جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
بازیگر فیلم «پروین» چه کتابی توصیه می‌کند؟

بازیگر فیلم سینمایی «پروین» با اشاره به کتاب‌های شهید مطهری عنوان کرد: یکی از کتاب‌های ارزشمند «سیری در نهج البلاغه» است؛ این کتاب شخصیت حضرت علی (ع) را به ما می‌شناساند. در تصور ما این است که حضرت علی انسان جنگجویی بوده است اما ایشان شاعر هم هستند.در کتاب «سیری در نهج البلاغه» شهید مطهری به این موضوع اشاره دارد که حافظ شاعری غنایی، فردوسی شاعری حماسی، مولانا شاعری عرفانی است اما حضرت علی علیه‌السلام مجموعه‌ای از همه این خصوصیات است و با نهج البلاغه این موضوع را کاملاً اثبات کرده است.

محمدرضا شهبانی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: رشته کاری من نویسندگی رادیو بوده است قطعاً کتاب زیاد خوانده‌ام. در سن ۱۲ سالگی‌، زمانی که فیلم «درخت گلابی» را بازی می‌کردم؛ یکی از دوستانم به نام زاوش به من کتابی هدیه کرد کتابی که تا ۲۶ سالگی فرصتی پیش نیامد تا آن را بخوانم. اسم این کتاب «حکایت شمس» بود. این کتاب نوشته محمد حیدرنژاد است. من با خواندن این کتاب جواب پرسش‌هایم را پیداکردم. چون این کتاب فلسفی است و از واژه‌های سنگینی در آن استفاده شده کسی که می‌خواهد آن را بخواند باید گوشی کنارش باشد و معنی واژه‌ها را در گوگل پیدا کند. این کتاب، داستان سفر شمس به قصد دیدار مولانا است.

وی در ادامه درباره سیر مطالعاتی‌اش گفت: من بعد از آن با دکتر علی شریعتی آشنا شدم و تقریباً همه کتاب‌های دکتر علی شریعتی، نظیر «مذهب علیه مذهب»، «پدر مادر ما متهمیم», «شناخت تاریخ و ادیان»، «جامعه شناسی ادیان»، «فاطمه فاطمه است» و «اسلام شناسی» را خوانده‌ام. نمی‌توانم بگویم کدام یک بهتر از دیگری است. فقط می‌توانم بگویم این کتاب‌ها خاصیت آگاهی بخشی دارند.

وی با اشاره به سابقه ۱۶ ساله درتدریس قرآن، پیام‌های آسمانی و تفکر و سبک زندگی عنوان کرد: من در دانشگاه سینما تدریس می‌کنم و معتقدم بدون شناخت این مسائل دینی نمی‌توان سینما کار کرد. محتوا مهم است. محتوا را باید از این کتاب‌ها و از شرقی بودنمان بگیریم. ما باید خودمان را بشناسیم. به قول دکتر علی شریعتی با شناخت خود اتفاقی برایمان می‌افتد.

محمدرضا شهبانی نوری گفت: اخیراً کتاب «نگاهی به فروغ» اثر سیروس شمیسا را خواندم. در این کتاب واژه‌های شعرهای فروغ فرخزاد را رمزگشایی کرده بود. مثلاً اینکه آن نردبان گوشه حیاط برای انتقال انسان به بالا است. با این کتاب معنی شعرهای فروغ را بهتر می‌فهمیم.

وی در ادامه گفت: کتاب «بعد زیباشناختی» اثر داریوش مهرجویی که کتابی از هربرت مارکوزه را ترجمه کرده است اما در ۷۰ صفحه ابتدایی کتاب مقاله ای از خود داریوش مهرجویی به چاپ رسیده است را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب را انتشارات هرمس منتشر کرده است. کتاب دیگری که داریوش مهرجویی به من برای مطالعه معرفی کرد کتاب «در خرابات مغان» بود که رمانی به قلم خود اوست.

بازیگر فیلم «درخت گلابی» در ادامه کتاب دیگری از داریوش مهرجویی برای علاقه‌مندان به آثار این نویسنده کارگردان سینمای ایران معرفی کرد و افزود: مهرجویی کتاب دیگری درباره برادران کارامازوف دارد که این کتاب «روشنفکران رذل و مفتش بزرگ» نام دارد.

محمدرضا شهبانی نوری با اشاره به کتاب‌های شهید مطهری عنوان کرد: یکی از آثار ارزشمند ایشان «سیری در نهج البلاغه» است این کتاب شخصیت حضرت علی (ع) را به ما می‌شناساند. در تصور ما این است که حضرت علی انسان جنگجویی بوده است اما ایشان شاعر هم هستند کسی که اثری چون نهج البلاغه دارد. در کتاب «سیری در نهج البلاغه» شهید مطهری به این موضوع اشاره دارد که حافظ شاعری غنایی، فردوسی شاعری حماسی، مولانا شاعری عرفانی است اما حضرت علی علیه السلام مجموعه‌ای از همه این خصوصیات است و با نهج البلاغه این موضوع را کاملاً اثبات کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها