چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
کمک رئیس‌جمهور شهید به ناشران/ ارتقای اتوماسیون، خدمت بزرگی به صنعت نشر کرد

سمنان- برخی ناشران و کارشناسان حوزه نشر استان سمنان عقیده دارند که شهید رئیسی در دولت سیزدهم سنگینی مشکلات چاپ را تا حدودی از دوش ناشران برداشت.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): برخی کارشناسان در استان سمنان عقیده دارند که شهید آیت الله رئیسی در زمینه حل مشکل کاغذ تلاش‌های زیادی کرد و حتی توانست برخی مشکلات جدی را در این حوزه برطرف کند.

آنها بر این عقیده هستند که رئیس جمهوری که با نویسندگان و ناشران رابطه تنگاتنگی داشت و برای هموار شدن مسیر چاپ کتاب تلاش کرد، آیت الله رئیسی بود.

از طرف دیگر امسال اخبار خوبی از نمایشگاه کتاب به گوش رسید برای نمونه نمایشگاه کتاب سال جاری رکورد فروش و بازدید را ثبت کرد و مردم کتاب‌های بیشتری خرید کردند. بخشی از جاری شدن فرهنگ کتابخوانی به حمایت های دولت مربوط می‌شود.

محمد رضا پازوکی، مدیرمسئول انتشارات صبح سحر و استاد دانشگاه معتقد است که شهید خدمت مسیر نشر را برای چاپ هموار کرده است.

-شخصیت رئیس جمهور شهید را چگونه تحلیل می کنید؟

آیت الله رئیسی برای همه ما عزیز بودند پرتلاش سخت کوش هر روز ازاین شهر به آن شهر واز این کشور به آن کشور سفر می‌کردند که آن حادثه بسیار ناگوار اتفاق افتاد و داغش در دل همه ما ماند

-رئیس جمهور در زمان سه سال ریاست جمهوری خود چه اقداماتی برای کتاب و کتابخوانی انجام دادند؟

از نظر من وی اقدامات خوبی انجام داد چرا که وزیر خوبی را انتخاب کرد و ما با وی به خوبی تعامل کردیم. در زمانی که آیت الله رئیسی ریاست دولت را برعهده داشتند واقعاً مشکلی نداشتیم به دلیل اینکه وی زحمت زیادی کشید و از تلاش بالایی برخودار بود و کابینه خوبی از وزرای خوب انتخاب کرد، بسیار راضی بودیم. شهید خدمت، معرف مدیریت و مدیر واقعی بود که جای خالی وی احساس می‌شود. افرون بر آن همکاران زحمتکشی در وزارت ارشاد بر سرکار آمدند.

کمک «شهید رئیسی» به ناشران/ ارتقای اتوماسیون خدمت بزرگی به صنعت نشر کرد

-کدام مشکل اساسی در حوزه نشر وجود داشت که در زمان حیات رئیس جمهور رفع شد؟

مشکل کاغذ، اساسی‌ترین مشکل بود که با پیگیری وی هموار شد، برای پیشرفت ناشران وام های تعاون و وام کرونا را تصویب کرد که برای ناشران هم سازنده بود.

-آیت الله رئیسی به دولت الکترونیک تاکید می‌کرد. دولت الکترونیک چه میزان توانست به ناشران کمک کند؟

در زمان دولت شهید جمهور، سامانه نشر کتاب ایران ساماندهی شد و این سایت راحت و بی‌دردسرتر در دسترس قرار گرفت به طوری که اتوماسیون بهبود یافت. ما مجوزهای قبل از چاپ را خیلی راحت دریافت می‌کردیم و از راه اتوماسیون مجوزها را ارسال کرده، در همان جا مشخصات نویسنده و همه اطلاعات را کامل و تمام کارهای اداری را در خود اتوماسیون انجام می‌دادیم سپس در آخرین مرحله برای اعلام وصولی مراجعه می‌کردیم. در زمان دولت آیت الله رئیسی این سامانه کامل و کامل تر شد.

-آیت الله رئیسی در زمان ریاست جمهوری برای شکل‌گیری عدالت فرهنگی چه اقداماتی انجام داد؟

کارهای زیادی برای کتابخانه‌ها انجام داد و کارهای فرهنگی شکل گرفت برای نمونه می‌توان به گسترش کتابخانه‌ها اشاره کرد. خرید کتاب نیز خیلی به نویسنده‌ها و ناشران کمک کرد و این خود حمایت جانانه بود و چون وی در آستان قدس رضوی فعالیت می کرد، خیلی از کتاب‌ها در موزه آستان قدس رضوی قرار گرفت.

اقداماتی در زمان ریاست جمهوری رئیس جمهور شهید شکل گرفت در نوع خود سازنده بود چرا که وی برای عدالت فرهنگی تلاش زیادی کرد. وی فردی پرتلاش در حوزه نشر بود و برای کتاب قدم برمی‌داشت و اصلاً به وی باید لقب چهره فرهنگی و هنری داد.

-از نظر شما حمایت ایشان از ناشران، چه فرقی با دوره های ریاست جمهوری گذشته داشت؟

در این دولت چون وام‌ها را تصویب کردند و بیمه‌های تکمیلی شکل گرفت به خصوص اینکه بیمه نویسندگان به آسانی بیمه شدند و مصوبه های خوبی شکل گرفت از شهید رئیسی نسبت به دوره‌های گذشته راضی‌تر بودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها