چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
صنعت نشر با تحقق برنامه هفتم ارتقا پیدا می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گام‌های اصلی برای حوزه نشر در برنامه هفتم توسعه و به همت دولت سیزدهم نهادینه شده و اگر محقق شود، شاهد ارتقای بسیار جدی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی چهارشنبه (۳۰ خردادماه) در جمع خبرنگاران حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره میزان تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه نشر، گفت: در دولت سیزدهم در حوزه نشر با بسیاری از آیین‌نامه‌های اجرا نشده مواجه شدیم؛ ازجمله بند ج ماده ۹۲، در این بازه زمانی با تصویب آیین‌نامه این بند قانونی، فضای جدیدی از حمایت نشر در اختیار اصحاب نشر قرار داد شد.

وی افزود: علاوه‌براین گام‌های اصلی برای حوزه نشر در برنامه هفتم توسعه و به همت دولت سیزدهم نهادینه شده و اگر محقق شود، شاهد ارتقای بسیار جدی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری خواهیم بود.

اسماعیلی همچنین درباره خودکفایی در حوزه کاغذ نیز گفت: تولید کاغذ در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۴ هزار تن بود، اما اکنون به ۱۳۰ هزار تن رسیده که نیاز صنعت نشر کشور را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نیاز کلان کشور به کاغذ تحریر ۲۷۰ هزار تن است، ادامه داد: در این زمینه با تولیدات مجموعه‌های جدیدی که طی دو – سه سال آینده افتتاح می‌شوند، کل نیاز کشور در حوزه کاغذ تحریر برطرف خواهد شد.

دوره پرشکوه رونق فرهنگی

اسماعیلی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دولت سیزدهم، عنوان کرد: مجموعه اقدامات را بدون فوت وقت جلو می‌بریم، طی روزهای اخیر مصوبه‌های خوبی در بخش‌های مختلف شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اقماری داشتیم که بسط ید خوبی در اختیار وزارتخانه قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: هدف اصلی خود در دولت مردمی را مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه قرار داده بودیم، امروز در کمتر از سه سال کار دولت، این اتفاق رخ داد و امروز همه اصناف فرهنگی، هنری و بخش‌های مختلف این مرجعیت را در همه متنازع و متشابه پذیرفته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این مدت یک دوره پرشکوه از رونق فرهنگی در کشور حاکم شد، افزود: البته متاسفم می‌بینم برخی دوستان عامدانه حرف‌های نادرست می‌زنند به‌ویژه در بحث‌های انتخاباتی اعداد را مغلوبه می‌کنند، ما هر جا صحبت می‌کنیم با سند و عدد پذیرفته شده است؛ به‌عنوان مثال در سینماها، دولت سیزدهم ۵۶۰ سینما تحویل گرفت و تا قبل از پایان دولت سیزدهم به عدد ۹۰۰ سینما رسیدیم.

به‌گفته اسماعیلی، تصویب و ابلاغ سند موسیقی بعد ۴۵ سال، تصویب سند هنرهای نمایشی، تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران، تاسیس بنیاد صنایع فرهنگی و ایجاد شهرهای جدید اتفاقاتی است که اگر بخواهم آن‌ها را ردیف کنم یک سیاهه طولانی خواهد شد که همه آن‌ها با لطف و پیگیری شخص رئیس جمهور شهید اتفاق افتاده است.

وی گفت: هرچه خیر و خوبی در این حوزه است مربوط به رئیس‌جمهور و هرچه کاستی است بر عهده ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در این میان امیدوارم این فضای همدلی میام اصحاب فرهنگ، حاکمیت و دولت نسبت به گذشته ارتقا پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها