شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
کتاب «پیامبری و قرارداد؛ نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر اسلام (ص) براساس الگوی قرارداد» منتشر شد

کتاب «پیامبری و قرارداد؛ نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر اسلام (ص) براساس الگوی قرارداد»، درسگفتارهای مرحوم داود فیرحی، با تنظیم و تحقیق اکبر محمدی، توسط نشر نی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تحلیل ماهیت دولت پیامبر (ص) اهمیت زیادی برای نواندیشی دینی، تجدد سیاسی و اصلاح نهاد دولت در ایران و دیگر جوامع اسلامی دارد، اما اکثر دولت‌پژوهی‌ها در جهان اسلام، بی‌آن‌که به سیرهٔ حکمرانی پیامبر اکرم (ص) توجه نمایند، به سنّت خلفای راشدین و یا اندیشه‌های کلامی شیعه ارجاع می‌دهند و ماجرای سقیفه و سنّت سیاسی مبتنی بر این واقعه را مرجع ارزیابی دولت قرار می‌دهند. بدین‌سان، ماهیت دولت پیامبر و سیرهٔ حکمرانی ده‌سالهٔ او مورد «غفلتِ سیستماتیک» قرار گرفته و چندان در معرض پژوهش و ارزیابی قرار نداشته است. مطالعات چندساله و نیز چند ترم تدریس در حوزهٔ «سیرهٔ سیاسی پیامبر اسلام» نشان می‌دهد که این شیوهٔ حکمرانی به‌طور بنیادی بر الگوی قرارداد استوار است. قراردادها و پیمان‌های موجود از پیامبر اسلام، چنان تعدد و تواتر دارند که دولت آن حضرت را می‌توان «دولت قراردادی» نامید. این پژوهش به کاوش در این اسناد و الگوی حکمرانی در سنّت پیامبر می‌پردازد.

کتاب «پیامبری و قرارداد؛ نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر اسلام (ص) براساس الگوی قرارداد»، به همت نشر نی در ۴۴۰ صفحه، به قیمت ۳۸۰ هزار تومان روانه بازار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط