سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
سهم نویسندگان هرمزگانی از معرفی به مخاطبان ملی بسیار کم است

بندرعباس - محقق، مولف و شاعر هرمزگانی معتقد است: سهم نویسندگان هرمزگانی از معرفی شدن به مخاطبان ملی بسیار کم است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اردیبهشت ماه برگزار می شود که در این راستا خبرنگار ایبنا با مریم بهرنگ‌فر یکی از شاعران آئینی، پژوهشگر تاریخ شفاهی و مولفان حوزه دفاع مقدس هرمزگان به گفت‌وگو کرده است.

- نمایشگاه چه تاثیری در معرفی و برندسازی نویسندگان دارد؟

نمایشگاه همانطور که از اسمش پیداست، عرصه‌ای است برای به نمایش گذاشتن آنچه نویسنده و محقق و مولف با قلم روان خود و با روح آگاه خود آن را از دنیای درون خود، خلق کرده و به منصه ظهور رسانده است.‌ قطعاً و حتماً اگر جایی برای عرضه اثری که نگاشته شده است، نباشد، چرخه تلاش نویسنده بی نتیجه می‌ماند. علاوه بر آن باعث معرفی و شناخته شدن در بین فعالان اجتماعی و نخبگان فرهنگی می‌شود.

برنامه‌های جنبی نمایشگاه نیز که از سوی ناشران ترتیب داده می‌شود مانند جلسات نقد و بررسی، رونمایی از کتاب، جشن امضا و برنامه‌هایی شبیه به این، موجب می‌شود روزنه‌های جدیدی به روی نویسندگان باز شود.

نمایشگاه علاوه بر اینکه کتاب‌ها را در معرض دید طیف بیشتری از مردم قرار می‌دهد، باعث ایجاد حس خودباوری نویسنده و مولف نیز می‌شود.

- نویسندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثار خود را در این فضا عرضه کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟

این موضوع بستگی به فضای فرهنگی هر استان و تعامل ناشران با نهادهای فرهنگی مانند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری دارد چرا که همین ارتباطات باعث می‌شود نویسنده و اثر او شناخته شده و به عنوان نخبه فرهنگی به نهاد مربوط به برگزاری نمایشگاه معرفی شوند.‌

- چه تحلیلی از ارتباط نویسندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه دارید و آیا به نظر شما فضایی برای مواجهه رو در روی پدیدآورندگان با یکدیگر و دریافت نظر مخاطبان وجود دارد؟

آنچه به نظر می‌رسد این است که ارتباط چندان زیادی بین ناشران هرمزگانی و فضای فکری و فرهنگی پایتخت وجود ندارد و چنان که باید و شاید انتشارات شهرستانی در کل و منحصراً انتشارات هرمزگانی نزد پایتخت نشینان شناخته شده نیستند و این موجب می‌شود سهم نویسندگان هرمزگانی از معرفی به مخاطبان ملی بسیار کم باشد.

شایسته است که متولیان امر و نهادهای فرهنگی ارتباط بیشتری با نویسندگان و مولفان داشته باشند و آثارشان را با هدف معرفی هم در سطح استان و هم در سطح ملی، با برنامه هایی نظیر تولید آیتم های تصویری معرفی کتاب، پویش های کتابخوانی، جشن امضای کتاب و رونمایی کتاب به جامعه معرفی کنند.

به گزارش ایبنا، مریم بهرنگ فر مسئول واحد هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری استان هرمزگان است و به عنوان یک محقق، مولف و شاعر هرمزگانی تاکنون کتاب‌های ارزشمند: آقای دریا، شهریاران خدا، من شناسنامه این شهرم و چشم های باران زده را خلق کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط