یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
۱۳ اثر کودک و نوجوان پیشنهاد خرید مجید شفیعی از نمایشگاه کتاب

مجید شفیعی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان به مناسبت برگزاری رویداد بزرگ نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳، ۱۳ اثر تألیف و ترجمه را به مخاطبان کودک و نوجوان پیشنهاد کرد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آن‌ها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. مجید شفیعی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: البته بسیار مشکل است از بین کتاب‌هایی که بسیار خلاقانه و زیبا برای کودکان و نوجوانان نوشته شده‌اند، چند عنوان را نام برد و به مخاطبان توصیه کرد؛ ولیکن می‌توان چشم‌اندازی از این دریای بیکران را در معرض دید تشنگان فرهنگ و ادب و خصوصاً داستان و رمان ترسیم کرد.

او افزود: به زعم من کتابی می‌تواند مؤثر باشد که چشمه خلاقیت را در مخاطب بااستعداد شکوفا کند و در عین حال به او جلوه‌های ناشناخته‌ای از هستی را نمایان کند و روزنه‌ای باشد به سمت آگاهی‌های نو و سازنده؛ هم به جهت حظ و لذت ادبی و هم به جهت بهبود روحیه و عملکرد روان مخاطب تا او بتواند شیوه‌های جدیدی را برای شناخت هستی و زمان و مکان و البته خودش به کار گیرد. به دیگر سخن، با کتاب‌های فانتزی و تخیلی تخیلش بارور شود. با کتاب‌های خلاق رئالیستی به اطراف خود هشیارانه بنگرد و با تصویر رویاها به جهان‌های ناشناخته قدم بگذارد و اندیشه خویشتن را در یک تجربه هستی‌شناسانه محک بزند. البته برای مخاطب کودک و نوجوان این مراحل حائز حساسیت بسیاری است؛ چراکه ناخودآگاه کودک و نوجوان آهن‌ربایی بسیار قوی است که تمثیل‌ها و استعاره‌ها و نمادهای جهان پیرامونش را در خود جذب می‌کند که رفته‌رفته در روح او گسترش می‌یابد، حال با کمک دانشی که از کتاب‌ها کسب می‌کند به تفسیر این جهان شگفت‌انگیز خواهد پرداخت.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: با توجه به تمامی این گفته‌ها من کتاب‌هایی را در این زمینه می‌توانم معرفی کنم که بتواند برای مخاطب کودک و نوجوان حاوی دانشی نو باشد و چشم‌اندازی را از جهت معنا برای او بگسترد. به این خاطر، من با توجه به علاقه‌مندی طیف زیادی از کودکان و نوجوانان به آثار طنز و فانتزی و رئال فانتزی، کتاب‌هایی را معرفی می‌کنم که بتواند اندکی از تشنگی مخاطبان علاقه‌مند را به این عرصه‌ها سیراب کند؛ ولیکن معتقدم این کتاب‌ها و کتاب‌های دیگر جرعه‌هایی هستند از دریای بیکران ادبیات و البته کتاب‌های زیبای بسیاری خلق و منتشر می‌شوند که معرفی آن‌ها از حوصله این مجال اندک بیرون است.

عناوین کتاب‌های پیشنهادی مجید شفیعی با توضیحی درباره آن اثر به شرح زیر است:

کتاب «دفتر خاطرات بچه لاغر مردنی» از نشر پیدایش با ترجمه نسرین مهاجرانی. شفیعی درباره اثر گفت: این اثر به سبب شیوه‌های نو در به کار بردن طنز در عین سادگی، خلاقیتی مثال‌زدنی را به تصویر می‌کشد.

کتاب «اسب‌های مخفی بیمارستان بریار هیل» اثر مگان شپرد با ترجمه بهناز پیری از انتشارات هیرمند. این نویسنده درخصوص این کتاب بیان کرد: با نگاهی لطیف و عاری از خشونت به جنگ با خلاقیتی ظریف و مؤثر در ستایش زندگی تجربه‌ای به یاد ماندنی را به تصویر می‌کشد.

کتاب «قصه‌هایی برای یک لبخند» اثر جانی روداری از انتشارات سروش با ترجمه مرضیه شجاعی دیندارلو. شفیعی گفت: جانی روداری با قصه‌های پر از خلاقیت و دقت و لطافت، فانتزی‌های شگفت‌انگیز و به یاد ماندنی را در قالب قصه‌های کوتاه روایت کرده است.

رمان «کورالین» از نیل گیمن با ترجمه پروین جلوه‌نژاد از انتشارات پیدایش. این نویسنده درباره کتاب «کورالین» گفت: اثری در ژانر فانتزی وحشت است که تا سال‌ها تأثیر عجیب‌وغریب آن بر ذهن مخاطب خواهد ماند؛ اثری خلاقانه که مخاطبش را به کشف رازهای مخفی روانش وا می‌دارد و از او می‌خواهد از زاویه جدیدی به جهان و رازهای آن بنگرد.

کتاب «گمشدگان جزیره سرخ» رمانی از جمال‌الدین اکرمی منتشر شده در انتشارات ویژه نشر. شفیعی درباره این اثر عنوان کرد: بازیابی هویت یک سرزمین رویکرد این رمان جذاب است که نوجوانان ماجراجو و ساکنان جزیره هرمز آن را به عهده دارند. دوستی غریب سلیم و مهتاو درون‌مایه عاطفی به این رمان بخشیده است.

«قلب زیبای بابور» از جمشید خانیان کتاب دیگری است که مجید شفیعی پیشنهاد کرده. او گفت: این کتاب، اثری شاعرانه با روایتی خوش‌خوان و مؤثر از نویسنده‌ای خلاق است که در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

مجموعه «عاشقانه‌های کهن» از نشر پیدایش؛ شامل بازنویسی از منظومه‌های معروف عاشقانه کهن ایران همچون شیرین و فرهاد، خسرو و شیرین، ویس و رامین، بیژن و منیژه و سلامان و ابسال و مجموعه دیگری از نشر پیدایش با عنوان «طنزهای کهن» پیشنهادهای بعدی شفیعی بوده که شامل بازنویسی کتاب‌های طنز کهن همچون حکایت‌های عبید زاکانی و زهرالربیع و… است.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان پیشنهادهای دیگری هم برای مخاطبان ایبنا داشت. او مجموعه کتاب‌های رنسام ریگز از انتشارات اندیشه مولانا به نام‌های «خانه دوشیزه پرگرین»، «نقشه روزها»، «شهر هال» و «کتابخانه ارواح» با ترجمه بهارک قهرمان را نام برد و گفت: مجموعه کتاب‌های خانم پرگرین تخیل مخاطب را رشد داده و آستانه جهان‌های فانتزی و رویاگونه‌ای را برای او می‌گشاید و مخاطب غرق رویاپردازی‌ها و شگفتی‌های جهانی می‌شود که نویسنده آن را با وسواس و دقت به تصویر کشیده است.

مجموعه کتاب‌های «ماجراهای کاپیتان زیرشلواری» نوشته دیوید پیلکی از انتشارات سایه‌گستر نیز آمیزه‌ای است از یک اثر گرافیکی طنز و فانتزی مفرح و در عین حال خلاقانه که هیجان و ترس و خنده را توأمان در خود دارد و مخاطب را لحظه به لحظه در کنار خود نگه می‌دارد و او را آکنده از هیجانات پیش‌بینی‌ناپذیر و نو و شگفت‌انگیز می‌کند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط