یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
آژانس‌های ادبی هم به تسهیلات نیاز دارند

مدیر آژانس ادبی دایره مینا معتقد است؛ برای خرید و فروش رایت باید تسهیلات خاص این تجارت در نظر گرفته شود تا بازاری حرفه‌ای و منطقی در حوزه نشر داشته باشیم.

احمد ذوعلم درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به فعالیت آژانس ادبی دایره مینا بیان کرد: آژانس دایره مینا، از پنج سال قبل یعنی از سال ۲۰۱۹ میلادی با دو نشان تجاری، ایرانی و اماراتی در منطقه فعالیت دارد و از آژانس‌های معتبر و فعال حوزه نشر کشور، منطقه، جهان عرب و ترکیه به‌حساب می‌آید؛ علاوه‌براین تصویرگری کتاب کودک و خرید و فروش رایت در این حوزه نیز از دیگر فعالیت‌های آژانس ادبی دایره مینا است.

وی با اشاره به همکاری با ۳۰ ناشر بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه نشر و رایت افزود: فعالیت آژانس دایره مینا در زمینه خرید و فروش کپی‌رایت - حق نشر- است؛ این تجارت جز با تبادل بین کشورها ممکن نخواهد بود و به‌شکل حرفه‌ای انجام نخواهد شد. در ایران نیز برای خرید و فروش رایت باید تسهیلات خاص این تجارت در نظر گرفته شود تا بازاری حرفه‌ای و منطقی در حوزه نشر داشته باشیم.

ذوعلم با بیان اینکه بسیاری از ناشران در سال‌های اخیر به سمت خرید رایت کتاب آمده‌اند، اظهار کرد: فروش رایت کتاب نیز به همین میزان افزایش داشته است و رشد چشمگیری را شاهد هستیم.

وی درباره جهانی شدن کتاب نویسندگان ایرانی گفت: کتاب برای دیده شدن، باید در کشورهای منطقه که فرهنگ مشابه و یکسانی با ایران دارند، شناسانده و خوانده شود کتاب به‌تدریج به مناطق دیگر جهان معرفی خواهد شد. وقتی یک کتاب به دو یا سه زبان ترجمه شود، راحت‌تر به کشورهای دیگر معرفی و شناسانده خواهد شد.

ذوعلم درباره تجربه حضور در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران نیز بیان کرد: در بخش ناشران خارجی، فضا برای افزایش تنوع کتاب‌های خارجی مطلوب بود و با ورود بیشتر ناشران خارجی به نمایشگاه، بازدیدکنندگان بیشتری جذب نمایشگاه شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها