چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
برپایی جلسات هفتگی نقد و بررسی آثار حکیم نظامی گنجوی در شیراز

فارس- دبیر اجرایی گروه ادبی شاهدان شیراز گفت: خوانش اشعار و شرح و تفسیر و بررسی آثار منظوم و منثور حکیم نظامی گنجوی در عمارت تاریخی شیراز برپا شده و هر هفته عصر دوشنبه ها این رویداد فرهنگی و ادبی در این مکان زیبا و سنتی برگزار می‌شود.

سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز گفت: مردی بزرگ و صاحب مکتب فکری و ادبی خاص همچون حکیم نظامی گنجوی که از شعرا و ادیبان بزرگ ایران است باید بیش از پیش به مردم معرفی شود از این رو لازم بود در کنار دوره‌های مختلف حافظ خوانی و سعدی خوانی، مولوی خوانی و شاهنامه خوانی و …که در شیراز برگزار می‌شود و حق این بود که جای خالی بررسی آثار این شاعر و ادیب ایرانی در شیراز دارالادبا احساس نشود.

وی افزود: بنا به تقاضای تعداد زیادی از دوستداران این شاعر و حکیم بلندآوازه ایرانی، از دو ماه پیش تاکنون جلسات توجیهی و آموزشی همراه با خوانش اشعار و نقد و بررسی افکار و آثار این ادیب و شاعر مطرح ایران که در کشورها و ملیت‌های فارسی زبان نامش مطرح و برخی آثار و اشعارش به زبان‌های مختلف ترجمه شده در بافت تاریخی شیراز و در عمارت نصیر نظام برگزار و مورد استقبال عمومی قرار گرفته است.

حسینی ارسنجانی افزود: در حال حاضر مدرس کلاس‌های نظامی خوانی و آشنایی با این ادیب و شاعر و حکیم و فیلسوف ایرانی دکتر حسین علیان است و در ادامه کلاس‌ها در هفته‌های آینده از دیگر استادان ادبی و پیشکسوتان شعر و پژوهش در این زمینه بهره خواهیم برد.

نویسنده و فعال فرهنگ فارس بیان کرد: در این کلاس‌ها بنا داریم نظامی‌خوانی را به دو صورت «خوانش» و «منظومه‌خوانی موسیقایی» برگزار کنیم تا به همین بهانه نگاهی اجمالی اما فنی بر این قالب‌های متفاوت ادبی موسیقایی اندازیم و سبک و سیاق خوانندگان بومی و محلی در راستای خوانش اشعار نظامی را ببینیم و مورد بررسی و اظهارنظر مدعوین و مخاطان این رویداد ادبی قرار دهیم.

این شاعر دوبیتی سرای معاصر عنوان کرد: مجموعه معروف و شاهکار نظامی، یعنی خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی جایگاهی بسیار والا دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست. این شاعر بزرگ که در زمره شاعر برجسته ایران است روی هم رفته ۳۰ سال از عمر و زندگی خود را بر سر نظم و تدوین آن‌ها گذاشته است.

مجری و برنامه ریز رویدادهای فرهنگی در شیراز تاکید کرد: در گردشگری ادبی به جز اجرای چند دوره و رویداد ادبی در مقیاس جغرافیایی شیراز شاهد کارهای فاخر و ماندگار و فراگیر در این زمینه نبوده ایم که حمایت و همراهی همه مسئولان فرهنگی استان و کشور را طلب می‌کند. متاسفانه رویدادهای ادبی در شیراز از عمق و غنا و محتوای کافی در اجرا و تاثیرگذاری‌های عمومی برخوردار نیست که اگر بود امروز شاهد حذف نام شیراز از لیست شهرهای خلاق ادبی جهان نبودیم و لازم است ابعاد این مساله آسیب شناسی شود.

به گفته حسینی ارسنجانی، باید با وجود دارا بودن امتیاز میز ملی گردشگری ادبی در شیراز و سابقه دیرین برپایی این همه کلاس‌های مردمی و خودجوش شعر و ادب و انجمن‌های فعال ادبی در شیراز و فارس از این فرصت‌های ارزشمند پیش رو بهره کافی برده و نتایج بهتری دریافت کنیم.

وی گفت: نظامی در زمره گویندگان توانای شعر فارسی است که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه و خاص در حوزه ادبیات است، بلکه تأثیر شیوه او بر شعر فارسی در شاعرانِ پس از او آشکار و پیداست. نظامی از دانش های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی‌ها از اشعار او به روشنی دانسته می‌شود.

حسینی ارسنجانی گفت: با تو جه به اینکه روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی است، بنا داریم در گروه فرهنگی شاهدان شیراز با مشورت گرفتن از استادان ادبی و حمایت محمدرضا رفیعی راد از فعالان فرهنگی بافت تاریخی شیراز و دعوت از دوستداران حکیم نظامی و پنج گنج وی همایش یادمانی در خور شخصیت این چهره نامدار ادبی ایران و جهان برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها