سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
ایوب آقاخانی زیر نور موضعی

کتاب «زیر نور موضعی؛ مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی دههٔ ۷۰» نوشتهٔ ایوب آقاخانی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۲۰۰ نسخه و ۳۷۲ صفحه به قیمت ۳۰۰ هزار تومان از انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «زیر نور موضعی؛ مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی دههٔ ۷۰» نوشتهٔ ایوب آقاخانی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۲۰۰ نسخه و ۳۷۲ صفحه به قیمت ۳۰۰ هزار تومان از انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است.

کتاب «زیر نور موضعی؛ مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی دههٔ ۷۰» با موضوع نمایشنامه فارسی برای علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی گردآوری شده است.

ایوب آقاخانی به‌عنوان نویسنده و نمایشنامه‌نویس، این کتاب را مجموعه‌ای نمایشنامه‌های خود به ترتیب سال به نگارش درآورده است و مربوط به دههٔ هفتاد می‌باشد.

این نمایشنامه‌ها عبارت است از: تابلوی دوم، روزهای زرد، آنجا، پشت در، دریا و دایره، گیسو بُرانِ باغ، خزه، طرح پیچ‌پیچ، آوازهای باغ آرزو، دونتی کوتاه برای پاییز، کوه و پرنده، گیلگمش و مُحاق.

ایوب آقاخانی به‌عنوان نویسنده و نمایشنامه‌نویس این کتاب؛ برای آغاز کتاب چیزی جز معرفی نمایشنامه‌هایش به‌عنوان نام و تجربه‌های دوران دانشجویی از نگارش نمایشنامه نوشته است و کتاب بیشتر از هر توضیح و تفسیری به نگارش نمایشنامه اختصاص‌داده‌شده است. وی به‌عنوان نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و بازیگر ایرانی شناخته شده است و نمایشنامه‌های بسیاری را نوشته و بر روی صحنه برده است.

وی دانش‌آموختهٔ تئاتر و کارشناسی‌ارشد رشتهٔ ادبیات نمایشی است و بیش از بیست سال در دانشگاه‌های کشور در رشته‌های تئاتر و سینما تدریس می‌کند و بارها برای نمایشنامه‌هایش موفق به اخذ جوایز در رقابت‌های داخلی و بین‌المللی شده است. آقاخانی مؤسس یک گروه فعال تئاتری با عنوان «پوشه» است که از سال ۱۳۷۴ تا کنون با این نام مشغول تولید تئاتر است.

بسیاری از دانشجویان و هنروران تئاتری از قلم وی به‌عنوان استاد منحصربه‌فرد تجربه کسب کرده‌اند و به‌نوعی از تجربیات و فوت‌وفن‌هایی که وی در نگارش نمایشنامه و بازی در صحنه پیش کشیده استفاده کرده‌اند.

کتاب «زیر نور موضعی؛ مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی دههٔ ۷۰» هم بخشی از نمایشنامه‌های وی در دههٔ ۷۰ است و به نوعی هم می‌تواند الهام‌بخش و تأثیرگذار باشد و هم می‌تواند سیری از اصول نگارش نمایشنامه را از آغاز تا انتها در اختیار بگذارد.

هنرجویان و هنروران تئاتر حتی اگر برای آغاز با چنین کتابی روبه‌رو شوند می‌توانند ساختار کلی از نگارش نمایشنامه را در طول خواندن بیابند.

کتاب «زیر نور موضعی؛ مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی دههٔ ۷۰» تنها به مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند از طریق خواندن، آموزشی باشد برای علاقه‌مندان این حوزه و شناختی از اصول نمایشنامه‌نویسی دست یابند.

کتاب «زیر نور موضعی؛ مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی دههٔ ۷۰» به تألیف ایوب آقاخانی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۲۰۰ نسخه و ۳۷۲ صفحه به قیمت ۳۰۰ هزار تومان از انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها