پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
موسوعه معارف اهل بیت (ع) می‌تواند از منابع علم کلام حوزه باشد

قم - یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه موسوعه معارف اهل‌بیت (ع) می‌تواند از منابع علم کلام حوزه باشد، گفت: در این موسوعه سه مسئله «توحید»، «وحی و نبوت» و «امامت و ولایت» محوریت دارند و سایر امور نیز زیر مجموعه این سه بارگاه با برکت و عظیم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در پیام تصویری به آئین معرفی موسوعه معارف «اهل‌البیت فی الکتب الاربعه» که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، با اشاره به رونمایی از موسوعه معارف «اهل‌البیت فی الکتب الاربعه»، بیان کرد: این موسوعه بزرگ معارف کتاب و سنت است که هم نظم علمی آن و هم نظم کلامی و درسی آن ویژه است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه این موسوعه می‌تواند به معنای حقیقی یک موسوعه باشد، عنوان کرد: یک موسوعه کامل باید اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً درجات تفصیلی آن‌ها هم در کنار بیان اجمالی آن‌‎ها ذکر شده باشد.

وی با اشاره به اینکه این موسوعه مبارک که می‌تواند از منابع علم کلام حوزه باشد، خاطرنشان کرد: در این موسوعه سه مسئله «توحید»، «وحی و نبوت» و «امامت و ولایت» محوریت دارند و سایر امور نیز زیر مجموعه این سه بارگاه بابرکت و عظیم هستند.

جوادی آملی با بیان اینکه اهل بیت (ع) ما را در معرفت معارف الهی هدایت کردند، تصریح کرد: اگر موضوع توحید و مسئله وحی لغت را بپیمائیم و مسئله امامت را با راهی که مشخص کرده‌اند ادامه دهیم، یک مجتهد به دین و مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شویم.

موسوعه معارف اهل بیت (ع) می‌تواند از منابع علم کلام حوزه باشد

وی با اشاره به اینکه اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون، یادآور شد: بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی باشد ممکن است گزاف در بیرون راه پیدا کند ممکن کذب در بیرون راه پیدا کند؛ ولی شناخت از درون و با درون، حق است.

این مرجع عالی‌قدر اضافه کرد: ممکن است درون کسی کذب محض باشد؛ ولی شناختن کذب از درون، صدق است، از درون، حق است.

وی افزود: اگر معنا و حقیقت وحی و نبوت را درک کردید و شناختید، کسی که مدعی وحی و نبوت است و شما یافتید که این معنا در او محقق است، به رسالت او تصدیق می‌کنید.

جوادی آملی با بیان اینکه این کتاب توسط جمعی از اساتید و فضلا جمع‌بندی شده است، گفت: این نکته نیز باید ملحوظ باشد که ما هیچ بحث مستقل رسمی چه در فلسفه مشاء، چه در فلسفه اشراق و چه در حکمت متعالیه نداریم که واجب الوجود، حقیقت نامتناهی است.

وی با اشاره به اینکه حق را با درون بشناسید نه با بیرون، بیان کرد: این مسئله در سایر عرصه‌ها از جمله عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز کارآمدی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها