دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
رهبر انقلاب وصیت‌نامه امام خمینی(ره) را  قطب‌نما و شاقول انقلاب می‌دانند/ بیان جزئیات ناشنیدنی

عبدالله گنجی، مولف کتاب «مو به مو» گفت: در این کتاب دو دوره رهبری با هم مقایسه می‌شوند و مشخص می‌شود که با هم تفاوت‌های بسیاری دارند؛ حتی بحث‌های مبارزاتی زمان امام با لیبرال‌ها و مقایسه با زمان رهبر انقلاب که با یک جریان سکولار بوده است را بررسی کرده‌ام.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «مو به مو» با عنوان فرعی واکاوی سیره حضرت امام خمینی (قدس سره) و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) در امامت و رهبری تالیف عبدالله گنجی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

در این کتاب در هفت فصل به قرائت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از امام (قدس‌سره) با تطبیق اندیشه، نگرش و مواضع دو رهبر نسبت به مقولات مشترک پرداخته شده است. در فصل اول به وجوه تمایز جانشینی رهبری در انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های اصیل جهان پرداخته شده و در مقام مقایسه، نسبت ایشان با امام (قدس‌سره) بررسی شده است. مقابله با تحریف امام (قدس‌سره) توسط جانشین ایشان، ادامه فصل اول کتاب است که به صورت مفصل به آن پرداخته شده است، حال آنکه در اکثر انقلاب‌های دیگر، جانشین رهبر اولیه، خود عامل انحراف انقلاب از اهداف اولیه بوده است.

در فصل دوم به مکتب امام (قدس‌سره) و اصول آن پرداخته شده است. در فصل سوم خط امام (قدس‌سره) و شاخص‌های آن مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم خاص شخصیت امام (قدس‌سره) است که در آن ویژگی‌های فردی، بشری، الهی و حاکمیتی امام (قدس‌سره) از منظر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بیان شده است. در فصل پنجم به تطبیق مواضع دو رهبر در خصوص مقولات مهم در جمهوری اسلامی پرداخته شده است. در این فصل با کنار هم چیدن محتوای بیانات دو رهبر در خصوص یک موضوع، خواننده می‌تواند به میزان هم‌سویی و هم‌گویی و هم‌مسیر بودن رهبران انقلاب اسلامی پی ببرد و به قضاوت بنشیند.

محوری‌ترین موضوع مورد بحث در این فصل ماهیت جمهوری اسلامی از نگاه دو رهبر است. فصل تطبیق مواضع دارای هشت بخش است که هر بخش به یک موضوع می‌پردازد. علاوه بر پرداختن به ماهیت حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی، مقولاتی دیگر در هفت فصل آمده است که عبارتند از ۱. نیروهای مسلح و سیاست؛ ۲. دو جناح سیاسی کشور؛ ۳. آزادی؛ ۴. مردم‌سالاری؛ ۵. غیریت نظام؛ ۶. آمریکا؛ ۷. فلسطین / صهیونیسم. در فصل ششم به تأثیر عنصر زمان در جهت‌گیری‌های رهبران انقلاب اسلامی پرداخته شده است. در فصل آخر نیز به مواجهه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با وصیت‌نامه امام (قدس‌سره) پرداخته شده که اهمیت آن در نظر رهبر جانشین چگونه است؟ چه عناصری را برجسته‌تر می‌دانند و در چه مواردی و در چه جمع‌هایی وصیت‌نامه امام را یادآور می‌شوند.

رهبر انقلاب وصیت‌نامه امام خمینی(ره) را  قطب‌نما و شاقول انقلاب می‌داند/ بیان جزئیات  ناشنیدنی در کناب

رهبر انقلاب وصیت‌نامه امام خمینی(ره) را  قطب‌نما و شاقول انقلاب می‌داند/ بیان جزئیات  ناشنیدنی در کناب

رهبر انقلاب وصیت‌نامه امام خمینی(ره) را  قطب‌نما و شاقول انقلاب می‌داند/ بیان جزئیات  ناشنیدنی در کناب

عبدالله گنجی، مولف این اثر با معرفی کتاب مو به مو گفت: معتقدم که آدم‌ها نسبت به اتفاقات پیش‌داوری‌هایی دارند. اگر کسی این کتاب را نگاه کند، این مورد برایش منتفی می‌شود. چراکه این کتاب جزئیات خیلی ناشنیدنی از زندگی امام و رهبر انقلاب را باز کرده است.

وی درباره انگیزه نگارش این اثر افزود: من نگرانی جدی که برای تحریف امام داشتم و می‌خواستم از این امر جلوگیری شود. من خیلی روی این موضوع کار کردم و حتی یک کتاب با عنوان «تحریف امام» نگاشته‌ام. جلوگیری از این تحریف را در کلام رهبری هم دیده‌ام. من معتقدم عشق رهبر به امام را در هیچ آدمی نمی‌توان پیدا کرد؛ چه در ایران و چه در خارج از ایران. تعابیری که ایشان در جایگاه رهبری نسبت به امام دارند تعابیر عجیب و غریبی است. ایشان بارها و بارها گفتند «فاصله زیادی با من تا امام وجود دارد.» یا اینکه از امام به عنوان «یگانه دوران» استفاده کردند. کلام ایشان جامع و کامل است. رهبر انقلاب در صحبت‌هایشان بارها و بارها اشاره کردند و گفتند: «چرا می‌خواهید بخشی از امام را پنهان کنید؟ چرا می‌خواهید امام را یک شخصیت به تاریخ پیوسته معرفی کنید؟ امام جریان دارد. شخصیت امام را از خط امام جدا نکنید.»

گنجی بیان کرد: در این کتاب سه محتوای متفاوت می‌بینیم. مکتب امام، خط امام و شخصیت امام. همه این‌ها از منظر رهبر انقلاب بررسی و بیان می‌شود و در باقی فصول مطالب متنوع‌تری را می‌بینیم. فصل اول می‌بینیم جانشینان رهبران دیگر انقلاب‌ها چه کسانی بوده‌اند و اینکه عملکرد آنها چطور بوده است. در این کتاب کشورهای چین و فرانسه و روسیه را آورده‌ام و به آنها پرداخته‌ام. در فصل دیگری، زمان و تحولات پیش روی ما در زمان بعد از امام خمینی (ره) بیان می‌شود و مقایسه می‌کنم که در زمان رهبری امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای چطور بوده است.

وی افزود: در این کتاب دو دوره رهبری با هم مقایسه می‌شوند و مشخص می‌شود که با هم تفاوت‌های بسیاری دارند؛ حتی بحث‌های مبارزاتی زمان امام با لیبرال‌ها و مقایسه با زمان رهبر انقلاب که با یک جریان سکولار بوده است را بررسی کرده‌ام. در بخش وصیت نامه امام که بخش مهمی برای این کتاب است، صحبت‌های رهبر معظم انقلاب گردآوری شده است. ایشان اشاره کرده‌اند وصیت نامه امام قطب‌نما و شاقول انقلاب است. یکی از موارد مستتر در این کتاب تطبیق مواضع رهبران در هشت محور که مبتنی بر ضرورت زمان انتخاب و بررسی شده است. از جمله آنها می‌توان به ماهیت حقیقی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. بحث آزادی در نگاه دو رهبران در این کتاب بیان شده است. موضوع مردم‌سالاری و جزئیات بهتر و بیشتری واکاوی شده است. غیریت نظام در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بحث نیروهای مسلح و سیاست‌ها و دو جناحی که در کشور وجود دارد و حتی روش‌های مواجهه با آنها توسط این دو رهبر بررسی شده است. در نهایت هم موضوع آمریکا و فلسطین و اسرائیل در این کتاب بررسی شده است.

عبدالله گنجی بیان کرد: معتقدم هزینه اصلی که رهبر انقلاب اسلامی پرداخت می‌کند، اصرار بر امام و تفکر ایشان است. رهبر انقلاب در صحبت‌هایشان فرمودند اینکه من را با آدمی مثل امام مقایسه می‌کنند، اشتباه است. فاصله من تا امام بسیار زیاد است. یکی از موارد مهم دیگر فهم از خود جمهوری اسلامی است. در این کتاب چیستی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: به اعتقاد من امام اعتبار اجتماعی داشته و سرمایه است. دلیل تحریف امام این است که آنها نمی‌توانند موضوع را مستقیماً مورد بحث قرار بدهند. به همین خاطر دست به تحریف ایشان می‌زند. در نهایت هدف اصلی من این بود که علاوه بر ایجاد انطباق این دوره از تحریف امام هم جلوگیری کرده باشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها