چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
نگرانی ناشران کتاب از گرانی کاغذ/ نیازمند حمایت مسئولانیم!

خراسان جنوبی- گرانی کاغذ موجب ایجاد دغدغه برای فعالان عرصه کتاب در استان خراسان جنوبی شده و رفع این دغدغه نیازمند حمایت جدی مسئولان است.

محمد حسین رزقی مسئول انتشارات رزقی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند گفت: در چندسال اخیر گرانی‌های سرسام‌آور، بلای جان کار انتشاراتی‌ها شده و سفارش‌هایمان بسیار پایین آمده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت کاغذ نسبت به پارسال چندین برابر شده است، افزود: حالا دیگر قیمت‌ها ساعتی شده به گونه‌ای مدام در حال مقایسه و اعلام قیمت‌های جدید هستیم.

رزقی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی علاقه زیادی به کتابخوانی دارند، اظهار کرد: نیاز است تا مسئولان پای کار بیایند و از انتشاراتی‌ها در سراسر کشور حمایت کنند.

مسئول انتشارات رزقی ادامه داد: به دلیل گرانی چاپ و وقت‌گذاشتن کمتر مردم برای کتاب، به سمت چاپ دیجیتال روی آورده‌ایم زیرا این چاپ برای مردم کمی به صرفه‌تر است و چند ماهی است مجوز چاپ دیجیتال را گرفته‌ایم و در این حوزه مشغول به کار شده‌ایم.

روند توزیع کاغذ دولتی بهبود یابد

مدیر نمایشگاه دائمی کتاب بیرجند نیز در این باره به خبرنگار ایبنا در بیرجند گفت: بی‌ثباتی و گرانی کاغذ، حوزه چاپ و نشر را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

انگشتری با بیان اینکه مهمترین مسئله و دغدغه ما توزیع کاغذ دولتی است، افزود: فاصله زمانی بین ثبت‌نام برای دریافت کاغذ دولتی و دریافت آن، زیاد است و با توجه به شرایط اقتصادی، اگر آن را از بازار آزاد با قیمت بالاتر بخریم و در همان لحظه استفاده کنیم، برایمان به صرفه‌تر است.

انگشتری با بیان اینکه اگر کتاب‌ها در تیراژ بالا به چاپ برسند به صرفه است، گفت: هزینه بالای چاپ کتاب، بالا رفتن بیمه کارکنان و اجاره مغازه با هم همخوانی ندارد و باعث سنگین شدن بازار شده است.

وی همچنین گفت: شخصاً به این کار علاقه بسیاری دارم و اگر کمی پیچ و خم‌های اداری صدور مجوز ها کمتر می‌شد، شرایط بهتری برای ناشران در سراسر کشور فراهم می‌آمد.

انگشتری گفت: مردم استان ما بیشتر از فروشگاه‌های دولتی حمایت می‌کنند و این امر ناشران خصوصی که با هزینه‌های بالا کار می‌کنند را متضرر کرده در حالی که خرید از فروشگاه‌های شخصی، باعث حماید از کارآفرینان این عرصه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها