یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
وعده صادق باید با تمام وجوه ادبی و هنری در تاریخ ثبت شود

حجت‌الاسلام نادری، معاون فرهنگی و عملیات روانی نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز ما درصددیم با کارگیری روایت هنری در انواع آن از ادبیات، فیلم و پادکست و… چنین رویداد بزرگی را در معرض قضاوت دیگران قرار دهیم و جزئیات آن در تاریخ ثبت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه نشست خبری رویداد تولید آثار هنری با موضوع وعده صادق یکشنبه ۲۰ خرداد در حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی نادری، معاون فرهنگی و عملیات روانی نیروی هوافضای سپاه گفت: خدا را شاکریم که زحمات شبانه‌روزی همکاران ثمر داد و امروز در خدمت جامعه فرهنگی با موضوع رویداد بزرگ تولید هنری درباره وعده صادق هستیم. امروز ایام خاصی را سپری می‌کنیم. آن‌قدر سرعت حوادث بالاست که رسانه‌ها و اندیشمندان جا می‌مانند که روایت دقیق از وقایع را نشان دهند.


او افزود: اتفاقات بزرگی در غرب آسیا روی داد که تحول اساسی در جناح‌بندی سیاسی موجب شد که از ماجرای طوفان الاقصی شروع شد و پس از آن رژیم صهیونیستی تمام خطوط قرمز بشری را رد کرد تا این شکست را جبران کند. این اقدامات دیوانه‌وار صهیونیست‌ها توسعه پیدا کرد و در باریکه غزه کمتر از سیصد روز گذشته اما به اندازه جنگ جهانی دوم سر مردم غزه بمب ریخت و هر جنایتی که توانست مرتکب شد. همین دیروز برای آزادی چهار اسیرش بیش از ششصد نفر را مجروح کرد. هر چند با همه تکاپویش نتوانسته این شکست را جبران کند.

حجت‌الاسلام نادری در ادامه گفت: امروز دانشجویان در آمریکا درصدد این هستند که فلسطین را به‌عنوان یک کشور رسمیت بشناسند. این حرکت نشان داد که رژیم صهیونیستی نتوانسته با کودک کشی عواطف بشری را از بین ببرد. در حالی که تا دیروز چند کشور پشتیبان فلسطین بود، اما امروز همه کشورها در حمایت فلسطین به پا خاستند و تنها چند کشور در کنار مردم فلسطین نیستند. دنیا با مردم مظلوم فلسطین همراه است. جمهوری اسلامی هم بعد از آزاری که از اسراییل دید، قرار شد ضرب شصتی به آنها نشان دهد. هر چند عده‌ای شروع به زمزمه کردند که جمهوری اسلامی کاری نمی‌کند، اما عملیات وعده صادق که به دستور رهبر انقلاب اتفاق افتاد و کشوری که همیشه در حالت تهاجم بود در یک هفته در لاک دفاعی فرو رفت. جمهوری اسلامی با وعده عملیات صادق تمام دنیا را پای رسانه‌ها نشاند تا شاهد قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی باشند.


معاون فرهنگی و عملیات روانی نیروی هوافضای سپاه، بیان کرد: امروز ما درصددیم با کارگیری روایت هنری در انواع آن از ادبیات، فیلم و پادکست و… چنین رویداد بزرگی را در معرض قضاوت دیگران قرار دهیم و امیدواریم با مشارکت هنرمندان آثار فاخر و ارزشمندی به دست بیاوریم و با آثاری که به دستمان می‌رسد که از بزرگان تقدیر و چهره‌های جدید را بشناسیم و بشناسانیم.

تشکیل بانک اطلاعاتی از هنرمندان حوزه مقاومت

ابوالفضل همراه، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: این یکی از رویدادهای فرهنگی هنری کشور خواهد شد که رقابتی است و بخش‌های مختلفی دارد که محورهای آن متعدد است از جمله: وعده صادق دستاوردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، وعده صادق بیداری ملت‌ها، وعده صادق و استقبال هنری از غزل مقام معظم رهبری، چهلمین سال تاسیس موشک فضایی و سالگرد شهادت سردار شهید حاج حسن تهرانی مقدم که پدر صنعت موشکی است که به چهل سالگی این رویداد در خور آن توجه خواهد شد.


این بازیگر تئاتر ادامه داد: بخش دلنوشته، شعر و داستان کوتاه هم خواهیم داشت که هر بخش دبیر خودش را دارد.

او افزود: همچنین هنرهای تجسمی، سرود، موسیقی، پادکست، استنداپ، موشن‌گرافی، کلیپ از بخش‌های تشکیل‌دهنده رویداد هنری وعده صادق است و دبیری علمی آن را عبدالحمید قدیریان و دبیر اجرایی آن یوسفی است و مشاور هنری آن شاه حسینی، دبیر فرهنگستان هنر است.

ابوالفضل همراه با اشاره به این‌که می‌خواهیم در این رویداد بانک اطلاعاتی تشکیل دهیم، گفت: عده زیادی در هنر مقاومت فعال هستند، در برگزاری رویداد هنری وعده صادق در سطح کشور بر آنیم از جوانان، هنرمندان فعال در کانون مساجد بهره بگیریم و از فردا جمع‌آوری آثار را تا سی تیر داریم که ارسال آثار از طریق سایتی است که نشانی آن گفته خواهد شد و دیگری پلتفرم شبکه‌های اجتماعی ایتاست. ضمناً داوری آثار در شهریور اتفاق می‌افتد و اختتامیه در اواخر شهریور یا اوایل مهرماه برگزار می‌شود.

وعده صادق می تواند بستر فرهنگی برای گفت‌وگو باشد

عبدالحمید قدیریان، طراح صحنه و دبیر علمی رویداد هنری وعده صادق گفت: چنین رویدادهایی بستری است که فضا را فرهنگی کنیم. یعنی چه؟ در حال حاضر در جهان اتفاقاتی روی داده که فضا به سمت دیگری می‌رود و ایران به سمت فضایی می‌رود که نیاز دارد خودش را بشناساند و مرتفع کند. در چنین رویدادهایی نیاز است با نگاه فرهنگی به آن توجه شود چون بعد از این رویداد، اتفاقاتی شکل گرفت که ما امنیت بیشتری را تجربه کردیم و بیشتر در معرض دید کشورها قرار گرفتیم. حالا باید ابعاد این عملیات دیده شود و برای ادامه راه نیاز به چیدمان فرهنگی داریم که این نگاه در قالب رویدادهای هنری پخته و دیده شود.

او ادامه داد: من معتقدم اتفاقی که روی داده و جایگاه ملی و فراملی دارد، لذا بستر خوبی است که ما خودمان را ارتقا دهیم و بر بحث فراملی تاکید کنیم چون این وجه می‌تواند هنرمندان جهانی را هم درگیر کند که در بحث هنر به آن بپردازند. چنانکه امروز هنرمندان زیادی در دنیا در بحث فلسطین فعال هستند و آثاری هم منتشر کردند. نیاز است در رویدادهایی از این نوع به بحث فراملی هم اهمیت داده شود تا آنها هم مشارکت داده شوند.

قدیریان همچنین گفت: به نظرم وعده صادق بستر خوبی است که در حوزه فرهنگ به آن پرداخته شود و از منظر فرهنگ آن را بررسی کنیم. چون این رویداد در فضای سیاسی بسیار دیده شد و به بعد نظامی و سیاسی آن پرداخته شد، اما در بحث فرهنگی هنوز چندان شناخته شده نیست و نیاز است از منظر فرهنگی به آن توجه شود و چنین رویدادهای فرهنگی باعث می‌شود که موضوع گفت‌وگو شود و درباره در حوزه فرهنگ نیز بحث و بررسی صورت بگیرد.

دیده شدن هنرمندان حوزه مقاومت باید در این رویداد

سعید لشگری، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: هنرمندان دوشادوش برادران نظامی ایستادند و کار هنری انجام می‌دهند. امروز خوشحالیم که در حوزه هنری این رویداد را برگزار می‌کنیم هر چند به معنای آن نیست که فقط هنرمندان در حیطه حوزه هنری نقش خواهند داشت، بلکه همه هنرمندانی که در زمینه هنر مقاومت هستند باید در این رویداد دیده شوند، اما باز هم خوشحالیم که حوزه هنری در این زمینه پرچمدار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط