یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
در حفظ کتاب کوشا باشیم؛ قبل از آنکه یکی از شخصیت‌هایش فرار کند!

کتاب‌ها دنیای منحصربه‌فردی دارند و حتی شخصیت‌های آن. هر کتاب، خانه شخصیت‌های آن است. اگر روزی یکی از شخصیت‌های داستان بیرون بیفتند چه می‌شود؟

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: یکی از راه‌های علاقه‌مندسازی کودکان به مسائل مختلف و ترغیب آن‌ها به انجام رفتار مطلوب، تهیه کتاب‌های مناسب برای آن‌هاست. در این بین، پیرو دستیابی به اهداف ترویج کتاب و کتابخوانی نیز می‌توان از کتاب کمک گرفت. کتاب‌هایی که بیش از سایر کتاب‌ها به «کتاب» پرداخته‌اند، می‌توانند گزینه مناسبی باشند. به نظر می‌رسد یکی از تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای کودکان، مطالعه کتاب پیرامون «کتاب» باشد.

کتاب «گرگی که از کتاب بیرون افتاد» یکی از کتاب‌های جذاب حوزه کودک در این زمینه است. به نظر شما اگر روزی یکی از شخصیت‌های کتاب‌هایتان از کتابش بیرون بیفتد چه می‌شود؟ چطور می‌توان او را به کتابش بازگرداند؟ کتابخانه زویی آنقدر نامرتب و پر از کتاب بود که روزی گرگی از یکی از کتاب‌هایش بیرون می‌افتد. گربه‌ای او را دنبال می‌کند. ابتدا سعی می‌کند برود توی کتاب خودش؛ اما شخصیت‌های مختلف داستان اجازه نمی‌دهند چون هنوز نوبتش نشده بود یا نوبتش گذشته بود. وارد چند کتاب دیگر می‌شود؛ اما باز هم نمی‌تواند آنجا زندگی کند تا اینکه وارد یک کتاب قصه زیبا می‌شود و با شخصیت اصلی‌اش آشنا می‌شود.

نکته جالب توجه این است که علی‌رغم توصیفات ترسناک نویسنده، گرگ داستان در بیرون از کتاب خودش اصلاً ترسناک نیست؛ بلکه حتی از یک گربه می‌ترسد. ممکن است این سوال در ذهن کودکان شکل بگیرد که آیا شخصیت‌ها در دنیای واقعی متفاوت با قصه‌ها هستند؟ این کتاب، کتابی است که کودک نمی‌تواند آن را رها کند؛ چراکه یک قصه ماجراجویانه و جذاب را روایت می‌کند. گرگی که از قصه‌اش بیرون آمده می‌تواند هر زمان دلش خواست به آن برگردد؟ خیر. درواقع با ورود او به هر صفحه از داستان کتاب خودش، شخصیت‌های دیگر داستان جلوی او را می‌گیرند. او تنها باید در بخش خودش وارد داستان شود. نه زودتر و نه دیرتر! این بخش از داستان یکی از بهترین نکات نویسندگی را به روش غیرمستقیم به کودکان می‌آموزد. درواقع شخصیت‌های داستان و حتی کلمات و جملات آن، باید درست در جای خودشان باشند و امکان تغییر آن‌ها وجود نداشته باشد.

از روش‌های مختلف ترویجی هم می‌توان جهت تسهیل‌گری داستان استفاده کرد. مربیان یا والدین می‌توانند متن کتاب را به صورت مجزا در صفحات سفید بیاورند و از کودکان بخواهند شخصیت‌های مختلف را در صفحات جاگذاری کنند. کودک به وسیله این کتاب، با کتاب آشنا می‌شود. او متوجه می‌شود که هر کتاب دنیای متفاوتی است و قصه جداگانه‌ای دارد. ما با مطالعه کتاب‌ها به دنیای آن‌ها سفر می‌کنیم. تجسم واقعی قصه‌ها در ذهن کودک، به درک هرچه بیشتر کتاب‌های داستان کمک خواهد کرد. علاوه‌بر این، گرگ داستان از یک کتاب در کتابخانه‌ای شلوغ و بهم‌ریخته بیرون می‌افتد. این امر به خوبی به کودکان می‌آموزد که باید در حفظ کتاب‌ها کوشا باشند و کتابخانه را منظم نگه دارند؛ وگرنه در خطر قریب‌الوقوع فرار شخصیت‌های کتاب‌هایشان هستند!

کودک پس از اینکه از طریق این کتاب با اهمیت شخصیت‌های کتاب‌ها آشنا شد و با عنصر جان‌بخشی به آن‌ها زندگی بخشید، می‌تواند در ذهن خود شخصیت‌های داستان‌های مختلف را باهم مقایسه کند. حتی می‌تواند شخصیت‌های کتاب‌های مختلف را باهم آشنا کند و قصه جدیدی بسازد. همان‌گونه که گرگ وارد داستان شنل قرمزی می‌شود! تسهیل‌گران و والدین نیز می‌توانند با شکل دادن گفت‌وگو پیرامون شخصیت‌های مختلف داستان‌ها به رشد مهارت‌های ذهنی و خلاقیت کودک کمک کنند.

این کتاب از این جهت که به موضوع مغفول کتاب‌های کودک اشاره می‌کند، کتاب متفاوتی است. کتاب‌ها دنیای منحصربه‌فردی دارند و حتی شخصیت‌های آن. هر کتاب، خانه شخصیت‌های آن است. اگر روزی یکی از شخصیت‌های داستان بیرون بیفتند چه می‌شود؟ تصور شخصیت‌های داستان مجزا از داستان، شاید برای اولین‌بار است که به زبان قصه بیان شده است و از این حیث محتوای کتاب را بدیع می‌کند.

کتاب «گرگی که از کتاب بیرون افتاد» را تیئری روبرشت نوشته و دینا کلباسی ترجمه کرده است. تصویرگر این اثر نیز گریگوار مبیر است. انتشارات پرتقال این اثر را در ۲۸ صفحه و برای گروه سنی سه تا هفت سال منتشر کرده است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها