چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
بهار نیازمند کتابخانه استاندارد است

همدان - معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: شهرستان بهار نیازمند کتابخانه استاندارد است و باید برای تحقق این امر برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، فرهاد خاوری صبح چهارشنبه در نخستین جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار اظهار کرد: کتابخانه عمومی حکمت روستای حسین آباد آشوری یکی از بهترین و فعالترین کتابخانه‌های سطح استان و حتی کشور است که دارای رتبه کشوری اما نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

معاون اداری و مالی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، شهرستان بهار را نیازمند کتابخانه استاندارد دانست و بر تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و الزام به تحقق آن در اداره کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: از شهرداری‌های شهرستان درخواست داریم که سهم نیم درصدی خود را از بودجه شهرداری به اداره کتابخانه‌ها پرداخت کنند.

رشد ۱۵ درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی بهار

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آماری شهرستان در سال گذشته، به مهمترین اقدامات صورت گرفته درسال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۲ کتابخانه عمومی شامل پنج کتابخانه شهری و ۷ کتابخانه روستایی در شهرستان بهار فعال است.

معصومه فزونی گفت: در مجموع کتابخانه‌های شهرستان ۳ هزار و ۴۰۴ متر مربع زیربنا داشته که سرانه زیربنایی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۸۶.۲ درصد است.

وی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان دارای ۱۱۸ هزار و ۲۶۹ نسخه کتاب است که سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۳۲/۹۹ درصد است که تقریباً به ازای هر نفر یک کتاب) است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار عنوان کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان پنج هزار و ۶۳۰ نفر است که ۴.۷۳ درصد جمعیت شهرستان را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان نسبت به سال گذشته دارای رشد ۱۵ درصدی است افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری به تناسب برنامه‌های پیش پ‌بینی شده فرهنگی به تفکیک کتابخانه‌ها افزایش یابد.

فزونی تأکید کرد: در حال حاضر توسعه کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران، پیگیری ساخت کتابخانه روستای حسین آباد عاشوری، تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی فجر صالح آباد، پیگیری ساخت کتابخانه استاندارد در شهرک فرهنگیان بهار و پیگیری خرید خودرو برای ایجاد کتابخانه‌های سیار در سطح شهرستان در دستور کار است.

وی تصریح کرد: همچنین تصمیماتی در خصوص احداث کتابخانه در روستاهای سیمین، لتگاه و حسن قشلاق گرفته شده که پس از تامین زمین مناسب یا مکان مناسب اقدامات بعدی از سوی اداره کتابخانه‌ها انجام می‌شود و این پروژه‌های در دست اقدام نیازمند ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار است.

تقویت فرهنگ موجب بهبود زندگی مردم می‌شود

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار شهرستان بهار نیز در این نشست اظهار کرد: فرهنگ زیربنای جامعه است و تقویت آن باعث بهبود زندگی مردم خواهد شد.

بهار نیازمند کتابخانه استاندارد است

محمدرضا شفیعی ضمن تقدیر از رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان و تلاش این اداره با حداقل امکانات و بودجه و بهره‌وری خوب افزود: وجود شاخص‌های آمار مقایسه‌ای می‌تواند در شاخص‌های مختلف، کتابخانه‌های شهرستان را نسبت به استان و کشور مقایسه و در راستای رفع نکات ضعیف شاخص‌های مختلف اقدام کرد.

در پایان از برگزیدگان استانی دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی سال ۱۴۰۲، از طرف اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها