شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
صاحب قدیمی‌ترین کتابفروشی سنندج به دیار باقی شتافت

کردستان - محمد رحیم غریقی، از چهره‌های فرهنگ دوست و صاحب قدیمی ترین کتابفروشی فعال سنندج در سن ۸۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار بقی شتافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، کتابفروشی غریقی بین ۹۵ تا ۱۰۰ سال در شهر سنندج قدمت دارد. محمدرحیم غریقی صاحب قدیمی ترین کتابفروشی سنندج که ادامه دهنده و میراث‌دار پدرش بود و قریب به ۷۰ سال از عمرش را با کتاب سپری کرد.

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کتاب ایران اینگونه تعریف می‌کند که پیش از تاسیس کتابفروشی غریقی از سوی مرحوم پدرم، کتابفروشان دیگری نیز در سنندج بوده‌اند ولی به دلیل کهولت سن و اینکه کسی کارشان را ادامه نداده، در آن دوره تنها کتابفروشی سنندج، غریقی بود. پدرم با تلاش و زحمت زیاد، زندگی‌اش را وقف کار کتاب کرد.

وی در این گفت‌وگو گفته است؛ حدود سال‌های ۱۳۲۳ یا ۱۳۲۴، انتشار کتاب را به‌عنوان نخستین انتشارات در سنندج آغاز کرد. در آن زمان بیشتر کتاب‌های مذهبی به زبان‌های فارسی و عربی و کردی در انتشارات غریقی منتشر می‌شد. یکی از آن کتاب‌های قدیمی که نوز تجدیدچاپ می‌شود «تاریخ کرد و کردستان (و توابع)» تالیف شیخ محمد مردوخ کردستانی است. این کتاب نخستین‌بار در سال ۱۳۶۱ منتشر شد و تاکنون نیز پنج نوبت تجدیدچاپ شده است.

قبل از انقلاب، سال‌های سال کتاب منتشر می‌کردیم. پس از انقلاب، نتوانستیم جواز نشر دریافت کنیم. در آن زمان بخشنامه‌ای آمد، مبنی بر اینکه کتابفروشان باسابقه (باسواد و بی‌سواد)، برای دریافت جواز علی‌حده نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست بدهند که من در این زمینه کم‌کاری کردم. زمانی که چند سال بعد برای دریافت مجوز مراجعه کردم، مدرک لیسانس خواستند که من نداشتم. به مسئول مربوطه گفتم اگر بخواهید براساس سابقه کار و دانش این حوزه مدرک اعطا کنید، باید به من فوق دکترا بدهید. سه فرزند دختر دارم که دوتای آن‌ها در تهران سکونت دارند. به دختر بزرگم گفتم درخواست جواز نشر بدهد که با پیگری او چند ماه پیش جواز را دریافت کردیم.

به گزارش ایبنا؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده معزز و بازماندگان ایشان، این ضایعه را به جامعه فرهنگی و هنری استان و تمامی شهروندان سنندج تسلیت گفت و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت و برای خانواده و دوست‌دارانش صبر و سلوان را خواستار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها