جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
کتاب‌ها از انتخابات ریاست جمهوری چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، به این مناسبت در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع انتخابات به بازار چاپ و نشر آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حق انتخاب یکی از حقوق اساسی بشر به شمار می‌رود. این حق در شرایطی خاص و برای مواردی برگزیده از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است. چرا که حق انتخاب در حدود مسائل فردی، از دامنه اثرگذاری کمتری بر دیگر آحاد جامعه برخوردار است لیکن هر چه حیثیت اجتماعی انتخاب و دامنه تاثیر آن بیشتر شود، از حساسیت بیشتری برخوردار خواهد بود. از میان جلوه‌های گوناگون حیات اجتماعی، عرصه حضور در انتخابات و انتخاب افراد شایسته برای مناصب مهم و کلیدی حکومت، از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، به این مناسبت در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع انتخابات به بازار چاپ و نشر آمده‌اند.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

روایت انتخابات

ناشر: تسنیم اندیشه

کتاب «روایت انتخابات» تالیف سید فرید حاج سیدجوادی از سوی انتشارات تسنیم اندیشه راهی بازار چاپ و نشر شده است.

در این کتاب به موضوعاتی همچون انتخابات و نظام مردم‌سالاری دینی، اولین رقابت، بررسی صلاحیت نامزدها در اولین انتخابات، جلال‌الدین فارسی و هویت ایرانی، زندگی سیاسی نامزدها، موضع احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌ها، ویژگی‌های اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تنفیذ حکم ریاست جمهوری و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: مردم‌سالاری به معنی اولویت اراده توده مردم در تعیین مناسبات قدرت، فرآیند تصمیم‌سازی و نحوه اعمال قدرت حاکمیت و انتخاب فرآیندی است که در آن خواست و اراده شهروندان در شکل‌گیری نهادهای سیاسی و تعیین کارگزاران نظام، اعمال می‌شود. از این رو انتخابات به عنوان ابزاری که به شکل سامان یافته و کم‌هزینه، اراده مردم را به ساختار قدرت وارد سازد، در نظام مردم سالار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نظام‌هایی که نمایندگی افکار عمومی را به احزاب و نهادهای سیاسی محدود کرده‌اند، کثرت مشارکت چندان مورد توجه نیست، زیرا رقابت اصیل در رقابت‌های حزبی پیگیری می‌شود.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

کاوشی بر نظام انتخاباتی ایران

ناشر: آرمان پژوهان

کتاب «کاوشی بر نظام انتخاباتی ایران» تالیف محبوبه ملکی از سوی انتشارات آرمان پژوهان راهی بازار چاپ و نشر شده است.

این کتاب در سه فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به شرح موضوعاتی همچون تعاریف و مفهوم شناسی، تعریف لغوی انتخابات، معنای اصطلاحی انتخابات، تعریف لغوی انتصاب، معنای اصطلاحی انتصاب، انتخابات و دموکراسی، تعاریف دموکراسی و نقش مردم در آن، رابطه دموکراسی و انتخابات، مبانی حکومت مردم سالار با دمکراتیک و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب در شرح کتاب آمده است: کتاب حاضر در سه فصل عمده تقسیم‌بندی شده است که فصل اول این کتاب به تعاریف و مفهوم‌شناسی نظام انتخابات اختصاص دارد. در فصل دوم به انتخابات از منظر فقهی پرداخته شده است. این فصل به موارد مهمی چون ضرورت تشکیل حکومت دینی، مخالفان و موافقان حکومت دینی (ولایت فقیه) و مبانی فقهی انتخابات اشاره دارد.

فصل سوم به رای، انتخابات، انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و نظام انتخاباتی ایران و تحلیلی بر نظارت شورای نگهبان بر انتخابات تقسیم‌بندی شده است.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

حقوق انتخابات

ناشر: پژواک عدالت

کتاب «حقوق انتخابات» به کوشش هدی غفاری و فرزاد باباخانی از سوی انتشارات پژواک عدالت به بازار نشر آمد.

این کتاب به شرح موضوعاتی همچون مبانی و مفاهیم نظری انتخابات، دموکراسی، حاکمیت و منشا آن، منشا الهی حاکمیت، منشا بشری حاکمیت، دموکراسی مستقیم، دموکراسی غیرمستقیم، اصول دموکراسی، اصل حاکمیت قانون، اصل حاکمیت ملی، اصل نماینده سالاری، اصل تکثر سیاسی، اصل تحمل سیاسی و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «یکی از اموری که امروزه- حداقل به صورت شعار- در بیشتر نظام‌های سیاسی حاکم بر دنیا، به طور خاص کشورهای دموکراتیک، با اندکی اختلاف و از لوازم زندگی اجتماعی و سیاسی هر جامعه محسوب می‌شود، این است که انسان‌ها بتوانند سرنوشت سیاسی خویش را رقم بزنند و با تصمیم و اراده جمعی، چگونگی نظام سیاسی و زمامداران و همین‌طور مقررات حاکم بر جامعه خویش را تعیین کنند…».

در دیرباز که واحدهای سیاسی دارای حاکمیت، به دولت- شهرهای اغلب کوچک و دارای جمعیت اندک محدود می‌شد، اعمال دموکراسی مستقیم و مشارکت بلاواسطه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی و انتخاب زمامداران ممکن بود؛ اما در نظم نوین جهانی، با تشکیل دولت کشورهای دارای وسعت و جمعیت قابل توجه، دموکراسی مستقیم قابلیت اجرایی خود را از دست داده و دموکراسی غیرمستقیم یا نماینده سالار جای آن را گرفته است و غیر از برخی کانتون‌های سوئیس که در آنها مجامع شهروندان، با شرکت کلیه واجدان شرایط تشکیل می‌شوند و همانند مجالس مقنن، به وضع و تصویب قوانین می‌پردازند، نمود عینی دیگری از دموکراسی، مستقیم را نمی‌توان یافت.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

حکم فقهی شرکت در انتخابات از منظر حکم اولی

ناشر: کوثر قرآن

کتاب «حکم فقهی شرکت در انتخابات از منظر حکم اولی» تالیف روح اله سالک بغدادآبادی از سوی انتشارات کوثر قرآن راهی بازار نشر شده است.

این کتاب به قوانین و مقررات فقه در انتخابات می‌پردازد. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: یکی از نهادهای اساسی حقوقی و سیاسی، نهاد «انتخابات» است. امروزه، کاربست مهم این نهاد، گزینش حاکمان و سنجش مقبولیت نظام سیاسی از دید مردم است که به گونه‌های مختلف عملی می‌شود. انتخابات مانند هر عمل و رفتاری که انسان در عرصه فردی و یا جمعی انجام می‌دهد، از نظر فقهی دارای احکام و چارچوب‌هایی است و چون انتخابات و رای دادن نیز عملی است که مکلفان در عرصه سرنوشت سیاسی و اجتماعی انجام می‌دهند، از منظر فقهی، می‌تواند احکامی در برداشته باشد. بر همین مبناست که مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید شرکت در انتخابات را واجب شرعی تلقی و مکلفان را به انجام این وظیفه تکلیف می‌کنند.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

انتخابات مشارکت عمومی، مردم سالاری دینی

ناشر: مانانگار

کتاب «انتخابات مشارکت عمومی، مردم سالاری دینی» تالیف داریوش داداشی دیزگاه از سوی انتشارات مانانگار راهی بازار چاپ و نشر شده است.

این کتاب در شش فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به شرح موضوعاتی همچون مروری بر تاریخچه انتخابات در جهان و ایران، مبانی شرعی انتخابات، مدیریت انتخاباتی، مردم‌سالاری دینی، مطالعه تطبیقی انتخابات، نهادهای اساسی، ارکان و قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران، مجموعه قوانین انتخابات و… پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: به حق می‌توان انتخابات را مبنای مردم سالاری و دموکراسی آینه تجلی تعالی حضور و مشارکت ملت در تعیین سرنوشت خویش نامید که در آن فرهنگ و رشد فکری خویش را به نمایش می‌گذارد. ملت بزرگ ایران که در پرتو انقلاب اسلامی، شیرینی تاثیر خود را در تعیین سرنوشت خویش در مراحل مختلف انقلاب تجربه کرده است، به خوبی به اهمیت نقش خود در انتخابات واقف است. امروزه هر چند گاه شاهد انجام انتخابات در کشورهای مختلف دنیا هستیم، اما آنچه انتخابات را در جمهوری اسلامی ایران از سایر کشورها متمایز می‌کند، تفاوت ظاهری آن نیست، چه اینکه انتخابات در نقاط مختلف جهان، تفاوت ظاهری چندانی با هم ندارند و لکن آن تفاوت اساسی که انتخابات را در جمهوری اسلامی ایران از انتخابات سایر کشورها متمایز می‌کند.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

جاسوس رسانه و تبلیغات سیاسی ویژه انتخابات

ناشر: مانانگار

کتاب «جاسوس رسانه و تبلیغات سیاسی ویژه انتخابات» تالیف سبحان میرزایی و سیدمهدی خاتمی از سوی انتشارات مانانگار راهی بازار چاپ و نشر شده است.

این کتاب به موضوع جنبه‌های سیاسی اجتماعی تبلیغات در انتخابات می‌پردازد. در سخن ناشر این کتاب می‌خوانیم: موضوع تبلیغات و بازاریابی سیاسی هر چند بارها مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است اما به دلیل به روز بودن، نیازمند خلاقیت و نوآوری‌های جدید در این عرصه است. در روزگاری که بی‌اخلاقی و غلبه سرمایه بر اندیشه، عدالت و مردم‌سالاری را مورد تهدید قرار می‌دهد، بهتر آن است که کنشگران این عرصه هر چه بیشتر با متون و فنون تخصصی متنوع تبلیغات و بازاریابی در عرصه انتخابات و سیاست آشنا شوند تا حداقل از این تهدید و آسیب بکاهند.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

گذرگاه سرنوشت

ناشر: امید کویر

کتاب «گذرگاه سرنوشت» تالیف خلیل‌اله همایی‌راد از سوی نشر امید کویر راهی بازار چاپ و نشر شده است.

در این کتاب مباحثی همچون رمزگشایی از معمای جنگ، مثلث پیشرفت، وحدت، قدرت، امنیت، مردم، یعنی همه مردم، آزموده را آزمودن خطاست، لاشخورها در کمین ایران، مشارکت حداقلی به نفع کیست؟، نظام، پیچیده و اصلاح‌پذیر است و… مورد بررسی قرار گرفته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: گرچه رسم بر این شده که در هر انتخاباتی سخن از «شرایط حساس کنونی» می‌گویند، اما نگارنده با پیشینه نظامی و دفاعی و بر اساس بیش از چهار دهه تجربه بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران در یک مقطع تاریخی بسیار مهم قرار گرفته که سرنوشت آینده نظام، ایران و مردم را تعیین می‌کند.

مروری بر اخبار و تحلیل‌های سیاسی و نظامی اخیر گواه آشکاری بر احتمال گسترش جنگ است. نشریه آمریکایی slate به قلم «فرد کاپلان» طی مقاله‌ای نوشته است: «خاورمیانه در حال منفجر شدن است!» برخی کارشناسان داخلی منطقه را به شکلی می‌بینند که هر لحظه ممکن است درگیر جنگ ناخواسته‌ای شود.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

دستیابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

ناشر: حزب اراده ملت ایران

کتاب «دستیابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی» تالیف توماس کارلهد و یسپر بنگتسون با ترجمه زهره رحیمی و آزاده قاسمی راهی بازار چاپ و نشر شده است.

این کتاب در پنج فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به موضوعاتی همچون حزب سیاسی چیست؟، نقش کلیدی ارتباط برای احزاب سیاسی و دموکراسی، آغاز ساخت نمایه حزب، جایگاه روشن در ذهن انتخاب‌کنندگان، تنظیم موقعیت حزب، ساختن جمعی یک نمایه مستحکم، اطلاع‌رسانی، تنظیم دستور کار و حمایت، ارزش‌ها و باورها، علاقه و آگاهی، دستیابی به مخاطبان در میدان عمل، نیاز به یک استراتژی و یک برنامه و… پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: سال‌ها است که یک سوال ذهن کنشگران سیاسی و اجتماعی ایران را درگیر خود کرده است و آن این است که چرا احزاب در ایران پا نمی‌گیرند و به جز موارد خاص و محدودی نمی‌توانند اثرگذاری خود را در شرایط سیاسی ایران داشته باشند؛ در حالیکه چه در سیستم‌های سیاسی غربی و چه در سیستم‌های سیاسی شرقی این احزاب هستند که محور فعالیت‌های سیاسی بوده و هستند.

صاحب‌نظران، کنشگران و اساتید از زوایای مختلفی به این سوال پرداخته‌اند و پاسخ‌های قابل تاملی را نیز ارائه کرده‌اند اما با توجه به اینکه هنوز این مشکل وجود دارد و حتی به نظر می‌رسد عمیق‌تر نیز شده است، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که احتمالاً این پاسخ‌ها اجماع چندانی را در بین نخبگان و فعالان سیاسی برنیانگیخته است و لذا هم بحث و جواب‌ها ناکامل است و هم اجماعی بر بهترین پاسخ وجود ندارد.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

منطق اجتماعی انتخابات

ناشر: روش‌شناسان و جامعه‌شناسان

کتاب «منطق اجتماعی انتخابات: تاملات جامعه‌شناختی درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران» تالیف ابراهیم صالح‌آبادی از سوی انتشارات روش‌شناسان و جامعه‌شناسان به بازار کتاب آمد.

این کتاب در دوازده فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به موضوعاتی همچون بررسی انتقادی سابقه تحقیق، توسعه آموزشی و مشارکت انتخاباتی در ایران، تحصیلات و مشارکت انتخاباتی، شغل و مشارکت انتخاباتی، تحلیل و تبیین طبقاتی مشارکت انتخاباتی، دین‌داری و مشارکت انتخاباتی، رابطه دین‌داری و مشارکت انتخاباتی در شهرستان‌های کشور، بررسی تاثیر محرومیت بر مشارکت و ترجیح انتخاباتی، تحلیل ترجیح انتخاباتی شهرستان‌های کشور و عوامل موثر بر آن، تبیین کاهش مشارکت انتخاباتی و… پرداخته است.

در مقدمه مولف این کتاب می‌خوانیم: نوشتن کتابی در زمینه انتخابات در ایران، با ملاحظه چالش‌ها و هجمه‌هایی که از جانب معترضان و مخالفان به نظام سیاسی وارد می‌سازند و انتخابات را امری سطحی و ناکارآمد می‌دانند؛ کاری سخت و دشوار است. مشارکت انتخاباتی هر چند یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های دموکراسی است که از طریق آن می‌توان حاکمان را مورد تشویق و تنبیه، عزل، استعفا و یا در صورت کارآمدی، آنها را دوباره برگزید؛ اما خارج شدن انتخابات از کارویژه اصلی خود و فاسدشدن چنین مکانیسمی در نبود احزاب سیاسی به عنوان لازمه اصلی دموکراسی، فضا را برای سایر مشارکت‌ها باز می‌سازد که همان مشارکت انقلابی است.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

مادران میدان جمهوری

ناشر: راه‌یار

کتاب «مادران میدان جمهوری» تالیف مریم برزویی است که از سوی انتشارات راه‌یار به بازار کتاب آمده است.

این کتاب روایتی مادرانه از دعوت به انتخابات است که به مجموعه خاطرات ایرانی می‌پردازد.

در پیشگفتار ناشر می‌خوانیم: ده‌ها هزار هسته فعالیت فرهنگی، مقارن سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی شکل گرفت که نقشی محوری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت. از مساجد و مدارس دینی تا روضه‌ها، هیئت‌ها، انجمن‌های اسلامی و جلسات قرآن. همه اینها عامل اصلی انقلاب بودند در میان مردم و انقلال از تربیت توده مردم به وسیله نهادهای این‌چنینی به وقوع پیوست. بستر این هسته‌ها و مراکز انقلاب، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بود؛ از اشعار و ترانه‌های اعتراضی و انقلابی گرفته تا پوسترها، کارت‌پستال‌ها، دیوارنوشته‌ها، نمایشنامه‌ها، مستندها، عکس‌ها و همه و همه ابزاری بودند در دست مردم و هنرمندان تا به گسترش و عمق فکری و عینی انقلاب یاری رسانند. همه این تحرکات، نوع متمایزی از هنر درباری و نیز روشنفکری را جان بخشید: «فرهنگ و هنر مردمی انقلاب».

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

بی‌بی سی فارسی و انتخابات ۸۸ ایران

ناشر: خبرگزاری فارس

کتاب «بی‌بی‌سی فارسی و انتخابات ۸۸ ایران» تالیف اردشیر زابلی‌زاده از سوی انتشارات خبرگزاری فارس به بازار کتاب آمد.

این کتاب به شرح موضوعاتی همچون ارتباطات سیاسی، عناصر ارتباطات سیاسی، رسانه‌ها و انتخابات، نظریه برجسته‌سازی، دروازه‌بانی در رسانه‌ها، مفهوم دروازه‌بانی، معیارهای گزینش و ارزش‌های خبری، عینیت و سوگیری، مفهوم نظری عینیت و سوگیری، پژوهش‌های تجربی عینیت و سوگیری و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: پیشرفت فناوری‌های مختلف در دوران معاصر، گسترش سریع و فراگیر رسانه‌های جمعی را به دنبال داشته است. چنین فضایی فرصت‌ها و امکانات جدید و بسیار تاثیرگذاری را در اختیار انسان معاصر قرار داده است.

تاثیرگذاری رسانه‌های گروهی، در جهان امروز، حاصل بهره‌گیری آنها از انواع گسترده منابع مختلفی است که واقعیت‌های جهان فیزیکی را در چارچوب نظام‌های نشانه‌ای به انسان ارائه می‌کنند. از جمله این منابع می‌توان به استفاده از تصویر، موسیقی و زبان اشاره کرد که هر یک به نحوی، در قالب نظامی از نشانه‌ها، بخشی از واقعیت مربوط به جهان بیرون، جهان ذهنی انسان و روابط پیچیده او با همنوعان و پیرامونش را بازنمایی می‌کنند. شیوه بازنمایی جهان و واقعیت‌های آن و رسانه‌ای که برای این کار انتخاب می‌شود، بر برداشت خاصی که در افراد شکل می‌گیرد تاثیر بسزایی دارند.

کتاب‌ها از انتخابات چه می‌گویند؟/ از آغاز تغییر تا تبلیغات سیاسی

آغاز تغییر

ناشر: الماس قلم

کتاب «آغاز تغییر راهنمایی برای درک انتخابات و تاثیر آن» تالیف حمید یزدانیان از سوی نشر الماس قلم راهی بازار چاپ و نشر شده است.

این کتاب به شرح موضوعاتی همچون انتخابات در شریعت، پرسش و پاسخ کوتاه قرآنی، تاریخچه انتخابات در جهان، انتخابات در قاره آسیا، انتخابات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیدگاه‌های امام خمینی (ره) پیرامون انتخابات، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات، شهید مطهری و انتخابات، نظریه‌های انتخاباتی، انتخابات و احزاب سیاسی و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در جوامع انسانی، دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. موریس دوورژه انتخابات را میوه همگانی شدن حق رای می‌داند. در نتیجه فرایند تشکیل نخستین احزاب سیاسی را به رقابتی شدن انتخابات گره می‌زند. با توجه به اینکه هیچ انسانی به مجرد انسان بودنش خالی از خطا و اشتباه نیست، دولتمردان نیز باید از افکار و اندیشه‌ها و راهنمایی‌های توده‌ها و طبقات مختلف جامعه استمداد جویند، تا خطاها و اشتباهات آنها به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها