چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
موازی‌کاری خلاقیت نویسنده را از بین می‌برد

افروز مهدیان؛ نویسنده حوزه ادبیات پایداری اظهار کرد: من با موازی‌کاری مخالف هستم. موازی‌کاری به این معنا که هر گروهی کار خود را پیش ببرد. خلاقیت نویسنده در این مسیر از بین می‌رود.

افروز مهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در نمایشگاه کتاب امسال ۶ کتاب در غرفه روایت فتح داشتم. از این ۶ عنوان سه کتاب تجدید جاپ نشدند. سه کتابی که تجدید چاپ شدند و به نمایشگاه رسیدند عبارتند از: «بادیگارد؛ زندگی‌نامه شهید عبدالله باقری»، «پله‌ها تمام نمی‌شدند؛ همسرانه شهید مهدی نعمایی» و «به رنگ خاک» که سال گذشته رونمایی شد و زندگی شهید علم‌الهدی است.

وی افزود: در کتاب «مرثیه‌ای برای یک رهایی» هم یک روایت نوشتم. این روایت درباره موضوع طلاق است که در نشر مهرستان چاپ شده است. قبل از چاپ این اثر، من ده دوازده روایت درباره طلاق نوشته بودم و تصمیم داشتم آنها را چاپ کنم ولی به سرانجام نرسید و در این کتاب یکی از روایت‌ها چاپ شده است.

مهدیان در ادامه گفت: در روایت طلاق نیز این نگاه وجود دارد، چه چیزهایی خانواده را خراب می‌کند یا می‌سازد. روایتی که من نوشته‌ام، به خود شخص برمی‌گردد و خانمی که روایت می‌کند در آخر روایت متوجه می‌شود که خود او مشکل داشته است.


وی با اشاره در توضیح درباره اینکه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در ایجاد امید و انگیزه در جامعه اثرگذار هستند، گفت: نگاه من در کتاب‌های دفاع مقدس، نگاه زندگی و خانواده است، من توجه‌ام به این است که شهید در چه خانواده‌ای بزرگ شده و در چه بستری رشد کرده تا به چنبن جایگاهی رسیده است،. همه شهدا زندگی عادی داشتند، خانواده و زن و فرزند داشتند. بعضی هم با خانواده‌هایشان مشکل داشتند. نگاهم در کتاب‌های حوزه دفاع مقدس اینگونه است که چگونه با وجود کمبودها و مشکلات می‌توان ساخت.

او ادامه داد: در دنیا نیز اینگونه است، مشکلات بیرون، مشکلات درون خود ماست. وقتی مشکل درونی حل شود، مشکل بیرونی نیز خودبه‌خود حل می‌شود. این خودآگاهی به مخاطب کمک می‌کند.


مهدیان که از سال ۹۴ در حوزه دفاع مقدس قلم می‌زند، درباره خلاقیت در زندگی‌نامه شهدا و نیاز به مجمع نویسندگان دفاع مقدس برای ایجاد ترازی مشخص برای نویسندگان گفت: من با موازی‌کاری مخالف هستم. موازی‌کاری به این معنا که هر گروهی کار خود را پیش ببرد. همه انتشارات، مشغول چاپ و نشر کتاب‌های حوزه مقاومت هستند. نشرهای متفاوتی چون سوره مهر، روایت فتح، شهید کاظمی و… اما گویی همه با هم رقیب هستند.

وی در ادامه گفت: باید منیت‌ها را کنار بگذاریم، چه اشکالی دارد انتشاراتی که در یک راستا کار می‌کنند با یکدیگر جلسات ماهانه یا فصلی داشته باشند. گویا نیت را گم کرده‌ایم. بودجه که دولتی است، هدف همه نیز ترویج و شناخت شهدا و افراد اثرگذار و قهرمان‌ها در جامعه است.


وی در پایان درباره کتاب بعدی خود گفت: کتابی که در حال نگارش ان هستم، درباره تشرفات به حضرت صاحب‌الزمان است که قرار است نشر ستاک ان را در همین امسال منتشر کند. در این کتاب از منابع شیعه چون مکیال المکارم استفاده، همه تشرفات استخراج شده و به زبان فارسی معیار با اندکی توصیف صحنه نوشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها