیلم اقتباسی مانند «یک تیر و ده نشان» است. ما اثری تولید می‌کنیم که هم کتاب است، هم سینما، هم اقتباس و در کنار تمام این موارد فیلم‌نامه‌ای منسجم و خوب است که از خیلی فیلم‌نامه‌های بی‌کیفیت بهتر است. اگر ما می‌خواهیم فیلم‌نامه‌ای بسازیم که سازنده باشد، باید حتماً به سراغ اقتباس برویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست خبری فیلم سینمایی «آپاراتچی» در سانس اول روز دوشنبه ۱۶ بهمن در خانه رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سجاد نصرالهی تهیه‌کننده فیلم گفت: این فیلم، برگرفته از کتاب «آپاراتچی» است. نزدیک به یک سال و نیم، پیش‌تولید طول کشید و پس از آن تولید را آغاز کردیم. شرایط این پروژه به دلیل اینکه در دهه ۶۰ می‌گذشت، مقداری متفاوت بود. در نهایت فکر می‌کنم توانستیم کار مورد قبولی را ارائه دهیم.

علی طاهرفر کارگردان «آپاراتچی» گفت: جلیل طایفی یکی از فیلمسازان دهه ۶۰ ماست و در استان تبریز، کارهای مختلفی در حوزه پخش انجام می‌دهد. او بخشی از فروش بلیت فیلم‌هایش را هم به صورت خودجوش به جنگ‌زده‌ها ارائه می‌دهد.


وی افزود: زمانی که فیلمنامه این اثر نوشته شد، به سراغ مابه‌ازای بیرونی آن رفتیم‌.

تورج الوند بازیگر «آپاراتچی» از تجربه بازی در این فیلم توضیح داد و گفت: از اینکه نقشی به زبان شیرین آذری بازی کردم، خوشحالم. هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم بتوانم با این گویش بازی کنم زیرا برای من سخت بود؛ اما اکنون فکر می‌کنم بازی در این نقش روی پرده سینما به اصطلاح درآمده است.


وی اضافه کرد: همواره به استقبال نقش‌های جدید و سخت می‌روم و در این نقش‌ها، تمایل بیشتری برای بازی دارم.

جلیل طایفی کارگردان تبریزی و صاحب خاطرات شفاهی کتاب آپاراتچی، به زبان ترکی صحبت کرد و گفت: من خیلی بلد نیستم فارسی صحبت کنم‌. در کل باید بگویم که من تا کنوم ۱۲۰ فیلم کار کردم و نزدیک به ۸۰ فیلم، مجوز پخش از ارشاد گرفته است.

رضا ناجی بازیگر فیلم «آپاراتچی» اظهار داشت: جلیل طایفی ۴۵ سال در عالم هنر زحمت کشیده؛ منتها چون سواد ندارد و همیشه به زبان ترکی کار کرده، شاید خیلی مشهور نشده است. این فرد عاشق سینماست و چندین دهه پیش که با سوپر ۸ میلی‌متری فیلم می‌ساخت، من در چند فیلم او بازی کردم.

وی افزود: زندگی جلیل طایفی به صورت کتاب «آپاراتچی» منتشر شده و خوشحالم که حالا این کتاب به فیلم تبدیل شده است.

حسین عابدینی دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» عنوان کرد: زمانی که آقای طاهرفر فیلمنامه را برای من ارسال کرد، با وجود کوتاهی نقش، به دلیل آذری بودن فیلم دوست داشتم آن را بازی کنم.
وی اضافه کرد: من جوان‌ترین بازیگری هستم که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته است. در ترکیه فیلم‌های مجید مجیدی طرفداران زیادی دارد و به من پیشنهاد بازی دادند و گفتند می‌توانی با پول بازی در فیلم‌های ترکیه‌ای چند سال بعد در ترکیه بخری؛ اما من گفتم که شما می‌خواهید در ترکیه به من خانه‌ای دهید و تمام ایران را از من بگیرید! بعد از ۱۵ سال کار هنری، خیلی حرف‌ها دارم؛ اما تنها این را می‌گویم که تا مرگم در ایران خواهم ماند و برای مردم ایران بازی خواهم کرد.

در ادامه نشست، محمدولی فروتن بازیگر این فیلم سینمایی بیان داشت: کار اهالی رسانه بسیار سخت است و دستان همگی شما را می‌بوسم. این فیلم ادای دینی به بچه‌هایی بود که با ۲۰۰ هزارتومان هنوز هم فیلم می‌سازد.
فیلم‌های ما باید برای مردم باشد؛ نه قشر فرهیخته. زیرا فرهیخته‌ها خودشان می‌فهمند.

امین گلستانه دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» گفت: خدارا شکر که در این پروژه در خدمت دوستانم بودم. انرژی خوب عوامل پشت صحنه را امروز روی پرده سینما مشاهده کردیم.

در ادامه برنامه، مسعود ملکی پژوهشگر و مجری طرح «آپاراتچی» تاکید کرد: از سال ۱۳۸۸، تلاش داشتیم تا ایده‌های مردمی را در فرهنگ و هنر پیگیری کردیم. تا سال ۱۳۹۸، مصاحبه‌های بسیاری گرفتیم که یکی از خروجی‌هایش، گفت‌وگو با جلیل طایفی بود. امروز که می‌بینم ایشان در کنار ما هستند، خستگی از تن ما خارج شد.

در ادامه این نشست خبری، همه عوامل فیلم روی صحنه، کتاب آپاراتچی را در دست گرفتند و حضار آن‌ها را تشویق کردند.

در پی این عمل، محمدرضا مقدسیان، دبیر نشست عنوان کرد: ساخت یک فیلم اقتباسی مانند «یک تیر و ده نشان» است. ما اثری تولید می‌کنیم که هم کتاب است، هم سینما، هم اقتباس و در کنار تمام این موارد فیلم‌نامه‌ای منسجم و خوب است که از خیلی فیلم‌نامه‌های بی‌سروته بهتر است. اگر ما می‌خواهیم فیلم‌نامه‌ای بسازیم که سازنده باشد، باید حتماً به سراغ اقتباس برویم.

در ادامه برنامه، ملکی افزود: واقعیت جامعه ایران از تخیل نویسنده‌های ما جلوتر است. برای نجات هنر، نیازمند ساخت آثاری هستیم که قصه‌شان را از دل کتاب‌ها گرفته‌اند.

وی ادامه داد: من بعد از دو دهه و اندی کار کردن در سینما، فیلم اولی نیستم‌. درست است که کارگردان، فیلم اولی است؛ اما عوامل دیگر فیلم اولی نیستند. بنده خلاف نظر عده‌ای معتقد هستم که فیلم‌های که برای جشنواره انتخاب می‌شوند که خوب نیستند.

این طراح صحنه تاکید کرد: می‌توانم درباره تک‌تک پلان‌ها صحبت کنم و باید بگویم که «آپاراتچی» به شدت سخت، اما شیرین بود.

در ادامه این نشست، طاهرفر کارگردان فیلم «آپاراتچی» در پاسخ به این سوال که آیا فیلم شما در راستای جریانی است که با فیلم فسیل در سینما ایجاد کرد است، گفت: اصلاً دوست ندارم فیلم ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد. قصه ما از دل مردم بیرون می‌آید و هدف ما ایجاد کمدی موقعیت نبوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: فیلم با نگاهی به کتاب «آپاراتچی» ساخته شده و بخش‌هایی از خاطرات را هم آورده‌ایم. ما می‌خواستیم مخاطبانمان یک اثر نوستالژی دهه ۶۰ را همراه لحظاتی شیرین تماشا کنند.

این کارگردان بیان کرد: «آپاراتچی» برای مخاطب عام است. دو جریان فکری تحجر و شبه‌روشنفکری در هنر ایران تاثیری زیادی داشته و به بخشی از آن در فیلم اشاره شده است.

علی طاهرفر تاکید کرد: فیلمسازهای شهرستان مهجور و مظلوم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها