چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
بررسی روندهای پیش روی اخلاق نشر در نظام پژوهشی

فارس- نشست تخصصی «اهل قلم و اخلاق نشر» به مناسبت روز قلم توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور (شیراز) برگزار و روندهای پیش روی اخلاق نشر در نظام پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در ابتدای این نشست که ظهر چهارشنبه به شکل حضوری و برخط در سالن اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، سارا دخش، دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی در مورد روندهای پیش روی اخلاق نشر در نظام پژوهشی گفت: اگر بخواهیم یک پژوهش هدفمند باشد، انتخاب مسئله در اولویت است سپس به طراحی پژوهش می‌رسیم.

دخش به سوء رفتارهای علمی در اخلاق نشر اشاره کرد و افزود: با وجود اقدامات ملی و بین المللی درباره سلب اعتبار علمی تعداد ما نسبت به دیگر کشورها بیشتر است.

وی با اشاره به روندهای پیش روی اخلاق نشر عنوان کرد: شایسته سالاری در نظام پژوهشی، انسجام آیین نامه‌های آموزشی و پژوهشی، شفافیت و عدالت در عرصه حکمرانی و بازنگری و نوسازی آیین نامه‌های پژوهشی نیاز است.

در نظام پژوهشی نیاز به عدالت اقتصادی است

عضو پیوسته انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، روند اقتصادی اخلاق نشر را منوط به حمایت‌های ملی منصفانه از پژوهش و مبارزه با اقتصاد رانتی در نظام پژوهشی عنوان کرد و افزود: امنیت اقتصادی پژوهشگران همراه با رفاه شکل می‌گیرد. در نظام پژوهشی نیاز به عدالت اقتصادی است.

دخش با اشاره به روند نهادی و روند فناوری در ایجاد اخلاق نشر گفت: آگاهی رسانی اخلاق نشر در فضای مجازی به صورت تعاملی شکل می گیرد.

وی از روندهای اجتماعی، حقوقی و اخلاقی نیز نام برد و افزود: باید به پر رنگ کردن سوء رفتارها پرداخت.

شهناز خادمی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خویش پرداخت و گفت: اخلاق نشر پیچیده و چند بعدی است.

وی، مصادیقی از سوء رفتارها و بی‌اخلاقی‌های پژوهشی را برشمرد و گفت: اخلاق نشر یک چالش جهانی است، البته آیین نامه‌های ارتقای اساتید و در ادامه آن، شیوه‌نامه پژوهشی می‌تواند در این رویه اثر بگذارد.

خادمی‌زاده، آیین‌نامه‌های ارتقا اساتید را خالی از ایراد ندانست و افزود: توان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مهارت پژوهشی و آموزشی و ماهیت رشته‌ها از جمله مواردی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

نباید توجه را از استانداردها در حوزه پژوهش دور نگه داشت

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز فناوری و ابزارهای هوش مصنوعی را مهم دانست و گفت: نباید توجه خود را از استانداردها در حوزه پژوهش دور نگه داشت زیرا چالش‌های بزرگی در حوزه پژوهش بوجود آورده است.

وی، ابزارهای هوش مصنوعی را نگران کننده دانست و گفت: آموزش و فرهنگ سازی و رواج آن در میان پژوهشگران با سواد اخلاق شکل می گیرد. اشتباهات سهوی و غیرعمدی به دلیل عدم آگاهی در میان پژوهشگران شکل می گیرد.

محمدرضا قانع، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز در این رابطه گفت: بی اخلاقی‌ها در نشر در همه جهان گسترده شده است. در نشریه نیچر و ساینس این موارد زیاد دیده می شود و حتی در میان ناشران هم چنین روندی وجود دارد. تا سال گذشته میلادی بیش از ۱۰ هزار مقاله سلب اعتبار شده است.

به گفته او، مشکل اساسی ما نهاد خانواده است و اگر در نهاد خانواده، پرورش اخلاقی شکل نگیرد، در آینده این روند نمایان می‌شود.

در ادامه دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با موضوع «اخلاق نشر و هوش مصنوعی» سخنرانی کرد و ملیحه طهماسبی رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس پیرامون «اخلاق در گستره کتابت در ایران» به ارائه پرداخت.

به گزارش ایبنا؛ نشست تخصصی «اهل قلم و اخلاق نشر» به مناسبت روز قلم توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور (شیراز) با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی منطقه جنوب برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها