سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
نشست «مشعل اردو در کشورهای عضر اکو» تشکیل شد

اولین جلسه برنامه «مشعل اردو در کشورهای عضو اکو» به بررسی شخصیت و آثار افتخار حسین عارف، بزرگ‌ترین شاعر پاکستان اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این جلسه که از سری نشست‌های دو هفتگی «مشعل اردو در کشورهای عضو اکو» بود و به شخصیت و آثار شاعر نامدار کشور پاکستان و رئیس اسبق مؤسسه فرهنگی اکو، افتخار حسین عارف اختصاص یافت، استادان اردوزبان در مورد شعر، شخصیت و آثار عارف سخن گفتند.

در ابتدای جلسه رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در مورد اهمیت این جلسه صحبت کرد و گفت: با برگزاری چنین جلساتی ما سعی داریم مشعل زبان اردو را که سال‌هاست در ایران روشن شده است، همچنان روشن نگه داریم. همچنین وفا یزدان‌منش، علی بیات، محمد کیومرثی، راشد نقوی، حسن رضا نقوی و احمد شهریار، از جمله سخنرانان این جلسه بودند و برخی از دانشجویان حاضر در جلسه به قرائت اشعار افتخار حسین عارف پرداختند.

افتخار حسین عارف که اکنون بزرگ‎ترین شاعر پاکستانی است از چهره‌های سرشناس فرهنگی پاکستان به شمار می‎آید. او که تحصیلاتش را در رشته‌های علوم انسانی و جامعه‌شناسی در هندوستان به انجام رسانده، پس از فعالیت‌های رسانه‌ای تلویزیونی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، در سمت‌هایی چون ریاست فرهنگستان زبان ملی پاکستان، ریاست فرهنگستان ادبیات پاکستان و مدیرعاملی بنیاد ملی کتاب این کشور فعالیت کرده است.

از افتخار حسین چندین کتاب شعر به چاپ رسیده و پژوهش‌های فراوانی هم در زمینه ادبیات انجام داده است. وی که استاد زبان‌های اردو و هندی است، مدتی ریاست موسسه فرهنگی اکو را بر عهده داشت و از مجموعه اشعار او می‌توان به «مهر دو نیم»، «حرف باریاب»، «جهان معلوم» و کتاب «دل و دنیا» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها