به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، معصومه مرادی در این نشست زمینه گرایش کودکان به کتاب را بیش از هر چیز در القا شدن آن کتابها از سوی بزرگترها و گاه همنسلهای آنان دانست و گفت: شاید یک سده دیگر بتوانیم بررسی دقیقی از آثار امروز داشته باشیم.
سعید حسامپور، از اساتید دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه شیراز نیز در این نشست درباره چالشهای دوگانه کودک و ادبیات همچون کودک یا کودکی بزرگسالان، آموزش یا لذت، تصویر یا متن، نوشتار یا گفتار، اقتدار یا آزادی، فلسفه برای کودک یا با کودک و…، چالش متن و بافت را از همه ریشهدارتر دانست و گفت: متن را آن نوشتاری میدانیم که ساخت شده است و بافت، شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، فردی و… است که متن در آن ساخته میشود.
حسامپور، با اشاره به دیدگاه جامعهشناسانه یا روانشناسانه و…، متن را روساخت و بافت را زیرساخت خواند و افزود: اگر بگوییم که آثار سه دسته مانا، گذاری و بدون پیوندگاه با کودک و نوجوان بدانیم، باید به محدودیتهایی همچون قانون، مردم (عرف) و گاه درونگاه و برونگاه خود نویسنده را نیز آگاه باشیم.
وی با اشاره به دیدگاه فوکو که تاریخ را برآیند چالشبرانگیزی دانش و قدرت میداند، حقیقت را رخدادی بیرونی خواند و تاریخ را نوشته کس یا جریانی که برای آگاه شدن به آنچه رخ داده است باید تاریخ را بازسازی کنیم و در این راه، به گرداب پیچیده هزارتویی خواهیم افتاد که با نمیدانمهای بسیاری روبرو میشویم و ادامه داد: باید با گذر از کلیات و جزییات، به گفتمان و شاید ترکیب گفتمان، برای بررسی چندسطحی برسیم؛ چراکه میتوان نوشتهها را در دو سطح ساده، که نویسنده با دغدغههایی رو مینویسد که با یک بار خواندن میتوان به ان آگاه شد و نوشتارهایی در سطح پیچیدهای که به ناخودآگاه انسان راه یافتهاند و فراتر از مردم، زمان و مکان هستند، اشاره کرد.
نظر شما