چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
مجموعه شعر «خاتون» رونمایی شد

هرمزگان - به همت، پشتیبانی و میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، مجموعه شعر «خاتون» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، شامگاه چهارشنبه ۱۳ تیرماه، تالار اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان به مناسبت گرامی‌داشت روز قلم، میزبان آئین رونمایی از اثر شاعرانه خاتون رئیسی از شعرای پیشکسوت هرمزگانی با عنوان «خاتون» بود.

آئین رونمایی «خاتون» و گرامی‌داشت روز قلم با حضور جمع پرشور اهالی قلم، شاعران، نویسندگان و جامعه فرهنگی از سراسر استان برگزار شد.

عباس رفیعی به عنوان سخنران با نگاهی عمیق و فنی مجموعه شعر «خاتون» را نخست با بررسی شخصیت شاعر اثر به عنوان «سیمای زلال زنی ایستاده بر آستانه فصل ترس» مورد تحلیل و واکاوی قرار داد.

این منتقد ادبی با شادباش خلق «خاتون» با طرح پرسشی، اهالی ادبیات استان را به اندیشه فراخواند و سپس گفت: هرگز نمی‌توان این پرسش را پاسخ گفت؛ آیا خاتون شعر را پیدا کرد یا شعر خاتون را یافت؟ پاسخ هر چه باشد، «خاتون رئیسی مینابی» شاعر است، شاعر آنات و لحظات خلوص و خلاص شاعرانه‌ی خویش، اگر شعر سراییدن را خارج از دقایق معمولی و روزمره زندگی بدانیم. خاتون آنقدر لحظات غیر معمولی در زیست‌های ناگزیرش داشته است که در لحظات تنهایی، ترس، اضطراب و حتی شادی‌هایش شاعر بوده است.

سردبیر نشریه فرهنگی و محلی «ماراک» با اشاره به گیرایی و زلالی شعر خاتون، ادامه داد: او احساسش را در قالب‌های شعری بیان کرده و آن را بر مسمتع عرضه داشته است.

وی با بیان اینکه شاعر در جریانات جامعه جاری بوده است و به عنوان یک روزنامه‌نگار فعال و دغدغه‌مند با اقشار مختلف جامعه ارتباط داشته است، اضافه کرد: بارها اشعار او به مدد روزنامه‌های محلی، جنگ‌های منطقه‌ای مانند «جبهه‌گیری ابرها» و «بلوط نام دیگر زیتون است» و … به چاپ رسیده و نامی آشنا در بین شعرای هرمزگان است.

این روزنامه‌نگار هرمزگانی با شناخت جامعی که از خالق اثر دارد، عنوان کرد: خاتون علاوه بر شاعر بودن، مدیر مسئول و صاحب امتیاز دو هفته نامه اجتماعی و فرهنگی ماراک است. سرمقاله‌های او در نشریاتی چون ماراک، مستقل، سایت مستقل آنلاین و …در دفاع از حقوق مردم و دغدغه‌مندی اش در ارزش و هنجارهای اجتماعی بر تارک نشریات درخشیده است.

رفیعی در ادامه افزود: برای شناخت هستی، ابزاری یا عنصری جز زبان وجود ندارد، زبان کلید ارتباط با مخاطب است و بیان لحظاتش و به اشتراک گذاری چارباد زایش شعری‌اش، شاعر پس از زادن شعرش، تازه شاگرد آنات خود می‌شود!

این محقق هرمزگانی همچنین گفت: آن لحظه‌های دردناک سرودن، پسش رهایی و خلوص است؛ عرضه داشتن و سهیم کردن آن با مخاطب، به هنر شاعرانگی بسته است. کلمات، مصرع‌ها و ابیاتی که پس آن می‌آیند، ذره ذره وجود شاعر هستند که در آن آتشفشان احساس، او را همراهی کرده‌اند.

عباس رفیعی با اذعان به آثار شگفت انگیز شعر گفت: شاعر به خودآگاهی یا شعور مجهز است و آن لحظه‌های بروزِ ناهوشیاری یا بیداریِ درونه‌ی جان را با دانستگیِ خود انسجام می‌دهد و شعر می‌شود و بالنده و تاثیر گذار بر مخاطبش اثر می‌گذارد.

این منتقد ادبی با خوانش و آوردن مثال‌های شاعرانه گفت: خاتون رییسی مینابی در کتابش «خاتون» سعی کرده چه در غزل‌هایش و چه در قوالب دیگر شعری، با تاکید بر عنصر زنانگی و مادرانگی مفاهیمی چون عشق فردی را در غزلی چون:
دوستت دارم و دیوانه چشمان توام
مثل یک چشمه‌ی جاری شده در جان توام
دوستت دارم و از گفته‌ی خود شاد شدم
گفته‌ام عاشقم و واله و حیران توام...
به مفاهیم مام وطن، دفاع از سرزمین با رویکردی به هنجارهای زمانه که در آن می زیسته و تجربه کرده، پیوند بزند؛ زمانه‌ای که پایدارانه ایستادن در مقابل متجاوز، شأن مطلوب محسوب می‌شد.

رفیعی در ادامه با خوانش شعر بلند:
من خاتونم اهل بندر عباس هستم
نسبت به آب و خاک خود وسواس هستم
نسبت به عنوان خلیج تا ابد فارس
من هم شبیه دیگران حساس هستم
من دختر بندر علی جاشوی دریاست
من واضحم اما علی مثل معماست
فکر عروسی کردن با او برایم
بالاتر از خواب شیرین است، رویاست...
گفت: او در این شعر بلند، عشق زمینی‌اش را به مفاهیمی چون انتظار، دفاع مشروع از خاک وطن، تنفر از دشمن، گلایه از اینکه گرچه مردمان این خاک و مرز و بوم، وطن پرست هستند اما سهمی از مواهب آن ندارند، پیوند می‌زند.

منتقد ادبی و نویسنده بندرعباسی در پایان با خواندن شعر:

خم کن علی قلاب ماهیگیری ات را
این بیمه تلخ زمان پیری ات را
عمری‌ست دریا می‌روی هر صبح اما
یک بار در عمرم ندیدم سیری‌ات را...

از حضور گرم و صمیمی اصحاب اندیشه و ادبیات که به مناسبت رونمایی مجموعه «خاتون» و گرامی‌داشت روز قلم به مهر و شادکامی گردهم آمده بودند و از فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان و همچنین واحد فرهنگی این اداره کل سپاسگزاری کرد.

خاتون رئیسی مینابی شاعر و روزنامه نگار هرمزگانی متولد ۱۳۴۱ است که سال‌ها در جراید مختلف از جمله به عنوان مدیر مسئول نشریه ماراک فعالیت دارد و از شاعران پیشکسوت استان است.

به گزارش ایبنا، مجموعه شعر «خاتون» در ۵۸ صفحه، در قطع رُقعی با صفحه آرایی امیرحسین والا، طراحی جلد رویا ادیبان، با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۱۰۵ هزارتومان به همت نشر سلسله باران برای نخستین بار در بهار ۱۴۰۳ چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها