یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
والدین هوشیار، کودکان آگاه

دوره دبستان یکی از بهترین دوره‌ها برای پرداختن به آموزش‌های پیشگیرانه است؛ چرا که کودکان در این مرحله، در مقایسه با دوره پیش‌دبستانی و دبیرستان به لحاظ ویژگی‌های روان‌شناختی از مهارت پذیرش بالاتری برخوردارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروزه علاوه‌بر بزرگسالان، نوجوانان نیز در سراسر جهان در معرض اعتیاد و استفاده از مواد مخدر هستند و زنگ خطر برای کودکان هم دارد به صدا درمی‌آید؛ بنابراین والدین باید هوشیار باشند و مقدمات لازم را برای کسب آگاهی کافی درباره دوری از این فضا برای کودک‌شان فراهم کنند.

دوره دبستان یکی از بهترین دوره‌ها برای پرداختن به آموزش‌های پیشگیرانه است؛ چرا که کودکان در این مرحله، در مقایسه با دوره پیش‌دبستانی و دبیرستان به لحاظ ویژگی‌های روان‌شناختی از مهارت پذیرش بالاتری برخوردارند. منظور از آموزش‌های پیشگیرانه آموزش‌هایی است که کودک با کسب آن‌ها، توانایی خود را برای مواجهه با مخاطرات کوچک و بزرگ زندگی امروز افزایش می‌دهد.

آموزش مهارت‌های زندگی نیز یکی از برنامه‌های پیشگیرانه محسوب می‌شود؛ هر کدام از جلدهای مجموعه ۲۶ جلدی «ما آگاهیم» که مناسب گروه سنی «ب» و «ج» است، به آموزش یک یا چند مهارت در زمینه مراقبت از خود، جرئت‌ورزی و تفکر نقاد اختصاص دارد. جلد ۲۱ و ۲۲ این مجموعه که دو جلد کتاب در یک مجلد است، به موضوع آگاه‌سازی کودکان از عواقب و عوارض سیگارکشیدن و اعتیاد، اشاره کرده است. این کتاب، یک کتاب تعاملی است؛ قرار نیست در این کتاب، داستانی ثابت را برای کودک‌تان بخوانید و او را درباره دوری‌گزینی از اعتیاد موعظه کنید؛ بلکه با استفاده از فعالیت‌های این کتاب، خودِ کودک با این عوارض و عواقب آشناشده و یاد می‌گیرد در موقعیت‌های حساس، چطور با تصمیم درست، از این گرداب دوری کند.

برای مثال در بخش ابتدایی این کتاب با عنوان «ما از سیگار بدمان می‌آید!»، سوالاتی مطرح شده همچون سیگارکشیدن چه ضررهایی دارد؟ هرسال چند نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار می‌میرند؟ بیشتر مردم سیگار می‌کشند یا نمی‌کشند؟ چه کارهایی به کودک هم‌سن‌وسال تو کمک می‌کند که وقتی بزرگ شد، سیگاری نشود؟ و در ادامه، با بازی و سرگرمی پاسخ این سوالات در اختیار کودک قرار می‌گیرد. در بخش دوم کتاب با عنوان «ما با مواد مخدر کاری نداریم!» نیز، کودک یاد می‌گیرد مواد مخدر باعث چه اتفاق‌های بدی می‌شود و مهم‌ترین مسئله‌ای که کودک توسط سرگرمی‌ها در این بخش یاد می‌گیرد این است که اگر کسی به او مواد مخدر تعارف کرد، چطور رفتار کند تا سلامتش به خطر نیفتد.

اطلاعات بیشتر:

کتاب «ما از سیگار بدمان می‌آید! ما با مواد مخدر کاری نداریم!» جلد ۲۱ و ۲۲ از مجموعه «ما آگاهیم» به قلم گروهی از نویسندگان است که با ترجمه عبدالرضا شهبازی و صنم بهاور، در یک مجلدِ ۲۸ صفحه‌ای، به کوشش انتشارات نردبان (واحد کودک و نوجوان شرکت انتشارات فنی ایران) برای کودکان ۶ تا ۹ سال منتشر شده است و به بهای ۱۸ هزار تومان در دسترس والدین و علاقه‌مندان به این موضوعات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط