سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
«ساجی» کتاب «جنگ و صلح» ایران است

نشست روایتگری روزهای حماسه و خون با حضور خانم نسرین باقرزاده همسر شهید دریادار بهمن باقری راوی کتاب ساجی در محل ستاد وزارت برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این نشست که با حضور مشاور وزیر در امورایثارگران منوچهر رشادی، و فخرالسادات نصیری مشاور وزیر در امور زنان و خانواده و نیز فرمانده مرکز بسیج و کارکنان ستادی وزارت برگزار شد، نسرین باقرزاده راوی کتاب «ساجی» ضمن بیان خاطرات خود گفت: مرتضی سرهنگی به عنوان اولین کسی که دست‌نوشته‌های من را خواند، گفت که «ساجی» کتاب «جنگ و صلح» ایران است. یک عاشقانه ناآرام.

نسرین باقرزاده ضمن بیان ابعاد مختلف زندگی خود در سال‌های آغاز جنگ تحمیلی و پس از آن تا روزهای حماسه فتح خرمشهر و نیز تا سال های پایانی جنگ و زندگی با همسر شهید خود که از همان ابتدای جنگ تحمیلی علیه ایران راهی جبهه‌ها می شود، تصریح کرد: ساجی روایت زندگی است زندگی که اساس و مبنایش امید به زندگی بوده آن‌هم در زمان جنگ. جنگی که تحمیل شد و شرایط آن را بر زنان این سرزمین تحمیل کرد. ساجی تلاش کرده یک روایت صادقانه از یک زندگی ارائه دهد.

نسرین باقرزاده که درد بی‌پدری را در دوران نوجوانی چشیده است همزمان با آغاز جنگ که در تدارک جشن ازدواج بود وقتی ازدواج می‌کند دیگر نمی‌خواهد این رنج تکرار شود هر چند که سرنوشت او چیز دیگری است.

او وقتی پذیرفته روایت زندگی‌اش را بگوید با او روراست است. می‌گوید در دوران قبل از ازدواج مذهبی نبوده و این همسرش بوده که او را به خط مذهب آورده است. حتی چنان صادق است که وقتی شوهرش می‌نویسد هوای نفس را کنترل کن می‌گوید معنی این کلمه را نمی‌دانستم. جنگ زندگی‌ها را ویران می‌کند.

«ساجی» کتاب «جنگ و صلح» ایران است

باقرزاده در ادامه افزود: با اینکه همسرم را از جنگ مقابل بعثی نهی نکردم و حتی او را همراهی می کردم تا دغدغه نداشته باشد اما از ترس‌هایش گفت تا مخاطب فقط شاهد یک جنگ بزک شده نباشد. او در ادامه حاضران در نشست را شریک تنهایی‌هایش می‌کند تا بداند که در آبادان محاصره شده و تحت بمباران بدون همسرش چه کشیده است. او روایت مرگ دختر ۹ ماه اش را هم تعریف کرد اما نه به قصد همدردی‌گرفتن بلکه این روایت را برای بیان سختی زندگی در جنگ بیان کرد و اینجاست که صداقت راوی ساجی معلوم می شود. چنانکه بعد از مرگ دخترش صادقانه تنفر از جنگ و شوهرش را بیان کرد هر چند که دل نازکش طاقت نمی‌آورد و خود اوست که شوهرش را بعد از مرگ دخترش به اصطلاح جمع‌وجور می‌کند. ساجی کتاب منحصر به فردی است از آن جهت که در کلیشه خانواده شهدا را هم می‌شکند چون به بیان روایت زندگی می پردازد به مخاطبانش نشان داد که بعد از تشییع نمادن همسرش بچه‌هایش را به بستنی خوری می‌برد چون او عشق به همسرش را در زندگی کردن می‌داند.

رشادی مشاور وزیر در امورایثارگران ضمن تقدیر و تشکر از رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهید دریادار بهمن باقری و همسرش نسرین باقرزاده گفت: این دست از نشست‌ها به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت لازم است و تا این روایت ها بیان و شنیده نشود این مهم اتفاق نمی افتدد. راویان ایثار باعث رشد فرهنگ ایثار و شهادت می شوند، وی ضمن تاکید بر لزوم ثبت و روایت تاریخ شفاهی ایثارگران گفت: اگر نتوانیم تاریخ شفاهی همسران شهدا را تهیه کنیم قطعاً در روایت دفاع مقدس با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: فرهنگ ایثار و شهادت، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره ی عالی ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش هایی است که یک انسان متعهد می تواند به آن مقام دست یابد. این مفاهیم اثر گذار و حرکت آفرین قادرند تا فضای یک جامعه را بصورت گسترده تحت تأثیر قرار دهند و والاترین برکات را برای آن به همراه داشته باشند. اما شناساندن، ترویج و تقویت ارزشهای فرهنگ ایثار و شهادت برای جامعه و بخصوص نسل های کنونی یکی از مهمترین و اساس ترین وظیفه مسئولین، رسانه های جمعی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی است.

گفتنی است درپایان مراسم به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی به حاضران در نشست کتاب ساجی به رسم یادبود از سوی مرکز بسیج و امورایثارگران اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها