شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
کتاب «کارآفرینی دیجیتال و نوآوری در اقتصاد دیجیتال» دانشمند استهباناتی منتشر شد

فارس- کتاب «کارآفرینی دیجیتال و نوآوری در اقتصاد دیجیتال»، اثر نظام الدین فقیه به زبان انگلیسی، توسط انتشارات اسپرینگر، ناشر بین المللی، ۱۴۰۳ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کتاب با ترجمه انگلیسی اشعار زیر از مثنوی مولوی آغاز می‌شود:
قرن‌ها بگذشت و این قرن نوی است
ماه آن ماه است آب آن آب نیست
چند حرفی نقش کرده از رقوم
سنگ ها پیش آن شد همچو موم
بر مثال موج ها اعدادشان
در عدد آورده باشد بادشان
هان در این بازار گرم بی نظیر
کهنه را بگذار و جنس نو بگیر
این نوی را کهنگی ضدش بود
آن نوی بی ضد و بی ند و عدد
خود که یابد این چنین بازار را
که به یک گل می خری گلزار را
دانه ای را صد درختستان عوض
حبه ای را آمدت صد کان عوض
پس خریدار است هر یک را جدا
اندر این بازار یفغل ما یشاء
(مولوی)
مضافاً با عنایت به موضوع کتاب که درباره اقتصاد دیجیتال است، این کتاب در صفحات آغازین خود تقدیم شده است به چهره‌های برجسته تاریخ مهندسی و ریاضیات کاربردی، بویژه مهندسان برجسته ای که در ایفای نقش های تاریخی و مؤثر خویش، در عمل ریاضی دانان کاربردی بودند و سهم تعیین کننده و تاریخی در تحول دیجیتال امروزین ایفا کرده اند و اثر بخشی شگرف در شکل‌گیری عصر تحول دیجیتال داشته اند؛ عصری که در نهایت مدیون مهندسین و ریاضی دانان کاربردی در طول تاریخ است.
در این میان، اسامی چهره‌های درخشان ایرانی در تاریخ مهندسی و ریاضیات کاربردی مشهود و قابل ملاحظه است؛ از قبیل: خوارزمی، ابوالوفا بوزجانی (بوزگانی)، ابوبکر کرجی، حکیم عمرخیام، خواجه نصیرالدین طوسی، غیاث الدین جمشید کاشانی. از این بزرگان در کنار چهره‌های شاخص جهانی همچون‌: نپر، دکارت. نیوتون، لایبنیتس، برنولی، اویلر، لاپلاس، فوریه، گاس، بوول، وینر، و شانون، یاد شده است. به این ترتیب مشخص و جالب توجه است که جهان دیجیتالی معاصر به نحو عمده ای مدیون و مرهون مهندسین و ریاضی دانان کاربردی ایرانی بوده و حدود هشتصد سال از تاریخ خود را در ایران طی کرده است.
این کتاب با تمرکز بر برخی ویژگی‌های نوظهور کارآفرینی دیجیتال و بررسی گرایش کارآفرینانه و نیز نوآوری در اقتصاد دیجیتال، بحث عمیق‌تری را برای برجسته کردن اهمیت جنبه‌های جدید کارآفرینی دیجیتال در اقتصاد دیجیتال نوین جهانی و پیشرفت تحقیقات در این حوزه ارائه می‌کند و طیف گسترده ای از موضوعات در زمینه ترویج و رشد اقتصاد دیجیتال از طریق گرایش های کارآفرینان را پوشش می دهد؛ سپس موارد متعددی را مورد ملاحظه قرار می دهد، از این قبیل: پیش بینی عملکرد کارآفرینانه از دریچه گرایش کارآفرینی دیجیتال با رویکرد یادگیری ماشینی؛ ارائه راهنما با تأکید بر جنبه های کلیدی تحلیل رسانه های اجتماعی؛ بررسی اکوسیستم آسیب شناسی دیجیتال و محرک های کلیدی برای سرمایه گذاری در تشخیص و نظارت کارآمدتر در بروز بیماری ها؛ بررسی اینکه چگونه سو گیری انسانی به استفاده از کارآفرینی دیجیتال مساعدت می کند: بررسی کارآفرینی اجتماعی دیجیتال و فرصت‌های نوآوری در اقتصادهای در حال توسعه؛ بررسی چالش ها و فرصت ها در آفرینش های دیجیتال؛ و در نهایت، ارائه یک کاوش کیفی در استراتژی‌ها و انگیزه‌های کارآفرینی دیجیتال.
هر فصل از کتاب برخی از ویژگی‌ها و جنبه‌های نوظهور دیجیتالی‌سازی و تحول دیجیتال در اقتصاد، نوآوری و کارآفرینی را ارائه می نماید که می‌تواند نه تنها برای محققان و دانشگاهیان، بلکه برای کارآفرینان و سیاست‌گذاران نیز مفید باشد.
دیجیتالی شدن به عنوان یکی از روندهای اصلی در تغییر و دگرگونی زندگی، جامعه، اقتصاد و تجارت شناخته شده است. دیجیتالی شدن با استفاده از فناوری های دیجیتال در سازمان ها یا محیط های عملیاتی، تغییراتی را برای شرکت ها ایجاد می نماید. تاثیر دیجیتالی شدن، بیش از پیش، بیشتر و بیشتر خواهد شد و برخی متخصصان و نویسندگان آن را با انقلاب صنعتی مقایسه کرده اند. دیجیتالی شدن را می توان تغییری بسیار اساسی تر از دیجیتالی کردن محصولات یا فرآیندهای کاری موجود مورد ملاحظه قرارداد. اصطلاح دیجیتالی شدن از نظر فنی برای اشاره به فرآیند یا عمل دیجیتالی سازی، مورد استفاده قرار می گیرد، که عبارت است از تبدیل سیگنال‌ها یا داده‌های آنالوگ (مانند متن، تصاویر و ویدئو) به صورت دیجیتال برای بهره برداری بیشتر و به مراتب بیش از پیش.
با این حال، دیجیتالی شدن و دگرگونی دیجیتال معمولاً به تغییرات مرتبط با کاربرد فناوری دیجیتال در تمام امور و جنبه‌های زندگی انسان و جامعه اشاره دارد. دیجیتالی شدن همچنین به عنوان تبدیل خدمات یا محصولات موجود به اشکال و انواع دیجیتال شناخته می شود که در نتیجه مزایایی نسبت به محصولات غیر دیجیتال دارد. دیجیتالی شدن همچنین ممکن است به پذیرش یا افزایش استفاده از رایانه یا فناوری دیجیتال توسط یک صنعت، سازمان، اقتصاد و غیره اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، مدیریت سلامت می تواند این امر را نشان دهد. اگر وزارت بهداشت فرآیندهای خود را دیجیتالی کند، فرم‌های گزارش دیجیتال سلامت را به جای فرم‌های کاغذی پیاده‌سازی می‌کند و امکان ارسال گزارش‌ها و سفارش‌ها را در قالب الکترونیکی فراهم می‌کند. اگر این روش درست باشد، بیماران نیازی به همراه داشتن کاغذ و نتایج آزمایش ندارند. با توجه به این تعاریف، تحول دیجیتال ممکن است به عنوان تغییر در نقش ها، شیوه های کاری و پیشنهادات تجاری ناشی از پذیرش فناوری های دیجیتال در سازمان ها یا در محیط عملیاتی سازمان ها تعریف شود. این به تغییرات چند سطحی اشاره دارد، از جمله: سطح فرآیند (به کارگیری ابزارهای دیجیتال جدید و ساده سازی فرآیندها با کاهش مراحل دستی)، سطح سازمان (ارائه خدمات جدید و کنار گذاشتن روش های قدیمی و ارائه خدمات موجود به روش های جدید)، سطح حوزه تجاری (تغییر نقش ها و زنجیره های ارزش در اکوسیستم ها و جامعه)، و سطح جامعه (تغییر در ساختارهای جامعه، به عنوان مثال، نوع کار و ابزارهای تأثیرگذار بر تصمیم گیری).
مع الوصف، دیجیتالی شدن صرفآ عبارت از تبدیل فرآیندهای موجود به نسخه‌های دیجیتال نیست، بلکه مشتمل بر بازنگری عملیات فعلی از دیدگاه های نوینی است که توسط فناوری دیجیتال امکان پذیر می گردد. تأثیرات دیجیتالی شدن به ویژه بر رشد اقتصادی بسیار زیاد است. دیجیتال سازی به دولت‌ها اجازه می‌دهد کارآمدتر و شفاف‌تر عمل کنند و کشورهایی که در پیشرفته‌ترین مراحل دیجیتال سازی هستند، از مزایای اقتصادی بسیار بیشتری نسبت به کشورهایی که در مراحل اولیه هستند، بهره‌مند می‌شوند. دیجیتالی شدن همچنین تأثیرات ثابت شده و قابل توجهی بر کاهش بیکاری، بهبود کیفیت زندگی و افزایش دسترسی شهروندان به خدمات عمومی دارد.
رشد آتی ملت‌ها متکی به توسعه اقتصاد دیجیتال است که هر روز محبوب تر و مقبول تر می شود و به عنوان یک نیروی قوی در تقویت و رشد اقتصادی در کشورهای مختلف ظهور و تجلی می یابد. با تقویت اقتصاد دیجیتال، سیستم های اقتصادی و توسعه ملی در زمینه‌های گوناگون، با تامین و ارتقای رفاه جامعه، به مراتب بیش از پیش گسترش حاصل می نماید. این خود موضوعی در خور توجه را برای مطالعه و بررسی در اختیار پژوهشگران و دانشگاهیان می نهد و از طرفی به اولویتی ملی در سراسر جهان تبدیل گردیده است.
اگرچه در جهان امروز این مدعا با توافقی کلی روبروست، اما این مقوله مهم سزاوار تدقیق بیشتر است تا چشم اندازهای جدید برای کسب و کارها پدید آورد. مضافاً و همچنین اینکه مفاهیم مرتبط با موضوع نیز نیازمند توسعه بیشتر است برای پیشرفت عمیق تر دانش در این زمینه و در تحصیل نظریه ها و مفاهیم جدیدی که بتواند به سطوح بالاتر ارتقا یابد.
در عین حال، روندی رو به رشد در اقتصاد دیجیتال قابل مشاهده است و اقتصاد قرن بیست و یکم به اقتصاد اطلاعات، دانش و منابع ناملموس تبدیل گردیده است. افزون بر این ، فرصت ها و چالش های اقتصاد دیجیتال برای سیستم های اقتصادی بسیاری از کشورها حائز اهمیت است. نیز باید در نظر داشت که فرآیند جهانی شدن کنونی وارد مرحله جدیدی از توسعه کیفی شده است که با پیشرفت ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) و گسترش اینترنت و ارتباطات سیار هماهنگ و در حرکت است و در نتیجه، جهان را در یک سیستم ارتباطی واحد متحد کرده و یک فضای اطلاعاتی و مالی یکپارچه ایجاد نموده است. این همه ناشی از همگرایی پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی ، و فناورانه است که هم اکنون در حال ایحاد تغییر و تحول در اشکال سنتی مبادلات تجاری می باشد. تمامی این وقایع و پدیده ها حاکی از روندهای جدید در توسعه ساختار اجتماعی-اقتصادی جوامع مختلف است. افزون بر این، امروزه مفاهیم و موضوعات نوینی همچون «سرمایه داری شناختی» و «طبقه خلاق» نیز مطرح و مورد بحث قرار می گیرند و لذا توجه خاص و دقیق به اقتصاد دیجیتال به منظور تقویت و رشد سیستم های اقتصادی ، حائز اهمیت بسیار است. چنین مواردی در پرتو افکنی پژوهش های گسترده نظری و تجربی، و مطالعات کمی و کیفی می توانند بینش و دیدگاه روشن تری ارائه نمایند.
اقتصاد دیجیتال در واقع از پیشینه ای تقریبآ سی ساله برخوردار است و از تصمیم دولت ایالات متحده برای باز کردن اینترنت به روی برنامه های غیرنظامی در دورانی شروع به پیدایش نمود که رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند به سرعت در خانه ها و مشاغل در حال گسترش بوده و هنوز هم از چشم انداز توسعه بیشتر برخوردارند. به این ترتیب، راه های جدید تولید و مصرف نیز پدیدار شد و به تدریج در تمام بخش ها گسترش یافت و کل اقتصاد کنونی به مرحله‌ای دیجیتالی دست یافت.
در هر حال، اقتصاد دیجیتال با کارایی پویا در ارائه خدمات و محصولات جدید همراه است و رشد اقتصادی زمانی روی می دهد که بازیگران مختلف، فناوری‌های نوین منتج از ترکیب ایده‌های جدید را توسعه داده و به کار گیرند. هرچه اتصال بین این قبیل عوامل بیشتر و متنوع تر باشد، انواع ترکیبات ممکن و فناوری های جدید و گوناگون بیشتری حاصل می شود. همچنین، ااقتصاد دیجیتال می‌تواند حلقه‌های بازخورد ثمربخشی را بین آموزش، پژوهش، دانش، دسترسی جهانی به فناوری‌های دیجیتال، و نیز نیروهای مولد از نظر مزیت رقابتی بلندمدت در جوامع، به سبب تأثیر اشکال دیجیتالی فعالیت‌های اقتصادی ایجادنماید. این امر منجر به تغییر فرهنگ و رویکردهای سنتی آموزش می شود که در نهایت به استقرار سریع اقتصاد دیجیتال منجر می‌شود.
با این وجود، پیوند الزامات اقتصادی و سیاسی و نوآوری های تکنولوژیک در هر کشور می تواند رشد اقتصاد دیجیتال را تسریع کند. این پیشرفت عظیم باید توسط بخش خصوصی برنامه ریزی و سازماندهی شود، توسط دولت نظارت و کنترل، و توسط دانشگاه و جامعه مدنی آزمون و ارزیابی گردد. اقتصاد دیجیتال می تواند فرصت های متعددی را برای آموزش، تبادل اطلاعات، تجارت شفاف، نوآوری سریع در فناوری، همکاری بین المللی، افزایش بهره وری در صنایع موجود، تسریع توسعه اقتصادی، استفاده گسترده در همه بخش های اقتصادی، گسترش بازار، شکل دادن به بازارهای جدید و صنایع، مزیت رقابتی از طریق فناوری های دیجیتال موجود، بهینه سازی فرآیندهای داخلی کسب و کار، دیجیتالی شدن، همگرایی دیجیتال، یکپارچگی صنعتی، رشد اقتصادی بلندمدت و توسعه اقتصادی با کیفیت بالا. فراهم آورد. همچنین باید توجه داشت که مدیریت توسعه سرمایه انسانی که موتور اساسی توسعه نظام اقتصادی است، در ادغام فناوری اطلاعات در جامعه مدرن حیاتی است. علاوه بر این، اقتصاد دیجیتال مبتنی بر فناوری یکی از مهم ترین تلاش ها برای ایجاد فرصت هایی با هدف توسعه یک سیستم اقتصادی مدرن است که از فناوری های پیشرفته استفاده می کند. در نهایت، سیطره اقتصاد دیجیتال به طور گسترده‌ای از بهبود اقتصاد ملی و توسعه و استقرار دانش و فناوری حکایت دارد.
در حال حاضر فناوری اطلاعات (IT) دستاوردهای چشمگیری در صنعت و خدمات به ارمغان آورده است. به عنوان مثال، اقتصاد دیجیتال ، فناوری‌های دیجیتال را در اختیار بخش‌های مختلف اقتصاد قرار می‌دهد که از آن به عنوان دیجیتالی شدن اقتصاد یاد می‌شود. اقتصاد دیجیتال شامل فعالیت های اقتصادی رو به رشدی است که کالاها و خدمات را از طریق فناوری های دیجیتال و ارتباطات الکترونیکی ارائه می کنند. اقتصاد دیجیتال اساساً محرک نوآوری است و به شدت به داده ها و فناوری اطلاعات متکی است. هدف آن افزایش فعالیت‌های اقتصادی با توسعه و استفاده از داده‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات است که توسط فناوری محاسبات دیجیتال توسعه‌یافته در پلت‌فرم‌های دیجیتال گوناگون از طریق توسعه تجارت مبتنی بر اینترنت پشتیبانی می‌شود.. برای برخی از اقتصاددانان، ادغام دانش، سرمایه‌گذاری آن در شرکت از طریق توسعه شبکه‌ها، شناسایی، جمع‌آوری، پردازش اطلاعات در مورد و برای مشتریان، نقش مرکزی در فرآیند تولید ثروت و توسعه اقتصاد دیجیتال دارد.
بی شک فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ساختارهای اقتصاد یعنی نظام ارزشی را با سرعتی بسیار رو به رشد تغییر داده است. انسان ها معمولاً در فضاهای ذهنی زندگی می کنند و دنیای فیزیکی بیشتر به صورت غیرمستقیم یعنی با واسطه رسانه ها به انسان ارائه می گردد. رسانه های دیجیتال با سرعت و قدرت فزاینده ای فهم و درک مردم از جهان را تغییر می دهند. به نظر می رسد در تقسیم کار و بازسازی بی پایان شبکه ارزشی و همچنین اختراع محصولات جدید و پیدایش جوامع جدید، گرایشی دائمی به کمال گرایی وجود دارد. چنین فرآیندهایی منحصر به اقتصاد دیجیتال نیستند، بلکه صرفاً موتور عملیاتی یک فرآیند تمدنی مداوم هستند که در طول تاریخ عمل کرده و می کند.
درک ویژگی‌ها و مشخصه‌های اصلی اقتصاد دیجیتال بدین لحاط حائز اهمیت است که تکامل آن تأثیری اساسی بر اقتصادها و ایجاد ارزش‌های اقتصادی دارد. اقتصاد دیجیتال شامل سه جزء اصلی است: یکم، زیرساخت های پشتیبانی؛: دوم، فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی (نحوه انجام کسب و کار)؛ و سوم، تراکنش های تجارت الکترونیک (فروش کالا و خدمات آنلاین).
دیجیتالی شدن نقشی دگرگون کننده در اقتصاد جهانی ایفا می نماید؛ به ویژه با تغییر فرآیند کارآفرینی. دیجیتالی شدن فرصت های جدیدی را برای کارآفرینان در راه اندازی کسب و کار و فروش خدمات و محصولات خود در سراسر جهان فراهم می آورد. مضافاً و همچنین بر قصد و گرایش کارآفرینی تأثیر می گذارد که به عنوان باور شخصی فرد برای انجام اقدامات خاص در فرآیند بهره برداری از فرصت های تجاری جدید تعریف می شود. با این وجود، به عنوان یکی از مهم ترین پیامدها، تحولات اخیر در اقتصاد دیجیتال و فناوری های دیجیتال، فرصت های جدیدی ایجاد می نماید و انگیزه و محرک قابل توجهی در نوآوری و خلق ارزش های نوین برای کارآفرینان فراهم می آورد. در سال های اخیر، جهان، توسعه سریع فناوری های دیجیتال را تجربه کرده است که منجر به ظهور کارآفرینی دیجیتال و ایجاد کسب و کارهای دیجیتال جدید شده و می شود. فناوری دیجیتال کاتالیزوری برای دگرگونی های ساختاری و با اثر بخشی بالا، و اهرمی واقعی برای تغییر و توسعه محسوب می گردد. اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال با سرعتی شتابان در حال تکامل است و به نظر می رسد دانشگاه ها آماده هستند تا با آخرین پیشرفت ها همگام شوند. کارآفرینی دیجیتال شامل ایجاد کسب‌وکار جدید است با ایده کسب‌وکار نوآورانه در اقتصاد دیجیتال و نیز با استفاده از پلت فرمی الکترونیکی برای ارائه محصولات و خدمات مبتنی بر ارزش‌آفرینی صرفاً الکترونیکی.
باید توجه داشت که کارآفرینی دیجیتال، در عین حال، زیرمجموعه ای از کارآفرینی است که در آن بخشی یا تمام آنچه در سازمان های سنتی به صورت فیزیکی انجام می پذیرد، دیجیتالی می شود و در نتیجه می توان آن را آشتی و انطباق کارآفرینی سنتی با رویکردی نوین در ایجاد و انجام کسب و کار در عصر دیجیتال دانست.
افزون بر این، بحث دیجیتال سازی فرآیند نوآوری، در دانشگاه‌ها و ادبیات علمی - تخصصی شتاب بیشتری پیدا کرده است. رشد تصاعدی فناوری های دیجیتال منبع اصلی بهبود در بسیاری از فرآیندهای تجاری است که نقش مهمی در زمینه نوآوری ایفا می نماید. لازم به ذکر است که در دهه گذشته، فناوری های دیجیتال و فرآیند دیجیتالی شدن، شیوه های زندگی و تجارت را به طرز چشمگیری دگرگون کرده است. شرکت‌ها در رویکردی برای بازاندیشی در مورد آنچه ممکن است مشتریان بپسندند، به‌عنوان روشی برای ایجاد مدل‌های عملیاتی در استفاده کامل از فرصت‌های جدید و در نتیجه پیشی گرفتن از رقبای خود، به‌صورت دیجیتالی تغییر شکل می‌دهند.
در این دیدگاه، نوآوری برای توسعه جامعه، رشد کسب و کار و حفظ مزیت رقابتی در بازارها حیاتی است. علاوه بر این، فرآیند نوآوری هنوز یک فرآیند تعاملی، نامطمئن، تکراری، وابسته به مسیر، چندوظیفه ای و برخوردار از زمینه خاص است. بنابراین، موضوع کلیدی در کسب و تجارت، همانا شناسایی رویکردهای صحیح برای اجرای فرآیند نوآوری، از مرحله ایده‌پردازی اولیه تا ارائه در بازار است. در این زمینه، اصطلاح نوآوری دیجیتال به عنوان ایجاد (و سپس دگرگونی های پیایند آن) در پیشنهادها، مدل‌ها یا فرآیندهای تجاری در بازار است که از کاربرد فناوری‌های دیجیتال ناشی می گردد و مفهوم‌سازی می‌شود. در نتیجه، مدیریت نوآوری دیجیتال می‌تواند شیوه‌هایی را در برگیرد مشتمل بر اصول و فرآیندهایی که زیربنای هماهنگ و مؤثر در نوآوری دیجیتال را تشکیل می‌دهند.
مع الوصف، تحول دیجیتال به عنوان یک موضوع غالب در اقتصاد جهانی، فرآیند پذیرش، پیاده‌سازی و یکپارچه‌سازی فناوری دیجیتال است در تمام زمینه‌ها و جنبه‌های کسب‌وکارها و یا فعالیت در جامعه. این امر می تواند مشتمل بر تغییرات در نقش ها، شیوه های کاری و پیشنهادهای تجاری ناشی از کاربرد فناوری های دیجیتال در سازمان ها یا در محیط عملیاتی سازمان ها باشد و اساساً نحوه عملکرد و ارزش گذاری را تغییر دهد. همچنین دگرگونی فرهنگی که مستلزم به چالش کشیدن مداوم وضعیت موجود است، همچنان کنکاش عمیق دانشگاهیان و متخصصان را می طلبد؛ بویژه آنکه تحول دیجیتال مرزهای آشنای صنعت، سازمان، و جغرافیا را به تدریج در هم می نوردد.
این کتاب با تمرکز بر نمایان ساختن ارزش های اقتصاد دیجیتال، نوآوری دیجیتال. و نیز کارآفرینی دیجیتال، گفتگوی عمیق‌تری را در باره مفاهیم جدید و روندهای نوظهور در پژوهش های مربوط به تحول دیجیتال و دیدگاه‌های آن در اقتصاد، نوآوری، و کارآفرینی، آغاز می‌کند. این کتاب جنبه ها و ویژگی های مختلف تحول دیجیتال را پوشش می دهد و به مسائل متأخر و چالش های آینده در این زمینه می پردازد. این کتاب شامل نه فصل است که به تحول دیجیتال، با تمرکز بر اقتصاد دیجیتال، نوآوری دیجیتال، و کارآفرینی دیجیتال، می پردازد.
امید است که این کتاب مورد عنایت و علاقمندی طیف وسیعی از دانشگاهیان، پژوهشگران، سیاست گذاران، کارآفرینان و مخاطبان در سطح جهان قرار گیرد و بتواند مرجع علمی و آکادمیک سودمندی باشد در پژوهش در باب ویژگی های نوظهور و توسعه دیجیتالی، تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، نوآوری دیجیتال، و کارآفرینی دیجیتال. علاوه بر این، امید است که این کتاب بتواند بحث‌های خلاقانه‌ای ارائه دهد، بینش‌ها را در باره این پدیده مهم تاریخ معاصر گشایش بخشد و با علایق علمی و فکری در درک جریان اصلی پژوهش ها و روندهای موجود در دیجیتالی‌سازی، تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، نوآوری دیجیتال و کارآفرینی دیجیتال کارسازی و هم‌آوایی یابد؛ بویژه آنکه انتشارات اسپرینگر به عنوان ناشر سرشناس بین المللی به انتشار این کتاب همت گمارده است و کتاب را در بیش از سه هزار کتابخانه عمده جهان، کتاب فروشی های معتبر و نمایشگاه های بین المللی کتاب به بهترین وجه ممکن در سراسر جهان توزیع وعرضه می دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها