یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
آغاز طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور از سمنان

طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور با هدف شناسایی ظرفیت‌های صنعت چاپ و هدایت سرمایه‌گذاری در این حوزه از فردا به صورت آزمایشی در استان سمنان آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور یکشنبه (۲۰ خرداد ماه) با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر، حسین احمدی، نماینده بخش خصوصی، علیرضا نجفی، دبیر اجرایی کارگروه ملی طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور و سعید بهروان و رضا بشردوست، معاونان دفتر چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ابراهیمی در سخنانی با بیان اینکه همه نسبت به اهمیت و جایگاه صنعت چاپ اشراف داریم، گفت: این صنعت تاثیر شگرفی در صنایع و تولیدات کشور دارد و در همه زمینه‌ها نقش ویژه و بارزی دارد. چاپ به‌عنوان یک صنعت پیشران، اشتغال‌زا و از صنایع غیرنفتی است که در حوزه تولید و صادرات نقش ارزنده‌ای داشته و امیدواریم ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: آنچه موجب شد طرحی برای اطلاع از ظرفیت‌های صنعت چاپ، بررسی شرایط کنونی و آینده آن نگاشته شود، نیاز به اطلاعات و آماری بود که باید نسبت به وضعیت موجود صنعت چاپ داشته باشیم.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت و نقش‌آفرینی آمار و برنامه‌ریزی در تصمیم‌گیری کلان کشور، افزود: با توجه به این موضوع دفتر چاپ بر این شد که طرح جامع سرشماری صنعت چاپ را پیگیری و برنامه اطلاعات جامع و کامل را احصا کند، طرح سال ۱۴۰۱ تقدیم معاونت فرهنگی شد و پس از نشست‌ها و جلسات و برنامه‌ریزی‌های مختلف نیز فرم استاندارد سرشماری آماری صنعتی و پلتفرم مربوط به آن آماده شد.

به‌گفته وی، کارهای نهایی طرح در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ انجام شد و تصمیم بر این شد که محوریت طرح سرشماری، دفتر چاپ باشد و به‌طور مستقیم در این حوزه اقدام کند، در این بخش، سال گذشته با متخصصان و صاحب‌نظران جلسات متعددی برای به دست آوردن یک برنامه و طرح جامع داشتیم.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این حوزه، کارگروه برنامه‌ریزی و اجرایی طرح سرشماری جامع آماری تدوین شد، ادامه داد: دبیر اجرایی و اعضای کارگروه نیز متشکل از صنف و معاونان دفتر چاپ منصوب شدند و فرمت‌های نهایی کار، شامل شاخص‌ها، مولفه‌های مختلف شامل نیروی انسانی، ظرفیت ناوگانی، شرایط استانی و حوزه آموزش در قالب جلسات مختلف استخراج شد.

آغاز طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور از سمنان

ابراهیمی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری جلسه با اتحادیه‌های مستقل و تخصصی صنعت چاپ، عنوان کرد: نظرات صنف و نمایندگان آن‌ها احصا شد و نظرات آن‌ها در برخی بخش‌ها که امکان آن وجود داشت اعمال شد.

وی بیان کرد: اطلاع از ظرفیت‌های کنونی صنعت چاپ اهمیت زیادی دارد از سوی دیگر هدایت سرمایه‌گذاری نیز در این میان نقش ویژهای دارد هم برای سیاستگذار و هم سرمایه‌گذار تا بداند در کدام مسیر قدم بگذارد.

ابراهیمی با بیان اینکه قرار است طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور از فردا، آزمایشی در استان سمنان به‌عنوان استان معین و سربرنامه آغاز می‌شود، گفت: آمادگی‌های لازم در استان ایجاد شده و طرح توجیهی و آموزش آن از دوشنبه (۲۱ خردادماه) در سمنان، شاهرود و دامغان آغاز می‌شود.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این طرح طی چهار روز در استان سمنان اجرا خواهد شد، افزود: پس از آن نیز جلسات تحلیلی با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف طرح با حضور کارشناسان و فعالان صنعت چاپ برگزار می‌شود و از تجارب آن برای آمادگی سایر استان‌ها نیز بهره‌مند خواهیم داشت.



وی یادآور شد: اجرای طرح از مردادماه در سایر استان‌ها شروع خواهد شد.

استخراج ظرفیت اسمی و عملی صنعت چاپ

در بخش دیگر این نشست، علیرضا نجفی، با اشاره به اهمیت و ضرورت طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور، گفت: صنعت چاپ بخش بسیار مهمی از چرخه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال کشور است، شاخص‌های بسیار مهمی برای پایش و برنامه‌ریزی دقیق در این صنعت وجود دارد که اساساً متکی به دسترسی به آمار و اطالعات دقیق و به‌روز از جمبه‌های گوناگون صنعت هستند.

وی ادامه داد: اهمیت و ضرورت اجرای این طرح در توجه به مولفه‌های مختلف مثل هدایت سرمایه‌گذاری، استخراج نیازهای علمی – آموزشی در حوزه آموزش‌های رسمی و غیررسمی، پیشگیری از هدرف منابع مالی و انسانی، هدایت و ساماندهی اشتغال و خوراک‌دهی به نیازهای آماری در دستگاه‌های ذی‌ربط است.

نجفی نیازسنجی و برنامه‌ریزی در موضوع نوسازی ناوگان و واردت فناوری و ماشین‌آلات را یکی دیگر از اهداف این طرح معرفی کرد و افزود: فراهم‌ُسازی زیرساخت‌های سطح‌بندی بنگاه‌ها، شناسایی بخش‌های گلوگاهی در جغرافیای صنعت، بهینه‌ُسازی رابطه نسبی صنعت چاپ با سایر صنایع و تعیین و اولویت‌بندی نیازهای پشتیبانی صنعت چاپ نیز در فهرست این اهداف قرار دارند.

به‌گفته وی، برنامه‌ریزی موثر در رفع موانع تولید، پیشگیری از وقوع فعالیت‌های جرم‌محور از جمله تولیدات چاپی تقلبی، برنامه‌ریزی برای رشد علمی بهره‌وری در فرآیندهای عملیاتی و برنامه‌ریزی علمی موثر در تعاملات و کسب سهم از بازار بین‌الملل و توسعه صادرات نیز در اجرای این طرح دنبال می‌شود.

نجفی با بیان اینکه تلاش شده در شیوه‌نامه اجرایی، جزئیات طرح به شکل درست، معقول و مبتنی بر واقعیت جلو برود، گفت: در حوزه‌های تخصصی مختلف به اطلاعات بهینه و جامع نیاز است و اگرچه کامل نیست، اما باید به ساختار یمنظم تبدیل شود تا اگر نقص و کمبودی است مشخص شود.

دبیر اجرایی طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور با بیان اینکه در یک نگاه کلان و کلی این طرح به دنبال ایجاد بانک اطلاعات جامع صنعت چاپ به عنوان نیاز و ابزار حاکمیت و مدیریت صنعت است، گفت: دستیابی به اطلاعات فراوان و وضعیت بنگاه‌ها، تفکیک حوزه‌های تخصصی پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ، تعیین نوع، عمق، گستردگی و پراکندگی فناوری‌های مختلف، استخراج ظرفیت اسمی و عملیاتی تولید و به‌روز رسانی آمار و اطلاعات صنعت چاپ در این طرح دیده شده است.

نجفی با بیان اینکه اطلاعات این طرح توسط دفتر چاپ و صنعت متناسب با قوانین و تعاریف پایش خواهد شد، گفت: به شکل پیوسته از این اطلاعات بهره‌برداری می‌شود، در این میان شیوه‌های گزارش‌گری از دستاوردهای طرح هم مهم است و در انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های دولتی و خصوصی است، این داده‌ها تجزیه و تحلیل می‌شوند.

در ادامه نیز حسین احمدی در سخنانی، عنوان کرد: با بیش از ۳۰ سال تجربه کار عملی در صنعت چاپ، طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور را زیرساختی‌ترین و مهمترین طرح این صنعت می‌دانم و معتقدم که ۸۰ درصد موفق خواهد بود.

آغاز طرح ملی سرشماری جامع صنعت چاپ کشور از سمنان

وی ادامه داد: در این طرح همه چیز تحت کنترل است و می‌توانیم امیدوار باشیم که به زودی از هدررفت سرمایه‌ها جلوگیری خواهد شد، در برخی دوره‌ها فعالان این حوزه برای واردات و خرید دستگاه‌ها به صورت هیجانی رفتار می‌کردند، اما این طرح می‌تواند چراغ راهی برای روشن کردن مسیر فعالیت حوزه چاپ طی سال‌های آتی و معرفی ظرفی‌های آن باشد.

احمدی با اشاره به دوران‌های مختلف صنعت چاپ، گفت: ما در دهه ۷۰ شاهد هجوم به سمت دستگاه‌های چاپ افست، در دهه ۸۰ هجوم به سمت ماشین فلکسو و هلیوگراور و در دهه ۹۰ ماشین‌های چاپ کم‌عرض بودیم در حالی که نمی‌دانستیم در هر دوره بازار ما چقدر مصرف، نیاز و ظرفیت دارد.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم بحث عرصه و تقاضا را کنترل کنیم و از هدررفت سرمایه ملی افراد پیشگیری خواهد شد.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره الزام اجرایی این طرح، توضیح داد: با توجه به اینکه طبق قانون، تولی‌گری صنعت چاپ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در آییننامه به صورت مشخص آمده است که بازرسان وزارتخانه متولی می‌توانند، هر روز و زمانی از نمایشگاه بازدید کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اهداف این طرح، توسعه صنعت چاپ است یقین دارم فعالان صنف و صنعت همکاری می‌کنند، زیرا سرنوشت و برنامه‌ریزی یک صنعت در کشور بر اساس این سرشماری خواهد بود، احصای اطلاعات جامع برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران این حوزه نقش مهمی دارد

ابراهیمی با بیان اینکه معتقدم این آمادگی در فرهیختگان وجود دارد و در تعامل بین صنف می‌توان آن را مشاهده کرد، گفت: بازرسان از مجموعه‌هایی که دارای دستگاه هستند چه مجوز داشته باشد چه نه، بازدید می‌کنند.

احمدی نیز گفت: بخشی از این کارها نیازمند یکسری بحث‌های فرهنگی است و نقش اهالی رسانه در این حوزه بارز است، امروز صنعت چاپ مثل بسیاری از صنایع از حالت سنتی خارج شده و بحث احساس نبود امنیت از اطلاع‌رسانی در چاپخانه‌های جدید برطرف شده تا بتوانند مشتری جذب کنند.

نجفی نیز افزود: اگر در اجرای طرح به هدف متعالی خود در رتبه‌بندی برسیم و به واحدهای صنفی گواهینامه بدهیم، این گواهی‌نامه می‌تواند اعتبارنامه برای آن‌ها شود تا بتوانند در جذب بازار و سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کنند و در جدال‌های بین‌المللی موفق‌تر باشند.

ابراهیمی همچنین درباره مدت زمان اجرای طرح و پیش بینی لازم برای بروز نگه داشتن آمارها، گفت: مدت زمان پیش‌بینی شده برای اجرای طرح ۴ ماهه است، طرح در استان سمنان ۴ روزه انجام می‌شود و بعد از آن تحلیل‌هایی خواهیم داشت تا، نقاط ضعف و قوت شنایایی شوند، اطلاعات طرح در قالب الکترونیک جمع‌آوری و در سامانه ثبت و ضبط می‌شود و ما می‌توانیم آمارها را به‌روز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها