شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
«جستارهایی در دادورزی» در قفسه کتابفروشی‌ها نشست

بوشهر – کتاب «جستارهایی در دادورزی؛ مجموعه گفت‌وگو و یادداشت‌های حقوقی۲» نوشته راضیه عقیلی‌مهر، نویسنده و روزنامه‌نگار بوشهری به همت انتشارات نای‌بند راهی بازار کتاب شد.

مؤلف کتاب «جستارهایی در دادورزی ۲» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این اثر ادامه کتاب «جستارهایی در دادورزی ۱» است که برگرفته از گفت‌وگوها و یادداشت‏های حقوقی و اجتماعی نگارنده است که پیش از این در رسانه خبری- تخصصی حقوقی «دادورزی» منتشر شده‌اند.

راضیه عقیلی‌مهر افزود: این کتاب در ۱۶۲ صفحه خرداد ۱۴۰۳ از سوی انتشارات نای‌بند به مدیریت رضا معتمد، نویسنده و روزنامه‌نگار باتجربه بوشهری منتشر شده است. جلد نخست این مجموعه نیز تابستان ۱۴۰۱ به همت همین انتشارات راهی بازار کتاب شده بود.

وی در تشریح محتوای این کتاب توضیح داد: کتاب «جستارهایی در دادورزی» که تاکنون دو جلد از آن منتشر شده است، به موضوعات اجتماعی عموم مردم در ورای قوانین می‌پردازد و مطالبات جامعه امروز را شناسایی و مورد توجه قرار داده است.

عقیلی‌مهر یادآورشد: مطالب چاپ شده در این کتاب، شامل یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایی می‌شود که در قالب رویدادهای اجتماعی و تبیین مباحث حقوقی با هدف شناسایی ناهنجاری‌های اجتماعی و بسط به نظام حقوقی کشور به فرد و جامعه می‏پردازد.

به عقیده وی، با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و حساسیت‌های شغلی در حوزه قضائی، جامعه برای توسعه نیاز به آگاهی دارد و رسانه‌ها به‌عنوان رکنی از ارکان دموکراسی برای تنویر افکار عمومی دارای تکلیف هستند.

این نویسنده و روزنامه‌نگار یادآور شد: اهمیت ورود پررنگ نیروهای متخصص حقوقی در جریان قانونگذاری و رفع خلأهای قانونی از آنجا مهم است که در نظام حقوقی ایران، ما با نبود قانون، ایرادات قانونی و گاه سکوت قانون روبه‌رو هستیم که البته در چند سال اخیر قوانین ما به لطف جامعه وکلا و دانشمندان حقوق دچار تغییر و تحول شده و با اصلاحیه در تحقق حقوق واقعی افراد قدم برداشته‌است.

عقیلی‌مهر تأکید کرد: چه بسا که این اتفاق می‌تواند بسیاری از مشکلات دستگاه‌های قضائی و دادگستری ناشی از سکوت، ابهام و اجمال قانونگذار را نسبت به مسائل روز جامعه حل و فصل کند و قضات را از سردرگمی نجات دهد. ما همچنان شاهد خلأها و ابهامات قانونی به‌ویژه در حوزه زنان هستیم. در این فرصت از جامعه وکلا به‌عنوان نهاد مردمی و حقوق دانان درخواست می شود برای پیگیری و تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت اقدام کنند. این لایحه سیزده سال است در کمیسیون حقوقی مجلس خاک می‌خورد.

این روزنامه‌نگار در خصوص اهداف نوشتن یک کتاب توضیح داد: هدف از چاپ این دو جلد با امید توسعه و ترقی جامعه و ماندگاری این گفت‌وگوها و نوشته‌ها و انسجام آن به‌عنوان یک منبع رسانه‌ای در تاریخ مطبوعات استان است. مطالبی که در هر دو مجموعه معرفی‌شده، بسیار ساده و روان است و مخاطب عام می‌تواند مطالبات و دغدغه‌های خود را در نوشتار این دو جلد دنبال کند.

عقیلی‌مهر افزود: در کتاب حاضر تلاش شده‌است با همه محدودیت‌ها و با توجه به گسترده نظام حقوقی به موضوعات گوناگون دیگری بپردازم که جامعه بدان توجه دارد و آن را مطالبه می‌کند. به‌طور حتم آگاهی حقوقی عام مردم نسبت به مراودات معنوی و مادی و مالی‌شان چه در مسائل خصوصی و چه اجتماعی، زندگی در خوری را برایشان رقم می‌زند و آن‌ها را از مسائل بغرنجی که ممکن است گریبانگیرشان کند و در صف دادخواهی‌شان قرار دهد، دور می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها