چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
مهمترین هدفم از داستان‌نویسی آشتی دادن مخاطب با مطالعه است

یزد - حجت الاسلام سالاری، نویسنده کتاب دعبل و زلفا با اشاره به اهداف خود در داستان‌نویسی گفت: مهمترین هدفم از داستان‌نویسی، آشتی دادن مخاطب با مطالعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، حجت الاسلام مظفر سالاری پیش از ظهر چهارشنبه در پنجمین نشست نقد کتاب «سره» در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: در بحث داستان‌نویسی بیان می‌کنیم که می‌شود بر اساس داستان کوتاه، رمان نوشت و عکس آن نیز وجود دارد که شاید رمانی را شروع کنیم اما نتوانیم به اتمام برسانیم که باید آن را به داستان کوتاه تبدیل کنیم.

وی افزود: خیلی وقت‌ها فصل‌های رمان در حکم داستان کوتاه است و حتی چند داستان را می‌توان به داستانک تبدیل کرد اما باید توجه داشت که نوشتن رمان نیازمند توجه به فصل‌بندی‌های مختلف و محتوا است.

این نویسنده کشوری با اشاره به نوشتن کتاب دعبل و زلفا گفت: «مینوی نگاه تو» به عنوان داستانی در خصوص امام رضا (ع) بود که در زمان زندگی در قم آن را نگاشتم اما در ادامه یکی از مسئولان آستان قدس با من تماس گرفتند و با حضور در مشهد مقدس، نوشتن کتاب «دعبل و زلفا» را ارائه کردم که با عنایت امام رضا (ع) این رمان را نوشتم.

حجت الاسلام سالاری گفت: رویای نیمه شب با ۱۲۱ چاپ رکورد دار است و دعبل و زلفا نیز با بیش از ۵۰ چاپ توانسته پس از این کتاب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: قضیه نقد کتاب را باید جدی‌تر دنبال کنیم زیرا برخی از مواقع فرصت برای خوانش وجود ندارد و کامل نمی‌توان به رمان توجه کرد.

مهمترین هدفم از داستان‌نویسی آشتی دادن مخاطب با مطالعه است

نویسنده کتاب «دعبل و زلفا» ادامه داد: باید اتفاقی بیافتد که نویسنده بتواند در جلسه نقد استفاده کند و از آموخته‌های خود در این نقدها استفاده کرد.

حجت الاسلام سالاری بیان کرد: به تازگی رمان جدیدی به نام ملکه بط‌ها نوشته‌ام که حس می‌کردم که شاهکار کرده‌ام و تلاش کردم که زمان را بشکنم و از چند زاویه بیان کنم.

وی افزود: به نظر من داستان‌های کنش، بر دیگر بخش‌ها ارجحیت دارد و به نوعی فیلم نامه است و اعتقاد دارم که اگر کسی می‌خواهد داستان جالبی بنویسد باید ابتدا فیلم نامه آن را بنویسد بعد به رمان تبدیل کند.

نویسنده یزدی کتاب «دعبل و زلفا» گفت: مهمترین هدفم از داستان‌نویسی، آشتی دادن مخاطب با مطالعه است.

احسان عابدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در این نشست گفت: هدف از برگزاری نشست‌های نقد کتاب و دورهمی‌های حوزه کتاب، تشکیل گعده‌هایی برای رشد نویسندگان و ارائه تازه‌های نشر و کتاب است.

وی افزود: توقع ما پویایی و تعهد بیشتر افراد در این نشست‌ها است وامیدواریم شاهد جذب افراد مختلف و حضور علاقمندان به حوزه کتاب در این نشست‌ها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: حجت الاسلام سالاری یکی از نویسندگان کشوری هستند که توانسته‌اند کتاب‌های متعددی را در حوزه رمان ارائه کنند.

مهمترین هدفم از داستان‌نویسی آشتی دادن مخاطب با مطالعه است

وی افزود: در حوزه داستان دینی به نوعی شاهد حجاب معاصرت حجت الاسلام سالاری شده‌ایم که بعدها قدرایشان شناخته می‌شود.

عابدی بیان کرد: اگرچه در حوزه کتاب تیراژ اصالت ندارد اما در حوزه رمان و داستان دینی این قضیه فرق می‌کند و تیراژ بالای صد چاپ جای تامل دارد و باید در سطح کشور بتوانیم این را جریان‌سازی کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: اامروز پروپاگاندای جریان نشر روشنفکری را حوزه رمان دینی نداریم که با این وجود شاهد خوانده شدن کتاب‌های حجت الاسلام مظفر سالاری هستیم.

وی با اشاره به موفقیت حجت الاسلام سالاری در آثارخود افزود: یکی از دلایل موفقیت‌ایشان این است که وی فرم را قربانی محتوای و مضمون نمی‌کند در حالی که این یکی از ایرادهای اساسی هنرمندان ما است که کیفیت را دچار دگرگونی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط