شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
ژانری‌نویسی تنوع مخاطب را زیاد می‌کند

نشست گفت‌وگومحور پیرامون بایدها و نبایدهای ژانر وحشت با عنوان «از ادبیات وحشت نترسیم» در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نشست «از ادبیات وحشت نترسیم» با حضور محمد قصاع، نویسنده، مترجم و پژوهشگر و محمدرضا شمس، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان شنبه (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در غرفه سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.


در این نشست که با اجرای حسین تولایی، شاعر و نویسنده برگزار شد، دو پژوهشگر در رابطه با اهمیت و جایگاه ژانر وحشت برای کودکان و نوجوانان به صحبت پرداختند.


محمد قصاع درباره علت مخالفت‌ها با ژانر وحشت برای کودک و نوجوان گفت: وقتی با یک موضوع ناشناخته روبه‌رو می‌شویم، می‌ترسیم. از نظر من ما در فرایندهای تاریخی‌مان ادبیات وحشت داشته‌ایم. در گذشته دسته‌بندی نداشتیم؛ بلکه ادبیات‌مان درهم بوده است و صبغه ادبیات وحشت در ادبیات کهن است. بعضی از عناصر داستانی کُتُب غربی برای ما ناشناخته است و به علت ناشناخته‌بودن می‌تواند ترس ایجاد کند.


قصاع درخصوص حساسیت ژانر وحشت برای گروه سنی کودک ادامه داد: برای گروه سنی کودک باید با احتیاط بیشتری کتاب انتخاب کنیم. به عنوان مثال نویسنده برای این گروه سنی می‌تواند ترس و طنز را درهم آمیزد و بین آن‌ها تعادلی ایجاد کند. مترجم و ناشر باید در زمینه چاپ ادبیات وحشت با دقت عمل کنند.


محمدرضا شمس نیز درباره اهمیت ژانر وحشت و ژانری‌نویسی گفت: ما باید ادبیات عامه‌پسند و ژانری‌نویسی را به رسمیت بشناسیم. خیلی‌ها ژانری‌نویسی را حقیرنویسی می‌دانند؛ اما بسیاری از کارهای خیلی خوب ادبیات جهان مثل «هری پاتر» و «ارباب حلقه‌ها» کارهای عمیق عامه‌پسند و ژانری‌نویسی هستند. ما باید بتوانیم کارهای عامه‌پسند و روشنفکرانه را باهم تلفیق کنیم. باید این نگاه به ادبیات ژانری را کنار گذاشت؛ زیرا ژانری‌نویسی تنوع مخاطب را زیاد می‌کند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط