شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
رئیس جمهور باید کتابخوان باشد

لرستان - علی‌اکبر سبزیان در یادداشتی برای ایبنا نوشت: مردم کشوری که رئیس جمهورش در کنار دغدغه‌ آب و نانشان دغدغه فکر و فرهنگ و کتابشان، که آب و نان روح مردم محسوب می‌شود، را داشته باشد قطعاً در همه عرصه‌ها توانا خواهند بود چون روی دیگر دانایی، توانایی است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی‌اکبر سبزیان، نویسنده و سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان: به عنوان یک کنشگر فرهنگی معتقدم رئیس جمهور آینده باید یک کتابخوان حرفه‌ای و دغدغه‌مند در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد. از این‌رو این مطالبه را با همه فعالان رسانه‌ای و فرهنگی کشور به اشتراک می گذارم که از ۶ کاندیدای محترم انتخابات ریاست جمهوری بخواهند در کنار برنامه‌های انتخاباتی‌شان در حوزه سیاسی اقتصادی و معیشتی، برنامه‌هایشان در حوزه فرهنگی به‌ویژه کتاب و کتابخوانی را به صورت شفاف ارائه کنند.

مردم کشوری که رئیس جمهورش در کنار دغدغه آب و نانشان دغدغه فکر و فرهنگ و کتابشان {که آب و نان روح مردم محسوب می‌شود} را داشته باشد قطعاً در همه عرصه‌ها توانا خواهند بود چون روی دیگر دانایی توانایی است.

این گزاره ثابت شده است که کتاب و کتابخوانی به بالا رفتن فهم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک شایانی خواهد کرد چون کتاب عنصر تمدن ساز و پیشران توسعه است و می‌تواند باعث اصلاح نوع نگرش و بینش، سبک زندگی و الگوهای رفتاری و اجتماعی شده و در نتیجه جامعه را خلاق، پویا، با نشاط، امیدوار و رضایتمند می‌کند.

این عنصر تمدن‌ساز و پیشران توسعه و فرهنگ‌سازی و ترویج آن باید محور برنامه‌های بالاترین مقام اجرایی کشور [رئیس‌جمهور] قرار گیرد.

جا دارد اینجا یادی کنم از رئیس جمهور شهید که در دولت سیزدهم به حوزه کتاب، کتابخوانی و رشد و توسعه کتابخانه‌های عمومی اهتمام جدی داشتند.

جریان کتاب در ایران آرام است و رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از جایگاهش مثل یک رسانه فراگیر و پرنفوذ شوق خواندن و موج کتاب‌خوانی را در مردم ایجاد کرده و هوای فرهنگ جامعه را تازه کند.

برای تحقق این مهم رئیس‌جمهور خود باید یک کتابخوان حرفه‌ای باشد و در دوران ریاست‌جمهوری تمام تلاش خود را به‌منظور توسعه فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء فرهنگ عمومی مطالعه و توجه مردم به کتاب به عنوان یک کالای مهم و حیاتی فرهنگی مصروف سازد.

اکنون که رقابت نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شده، فرصت مناسبی است که کاندیداها ضمن اعلام نسبت خود با بحث کتاب و میزان کتابخوانی‌شان برنامه‌های خود در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی را مانند برنامه‌هایشان برای بهبود معیشت، اشتغال، ازدواج و مسکن و بورس و افزایش یارانه معیشتی به صورت شفاف به جامعه اعلام کنند، اینکه چه برنامه‌ای برای تولید کتاب، و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند.

به نظرم حتی یکی از سوالات مهم و داغ مناظرات انتخاباتی نیز می‌تواند همین موضوع باشد. فراموش نکنیم اگر حال کتاب و کتابخوانی خوب شود حال مردم و جامعه از هر حیث خوب خوب خوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها