چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
نشست علمی «در نسبت فلسفه و سیاست» برگزار می‌شود

نشست علمی «در نسبت فلسفه و سیاست» یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست علمی «در نسبت فلسفه و سیاست» یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۲ تا ۱۴ در تالار اقبال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این نشست توسط گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و با همکاری انجمن علمی دانشجویان فلسفه دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. احمد رجبی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، مسعود سیناییان، دانش‌آموخته دانشگاه سوربن و LSE و اباصالح تقی‌زاده، دبیر علمی گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی سخنرانان این نشست خواهند بود. دبیری علمی نشست هم بر عهده محمدرضا هدایتی، دبیر علمی گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی است.

بحث از نسبت فلسفه و سیاست معمولاً تحت عناوینی چون فلسفۀ سیاست یا فلسفۀ سیاسی، به رابطه یک‌سویه فلسفه با سیاست منتهی می‌شود که در آن، فلسفه به‌مثابه مکاتب و نظام‌های متافیزیکی عهده‌دار تبیین مبانی و غایات سیاست می‌شود. حال آنکه طرح «فلسفه و سیاست» نه‌تنها مدعایی پیرامون سیاست است، بلکه می‌تواند ادعایی درباره فلسفه نیز به میان آورد. در این گفتار، نه‌تنها سیاست بدون داشتن طرحی از اساس، به سستی می‌گراید، بلکه فلسفه نیز در فراغت از سیاست، تبدیل به نظریات جزمی متافیزیکال می‌شود و تازگی و نیروی انسانی خود را از دست می‌دهد.در این نشست، این موضوع به بحث گذاشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    دروود فلسفه ارزشمند ترین دستاورد انسان است چون تنها تفاوت بین انسان و حیوان در تعقل و درک و ارتباط گسترده تر است و محصول نهایی دستگاه فکری فلسفه، اما سیاست قدرتی ست که از دانستگی فلسفه آغاز می شود، اما خودش فلسفه را به بازی می گیرد، و عمدتاً فلاسفه در مدت عمر خود از فلسفه کمترین بهره را برده اند
  • سیدعبدتلله میرغیاثب IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    مباحث ارزنده ای خواهد بود بسیار علاقه مند هستم که ولو غیر حضکری شرکت کنم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط