سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
«جشنواره کن؛ از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری سینما» چگونه است؟

بنیاد سینمایی فارابی در راستای شناخت و معرفی عمیق‌تر جشنواره بین‌المللی کن، کتابی با این مضمون و تحت عنوان «جشنواره کن؛ از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری سینما» را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بنیاد سینمایی فارابی در راستای شناخت و معرفی عمیق‌تر جشنواره بین‌المللی کن، کتابی با این مضمون و تحت عنوان «جشنواره کن؛ از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری سینما» را روانه بازار نشر کرده است. مرکز انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در ادامه انتشار سلسله کتاب‌های حکمرانی و سیاست‌گذاری در سینما، کتاب «جشنواره کن» را روانه بازار نشر کرده است تا ضمن ارائه جزئیات بیشتر، مخاطب را بیش از پیش با یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های بین‌المللی سینمایی سال آشنا کرده باشد.

در پشت جلد این کتاب برای معرفی مجموعه کتاب‌های انتشارات سینمایی فارابی، آمده‌است: «اثرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متنوع سینما و نقش بی بدیل آن در نظام حکمرانی فرهنگی رسانه ای کشورها سبب شده مطالعهٔ این هنر- صنعت از منظر مؤلفه‌های حکمرانی و سیاستگذاری ضرورت یابد. با این حال مطالعه و پژوهش در مورد سینما از منظر مؤلفه‌های یاد شده تا حد زیادی مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از مطالعات انجام شده صرفاً معطوف به ابعاد هنری سینماست. مطالعه نظام حکمرانی و سیاستگذاری سینما در کشورهای مختلف می‌تواند به شکل گیری ادبیات حکمرانی و سیاستگذاری در مورد سینمای ایران کمک شایانی کند و منشأ ایده‌های سیاستی بدیع و نوآورانه‌ای قرار گیرد که البته باید با اقتضائات فرهنگ اسلامی ایرانی نیز سازگار باشد.
در همین راستا، پژوهش حاضر به مطالعه نظام حکمرانی و سیاستگذاری سینما در چهار کشور آمریکا، انگلستان، ترکیه و چین می‌پردازد. همچنین به علت نقش راهبردی جشنواره‌ها در حکمرانی سینما، جشنواره کن و جایزه اسکار نیز از منظر مؤلفه‌های مرتبط با حکمرانی و سیاستگذاری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در انتخاب کشورهای مورد مطالعه، مؤلفه‌هایی همچون تنوع زمینه‌های فرهنگی، تنوع الگوی حکمرانی و بلوغ یافتگی نظام حکمرانی و در انتخاب جشنواره‌های مورد مطالعه، مؤلفه‌هایی همچون قدمت، اهمیت و تنوع رویکرد مورد توجه بوده است.»


برشی از این کتاب که به قلم محسن بیسادی نگارش شده است، به ماجرای نقش موسولینی در برگزاری این جشنواره اشاره دارد.

در بخش نخستین جشنواره بعد از جنگ جهانی دوم در فصل «تاریخچه جشنواره کن» این‌گونه آمده است: «در اوایل سال ۱۹۴۰، باوجود اعلام جنگ و بسیج ملی، مقامات کن به رهبری فیلیپ ارلانگر تلاش کردند تا پروژه جشنواره را زنده نگه دارند. در جبهه دیپلماتیک، فرانسه ابتدا تصمیم گرفت موافقت ایتالیا را به دست آورد که موضعش در درگیری هنوز رسمی نبود. در کمال تعجب، موسولینی پذیرفت، مشروط بر اینکه جشنواره کن فرانسه با جشنواره ونیز هم‌زمان نباشد. با این حال تقدیر بر این بود که جشنواره برگزار نشود. در ۱۰ ژوئن، موسیلینی علیه فرانسه و بریتانیا اعلام جنگ کرد و برگزاری جشنواره کن را که سازماندهی آن پیش‌تر به علت مشکلات لجستیک ناشی از جنگ دچار مشکل شده بود، کاملاً منتفی کرد. مشکلاتی همچون کمبود اعتبارات، تدارکات نابه‌سامان، کمبود تجهیزات فیلم و شرایط دشوار حمل‌ونقل که ستاره‌های فرانسوی و خارجی را از سفر منصرف می‌کرد، سبب شد برگزاری جشنواره ناممکن شود. مشکل مهم دیگر این بود که ارتش، مکان جشنواره، کازینوی شهرداری را مطالبه کرده بود.»


کتاب «جشنواره کن»، در ۹ فصل به موضوعاتی چون «جشنواره کن از منظر آمار و ارقام»، «بنیان‌گذاران و مالکان»، ساختار و بخش‌های جشنواره»، «مدل تامین مالی»، «رویکردهای محتوایی»، «کارکردهای جشنواره کن در نظام حکمرانی سینما» و «سوگیری‌های ایدئولوژیک و سیاسی» می‌پردازد.


تازه‌ترین اثر بنیاد سینمایی فارابی در حوزه نشر، در ۵۰۰ نسخه و ۱۹۵ صفحه منتشر شده است. قیمت پشت جلد این کتاب ۱۵۰ هزار تومان است.

گفتنی است با توجه به اینکه ایران در جشنواره کن در سال‌های مختلفی با فیلم‌های مختلف درخشیده‌است، مطالعه این کتاب برای علاقه‌مندان به سینما و شرکت در جشنواره‌های خارجی و آشنایی با روند شکل‌گیری و برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها