به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، شامگاه یکشنبه کتابخانه ملی کرمان میزبان ششمین رویداد راهرو با عنوان طنزآوری در روایت بود که به همت موسسه فرهنگی هنری باغ کاغذی برگزار شد.
مجموعه داستانی «سابون» نوشته یاسر سیستانی، نویسنده و روزنامهنگار کرمانی است که در نشر پریباد به چاپ رسیده است.
مهمانهای ویژه این برنامه اکبر خدادادی، شاعر و داستاننویس و جلیل امیری، نویسنده و کارگردان تئاتر بودند که در طول برنامه به مقوله طنز آوری در روایت پرداختند.
همچنین پیشکسوتان حوزه ادبیات و نویسندگی، شاعران و نویسندگان، روزنامه نگاران و اهالی فرهنگ و هنر در این مراسم حضور داشتند.
یاسر سیستانی نژاد، نویسنده کتاب «سابون» ضمن تشکر از حضور پیشکسوتان و اهالی ادب، گفت: حضور محمدعلی علومی در این مراسم برایم یک حسرت شد، او در یکی از رمانهایش می گوید، من از شهری میآیم که مردمش جز سلام و دوستت دارم چیزی برای گفتن ندارند.
وی اظهار کرد: مجموعه داستان طنز «سابون» مشتمل بر ۹ داستان طنز اجتماعی است و این کتاب ۷۰ صفحه است که با قلمی ساده و روان نوشته شده و شمارگان آن ۵۰۰ نسخه است.
این نویسنده عنوان کرد: این ۹ داستان بین سالهای ۹۲ تا ۹۸ نوشته شدهاند، هر کدام از داستانها در محیط متفاوتی رخ می دهند؛ یکی در مدرسه، دیگری در یک شهر نوپا و داستان دیگر در یک خانه قدیمی همچنین در برخی داستانها کودکان و نوجوانان شخصیتهای اصلی داستان هستند و یا در پیشبرد داستان نقش دارند.
سیستانی تصریح کرد: مثل همه داستان نویسان در موقعیتهای مختلف ایده گرفته و داستان پردازی کردهام، اما در نهایت ترجیح دادم که از بین داستانهای نوشته شده، یک مجموعه طنز انتخاب و به صورت کتاب تدوین شود.
مهمترین وظیفه طنز خنداندن است
جلیل امیری، نویسنده و کارگردان تئاتر در این آیین با اشاره به طنز و کمدی گفت: ما در جامعهای زندگی میکنیم که طنز را ناچیز و حقیر دیدهایم، وقتی اسم اثر فاخر می آید طنز در ذهن تداعی نمیشود.
وی افزود: اما اگر به ماهیت انسانی برگردیم خنده از محدود ویژگیهایی است که انسان را از حیوان جدا میکند، خنده برعکس آنچه که فکر میکنیم از تعقل میآید.
وی با اشاره به اینکه در یونان باستان ۳ نوع شعر داشتیم، افزود: مثلاً در فن شعر ارسطو به تراژدی پرداخته است، با اینکه به اندازه تراژدی پرداخته نشده اما ارزش آن حفظ شده است.
وی اظهار کرد: وقتی به ادبیات خود نگاه میکنیم، کمدی و طنز را بی ارزش کردیم؛ ارسطو می گوید: تراژدی درباره انسانهای فرادست است و وقتی کمدی مینویسی درباره فرودستان مینویسی؛ این تکنیک کمدی است نباید به خود کمدی هم به چشم فرودستی نگاه کنیم.
به گفته وی، ارزش کمدی و ارزشی که طنز ایجاد می کند در جامعه ما دست کم گرفته شده است.
امیری با اشاره به وظیفه طنز گفت: طنز باید بخنداند، تنها ویژگی که همه اتفاق نظر دارد، خنده ماهیتی ضد دیکتاتوری دارد؛ جامعه شاد، جامعه ضد دیکتاتوری است.
تراژدی و طنز دوشادوش یکدیگرند
اکبر خدادادی، شاعر و نویسنده در ادامه این مراسم گفت: تراژدی و طنز دوشادوش هم هستند، موضوع طنز مهم است، اینکه درباره چه چیزی میخندیم مهم است.
وی افزود: اگر جدیترین موضوع جهان طنز نباشد، چیزی دیگری هم نیست، طنز را باید جدی گرفت. سیستانی نژاد، صابون را با س نوشتند و اولین نکته این کتاب اسم آن است، چینش داستانهای کوتاه این کتاب نیز هوشمندانه است.
وی تاکید کرد: وقتی مردم به سمت طنز و حتی مسخرگی رفتند به سمت تغییر رفتند به قول فروید طنز یک مکانیزم اجتماعی است.
خدادادی تصریح کرد: اقای سیستانی یک کنشگر اجتماعی است، زندگی زیسته او را در آثارش میتوان دید، در حال ستیز فرد و اجتماع است؛ بنیان طنز بر تناقض است و به قول بزرگی طنز خندیدن آه آه و گریستن قاه قاه است.
نظر شما