پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
«سربه زیر و سخت»؛ روایت هندبالیستی که سر از گردان تخریب درآورد

کتاب «سربه زیر و سخت؛ روایت زندگی شهید محسن حیات‌پور» نوشته سوسن رادمان است. حیات‌پور، معاون گردان تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بود. کتاب از کودکی، نوجوانی و جوانی حیات‌پور را روایت می‌کند.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «سربه زیر و سخت؛ روایت زندگی شهید محسن حیات‌پور» به قلم سوسن رادمان، ۲۸ امین کتاب از مجموعه بیست و هفتی‌های نشر ۲۷ بعثت است. روایت حیات‌پور، معاون گردان تخریب لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله از کودکی، از نوجوانی و جوانی که در محله آذر قم متولد شد. نویسنده ابتدا از نحوه آشنایی پدر (محمد) و مادر محسن (کبری) می‌گوید و در خلال آن معماری خانه‌ها، روابط با همسایه‌ها و فرهنگ خانواده را شرح می‌دهد. ضمن این‌که خلقیات و علقیات محسن را معرفی می‌کند از جمله علاقه به فوتبال و پس از آن جمع دوستانی که با آنها آشنا و همراه می‌شود. وضعیت تحصیلی در مدرسه و دوستی با امیر عسگری که برای او می‌ماند. محسن بعدها پس از فوتبال سر از هندبال درمی‌آورد و در آنجا به عنوان دروازه‌بان خوش می‌درخشد.

کتاب در چهارده فصل سامان داده شده است که عناوین آن عبارتند از: «لب چشمه خورشید»، «روزگار خوش»، «عطرفروش‌ها»، «جنگجوی مستطیل سبز تقدیر»، «فر فروزان ایران»، «هم‌پای تلاطم‌ها»، «در قلمرو سیمرغ»، «دریا مرا مروارید می‌خواهد»، «تا منزلگه خورشید، مردان جان برافشان»، «سفر به سرزمین سروها» «مسافری که بین شاخه‌های زیتون گم شد»، «اندر جلو تیر عدو سینه سپر کن»، «او می‌کشد قلاب را» «به کجا برم سری را که نکرده‌ام فدایت».

حضور در مراسم عزاداری و دوستی با دوستان دیگر باعث شد که پای محسن به مجالس عزاداری باز شود و در کنار آن ارتباطات مذهبی بیشتر شود. به طوری که به فعالیت‌های سیاسی هم روی آورد و کم کم مدرسه را رها کرد. او پس از انقلاب هم در پی حرکات تجزیه‌طلبانه در کردستان جزو گروه احمد متوسلیان به غرب کشور رفت و پس از آن هم در دوکوهه هم حضور پیدا کرد.

حضور در مریوان باعث شد که او آرام آرام شخصیتی خاص پیدا کند و بتواند با آرامش خاصی سختی‌ها و تنگناهای کردستان را بگذراند تا در تشکیل تیپ ۲۷ حضور یابد و بعدها در لبنان به جنگ با اسرائیل برود و عاقبت در والفجر یک شهادت را پذیرا شود.

سطوری از کتاب:

«رضا دستواره مجلس را دست گرفته بود و از خاطرات «شب‌های آزاد» مریوان و حاج احمد تعریف می‌کرد و همه بچه‌ها را می‌خنداند. رضا می‌گفت: «مریوان که بودیم حاج احمد یه سنت خیلی باحال گذاشته بود به نام شب آزاد، چهارشنبه‌ها همه توی یکی از اتاق‌ها جمع می‌شدند و من و مجتبی عسگری و بچه‌های مثل ما، تا دلت می‌خواست مسخره بازی درمی‌آوردیم! کارهایی رو که جرات نداشتیم یکی اش رو جلو حاجی انجام بدیم تلافی می‌کردیم! جشن پتو می‌گرفتیم و حتی یه بار یکی رو توی تاریکی گیر انداختیم و تا میخورد زدیمش. آخر سر معلوم شد خود حاج احمد متوسلانی بوده…»

کتاب «سربه زیر و سخت؛ روایت زندگی شهید محسن حیات‌پور» به قلم سوسن رادمان در ۱۶۰ صفحه به بهای ۹۵ هزار تومان در انتشارات ۲۷ بعثت به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط