چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
افزایش ۵۰ درصدی فروش نمایشگاه کتاب / تامین زیرساخت‌های فرهنگی در دولت سیزدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه جلسه هیئت دولت، از افزایش ۵۰ درصدی فروش نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ و مصوبه جدید هیئت دولت برای توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه چهارشنبه (۲۳ خردادماه) هیئت دولت در جمع خبرنگاران مهم‌ترین اقدامات فرهنگی دولت سیزدهم را درخورتوجه و زیاد ارزیابی کرد و گفت: ازجمله این اقدامات افزایش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ بودجه وزارتخانه، ابتدای دولت ۱۲۰۰ میلیارد بود که امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ تاسیس زیرساخت‌های مهم بنیاد پویانمایی، بنیاد نظامی، بنیاد سبک زندگی ایرانی اسلامی، بنیاد ملی «تئاتر ایران»، ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق که اساس‌نامه آن به‌زودی تصویب می‌شود. نخستین‌بار در کشور، دهکده‌های جهانی تاسیس خواهد شد.

وی با اشاره به برخی اقدامات دولت سیزدهم در حوزه کتاب، ادامه داد: در حوزه نشر، آمارهای بی‌نظیری به ثبت رسید؛ نمایشگاه‌های مختلفی برگزار و موضوع خودکفائی کاغذ پیگیری شد.

اسماعیلی گفت: امیدوارم در زمان کوتاهی که از عمر دولت سیزدهم باقی‌مانده، برنامه‌های اقدامات دیگر را به سرانجام برسانیم و به‌نحوی جلو بروید تا ارتقاء چشم‌گیری که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در دولت سیزدهم به دست آمده است را در زمان کوتاه پیش‌رو ادامه دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حوزه فرهنگ در طول ۴۰ سال گذشته، تا حدودی مورد بی‌مهر قرار گرفته بود؛ کاری که در دولت مردمی انجام شد، بازگشت به فرهنگ در حوزه برنامه‌ریزی بود؛ به‌عبارت دیگر تحولات مهمی محقق و همه زیرساخت‌ها فراهم شده و مصداق اسب‌زین‌کرده‌ای است که می‌تواند راکب خوبی داشته باشد و به مقصد برسد.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره اعلام گزارش‌های نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ بیان کرد: دقیقاً همان روزی که می‌خواستم گزارش مربوط به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در جلسه هیئت دولت اعلام کنم، خبر گم‌شدن بالگرد آقای رئیس جمهور اعلام شد و هیچوقت فرصت ارائه گزارش پیش نیامد.

اسماعیلی با بیان اینکه رقم فروش کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: رقم فروش کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این رقم سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان بود. رقم فروش کتاب امسال بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی درباره افزایش قیمت کتاب در سال جاری و تاثیر آن بر میزان خرید از این رویداد بیان کرد: این افزایش فروش کتاب درحالی است که قیمت متوسط کتاب درسال جاری بیش از ۲۰ تا ۲۲ درصد نبود.

افتتاح ۴۰ کتابخانه‌های عمومی تا پایان دولت سیزدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ااشاره به افتتاح ۴۰ کتابخانه عمومی درمدت زمان باقی مانده از دولت سیزدهم گفت: با مصوبه چهارشنبه (۲۳ خردادماه) دولت، تا پایان دولت سیزدهم، ۴۰ کتابخانه عمومی افتتاح خواهد شد که تفاق مهمی در بخش زیرساخت کتابخانه‌ای در کشور است. کتابخانه مرکزی رشت و کتابخانه‌های دیگر آماده بهره‌برداری هستند.

اسماعیلی درباره میزان کتابخوانی خانوارها عنوان کرد: هنوز در این زمینه استقرا کامل و تام نداریم اما براساس پیمایش‌ها، در حوزه کتابخوانی و مطالعه، رشد خوبی داشته‌ایم؛ به‌عنوان مثال اکنون زمان ۳۵ دقیقه را برای هر ایرانی فارغ از مطالعه کتاب‌های دعا و درسی و آموزشی در پیماش‌های مطالعاتی داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همکاری وزارت پست با مجریان برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: خانواده خود من تمام کتاب‌های سفارشی خود از نمایشگاه کتاب را دریافت کردند و مردم نیز از ارسال کتاب راضی بودند. از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین شرکت ملی پست تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها