به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نسخه الکترونیکی کتاب «چت جیپیتی» به قلم رایان ترنر و ترجمه زهرا جهانفریان است. این کتاب ۶۸ صفحهای بهمنظور ارائه ابزاری برای تمامی بازاریابهای حرفهای نوشته شده است که میخواهند از رقبای خود پیشی بگیرند و با قابلیتهای هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوند. در این کتاب یاد میگیریم که هوش مصنوعی و چتجیپیتی چه هستند، چگونه کار میکنند، چطور میتوان از آنها استفاده کرد و بر اساس کسبوکار خود، آنها را شخصیسازی کرد.
در بخشی از این کتاب آمده است: «چتجیپیتی، مخفف کلمات انگلیسیِ Chat Generative Pre-trained Transformer است، یک نمونهٔ اولیه از ربات سخنگوی مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط OpenAI توسعه داده شده است. امروزه بهدلیل قابلیتهای آن در تولید متونی تقریباً شبیه به متون نوشتهشدهٔ انسانها به هر زبانی در سرتاسر دنیا یکی از کارآمدترین ابزارهای جهان محسوب میشود. چتجیپیتی در ابتدا برای انجام بعضی از کارهای ساده مانند تولید متن، ترجمه و پاسخ به سؤالات عمومی تولید شده بود ولی با گذشت زمان در زمینههای مرتبط با کسبوکار، مانند خدمات مشتری یا فروش هم مورد استفاده قرار گرفت.
این شکل جدید از این مدل بهدلیل ماهیت آن، که برای ایجاد گفتوگو و مکالمات مبتنی بر زبان طبیعی و انسانی طراحی شده به وجود آمده است. بهخاطر حجم دادههای موجود آنلاین، این مدل بر اساس متون موجود در اینترنت آموزش داده شده است، بنابراین قادر است مثل یک انسان به هر نوع سؤال یا درخواستی پاسخ دهد. درحالحاضر میتوان برای تولید پیامها، مکالمات، ایمیلها، رباتهای سخنگو یا انواع دیگرِ متون از چتجیپیتی استفاده کرد.
این مدل از چندین لایه نورون مخصوص تجزیهوتحلیل متن تشکیل شده است. هر لایه مسئول شناسایی ویژگیهای خاصی مانند معنای کلمه، ساختار دستوری یا ارتباط با محتواست. این ساختار پیچیده به مدل اجازه میدهد که به هر پرسشی بهصورت طبیعی و منسجم پاسخ دهد.
همانطور که میتوان حدس زد، این میزان از تنوع بینظیر در کاربرد چتجیپیتی باعث شده در بسیاری از حوزهها مورد استفاده قرار بگیرد. بهعنوان مثال، میتوان آن را برای ایجاد رباتهای پاسخگو به سؤالات مشتریان، یا تولید پستهای جذاب و مفید برای جذب مشتریان در شبکههای اجتماعی به کار برد. همچنین در تولید محتوای بیشتری مانند مقالات یا پستهای وبلاگی نیز کاربرد دارد.
با وجود ویژگیهای مثبت و قابلیتهای شگفتانگیز این ابزارِ مبتنی بر هوش مصنوعی، لازم به ذکر است که یک نکتهٔ فوقالعاده مهم وجود دارد. درواقع، چتجیپیتی برخلاف ذهن انسان، به خودآگاهی و اخلاقیات مجهز نشده است (البته فعلاً). این بدان معناست که مدل هنوز قادر نیست بین محتوای مناسب و نامناسب تمایز قائل شود، بنابراین این احتمال وجود دارد که محتوای نامناسبی تولید کند.»
نسخه الکترونیکی این کتاب در ۶۸ صفحه، با قیمت ۳۰ هزار تومان در دسترس عموم قرار گرفته است.
نظر شما