پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
بلژیک؛ زادگاه مترلینک خالق شاهکار «پرنده آبی»/ جایی که ماجراهای «تن‌تن» خلق شد

هرمزگان - جام ملت‌های اروپا، فرصت را پیش روی ما قرار داد تا به بلژیک، زادگاه موریس مترلینک، خالق شاهکار «پرنده آبی» و برنده نوبل ادبیات و سرزمین هرژه، خالق ماجراهای «تن‌تن» و «میلو» سفر کنیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: «شیاطین سرخ» از سال آغاز برگزاری جام جهانی تاکنون ۱۴ بار در این رقابت‌ها حضور داشتند و کسب مقام سوم سال ۲۰۱۸، بهترین نتیجه فیروزه ای پوشان بلژیک است. آنها همچنین از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۲۴، سابقه ۶ تجربه جام ملت‌های اروپا را با کسب عنوان نایب قهرمان، ۱۹۸۰ در تالار افتخارات دارد.

«شیاطین سرخ» سد محکمی در برابر سیل حملات فرانسه

بلژیک از گروه ۵ رقابت‌ها در دیدار نخست با یک گل در مصاف اسلواکی تن به شکست داد. اما شاگردان دومنیکو تدسکو، رومانی را با حسای بر ۲ بر صفر شکست دادند و در مقابل اوکراین به تساوی بدون گل رضایت دادند. بنابراین با ۴ امتیاز پس از رومانی ۴ امتیازی و بالاتر از اسلواکی و اوکراین ۴ امتیازی به لطف تفاضل گل بهتر به عنوان تیم دوم رقابت‌ها به دور یک هشتم صعود کرد. همبازیان دی بروینه در دور حذفی نیز با گل به خودی یان فرتونگن مدافع بلژیکی در برابر فرانسه با یک گل شکست خوردند تا پرونده این تیم در یورو ۲۰۲۴ در همین مرحله بسته شود.

یورو ۲۰۲۴ (EURO ۲۰۲۴) هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا محسوب می‌شود. این بازی‌ها از تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تا ۲۲ تیر ۱۴۰۳ به میزبانی آلمان در حال برگزاری است.

بلژیک، میزبان خط جدایی فرهنگی ژرمن‌ها و رومی‌زبانان

پادشاهی بلژیک کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که پایتخت آن بروکسل است. بلژیک در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است. خطّ جدایی فرهنگی ژرمن‌ها و رومی‌زبانان از میانه‌های کشور بلژیک می‌گذرد.

کشوری با ۳ زبان متفاوت

در ۶۰ درصد از مناطق بلژیک، زبان هلندی (گویش فلاندری) صحبت می‌شود و فرانسوی در ۴۰ درصد مناطق جنوبی مثل والونی استفاده می‌شود و در منطقه پایتخت (بروکسل) هر دو زبان در نهادهای دولتی رایج است. کمتر از یک درصد مردم بلژیک آلمانی‌زبان هستند و در شرق کشور زندگی می‌کنند.

وجه تسمیه بلژیک

نام بلژیک از نام لاتین که برای اکثر بخش‌های شمالی منطقه گُل‌نشین استفاده می‌شد، یعنی «گالیا بلجیکا» گرفته شده‌است. این نام لاتین خود برگرفته از گروهی از قبایل سلت است که قبیله بلژها نام داشتند. به لحاظ تاریخی، بلژیک قسمتی از کشورهای سفلی بوده که شامل هلند و لوکزامبورگ نیز می‌شده‌است و پیش‌ترها نواحی گسترده‌تری را نسبت به گروه کشورهای بنلوکس امروزی در بر می‌گرفته‌است.

بلژیک «میدان جنگ اروپا» و میزبان سازمان‌های بین‌المللی ناتو است

بلژیک از اواخر سده‌های میانه تا سده هفدهم، کانون بازرگانی و فرهنگی پررونقی به‌شمار می‌رفته‌است. از سده شانزدهم تا انقلاب بلژیک در سال ۱۸۳۰ و جدایی این کشور از هلند، بلژیک محل جنگ‌های بسیاری بین قدرت‌های اروپایی بود و به همین دلیل با عنوان «میدان جنگ اروپا» لقب‌گذاری شده بود. اخیراً بلژیک عضو برجسته‌ای از اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود و میزبان تعدادی از نهادهای اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی از جمله ناتو است. بلژیک در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۴۵ به سازمان ملل متحد پیوست.

هرژه خالق ماجراهای تن‌تن و میلو

ژرژ پروسپه رمی (زاده ۲۲ مه ۱۹۰۷ – درگذشته ۳ مارس ۱۹۸۳) (مشهور به هِرژه یا اِرژه) نویسنده و کاریکاتوریست بلژیکی بود که به خاطر آفرینش ماجراهای تن‌تن مشهور است؛ یک مجموعه آلبوم کمیک که به عنوان یکی از نامدارترین آثار کمیک اروپایی در قرن بیستم شناخته شده‌است. وی همچنین آفریننده دو سری کامیک شناخته شدهٔ دیگر به نام‌های کوئیک و فلوپکه (۱۹۴۰_۱۹۳۰) و ماجراهای ژو، زِت و ژوک و (۱۹۵۷_۱۹۳۶) نیز هست. کارهای وی در سبک ویژه خودش یعنی لینیه کلر اجرا می‌شدند.
وی توانست «ماجراهای تن‌تن» را در ۱۹۲۹ به پیشنهاد ویراستار انتشارات نوربر واله انجام دهد. این سری کامیک‌ها حول و حوش اقدامات خبرنگاری جوان به نام تن‌تن و سگ وی میلو می‌چرخیدند و نخستین سری‌های این آثار، تن‌تن در سرزمین شوراها، تن‌تن در کنگو و تن‌تن در آمریکا به عنوان پروپاگاندایی محافظه‌کارانه برای کودکان آفریده شدند. با موفقیت‌های داخلی، پس از سریالیزه کردن مجموعه تن‌تن، داستان‌ها به صورت کتاب منتشر شدند و در کنار آن، هرژه به انتشار هر دوی کوئیک و فلوپکه و ژو زت و ژوکو برای انتشارات لو ونتیم سیکل نیز ادامه داد. با نفوذ دوست مجسمه‌ساز چینی اش ژانگ چونگرن، هرژه از ۱۹۳۴ تأکید بیشتری بر تحقیقات زمینه برای داستان‌هایش نهاد که منتج به افزایش واقع‌گرایی در آثارش (از گل آبی به بعد) شدند. در پی اشغال بلژیک توسط آلمان نازی در ۱۹۴۰، لو ونتیم سیکل پلمپ گردید اما هرژه در روزنامه لو سوآ (به معنای صبح) که روزنامه‌ای محبوب تحت کنترل نازی‌ها بود به کار سری‌های خود ادامه داد.

با همکاری ریمون لوبلان وی نشریه تن‌تن را در ۱۹۴۶ تأسیس کرد و از طریق آن داستان‌های جدید ماجراهای تن‌تن را به صورت سریالی (دنباله‌ای) درآورد. به عنوان کارگردان هنری مجله، وی همچنین بر انتشار سایر سری‌های کامیک از جمله بلیک و مورتیمر (اثر ادگار پی. ژاکوبس) نظارت نمود. در ۱۹۵۰ وی «استودیو ی هرژه» را به عنوان یک تیم تأسیس نمود تا وی را در پروژه‌های پیشرو یاری دهد؛ اعضای برجسته این ستاد از جمله بوب دو مو و ژاک مارتین در آفرینش جلدهای بعدی ماجراهای تن‌تن کمک‌های شایانی نمودند. در طول آشفتگی زندگی شخصی‌اش که به خاطر شکست ازدواج اولش رخ دادند، وی توانست تن‌تن در تبت که کار مورد علاقه شخصی‌اش بود را بیافریند. وی در بلژیک به‌طور گسترده‌ای مورد احترام است: یک موزه هرژه در لوون لنوو در ۲۰۰۹ راه اندازی شد.
با مرگ او، آخرین کتاب تن‌تن به نام تن‌تن و هنر الفبا ناتمام ماند. هرچند هنرمندان مشهوری سعی در به‌پایان رساندن آخرین داستان تن‌تن کردند، اما نتیجه چنان نشد که طرفداران بی‌شمار تن‌تن در انتظارش بودند. بر طبق وصیت وی، هیچ هنرمندی بعد از وی حق آفرینش داستان جدیدی از تن‌تن را نداشت، و درحقیقت با مرگ وی، مجموعه داستان‌های تن‌تن به پایان رسید.

خالق شاهکار پرنده آبی و برنده نوبل ادبیات

موریس پُلیدور ماری برنار مترلینک (۲۹ اوت ۱۸۶۲ – ۶ مه ۱۹۴۹)، نویسنده، شاعر و فیلسوف بلژیکی بود. مترلینک در سال ۱۹۱۱ برنده جایزه نوبل در ادبیات شد. تم اصلی نوشته‌های مترلینک مفهوم مرگ و زندگی است و آثار او نقش مهمی در جنبش نمادگرائی در ادبیات دارد.
مترلینک در سال ۱۸۶۲ در شهر خنت در قسمت فلاندر کشور بلژیک متولد شد. زبان آلمانی و فرانسه را در خانواده فرا گرفت و در مدرسه زبان لاتین آموخت. وی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه سن بارب به پایان برد و به منظور فراگیری رشته حقوق، فلسفه و حشره‌شناسی وارد دانشگاه شد و مدارج آن را با موفقیت پشت سر نهاد و پس از فارغ‌التحصیلی به سال ۱۸۸۴ به عضویت کانون وکلای دادگستری شهر کان درآمد و بعد به ریاست این کانون رسید.
اما محیط آنجا نتوانست روح کاوشگر او را آرام سازد، بنابراین به سال ۱۸۸۷ به فرانسه رفت. او دو بار جایزه ادبیات نمایشی فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه را به خود اختصاص داد و به سال ۱۹۱۱ جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. اما به خاطر دلبستگی ملی، عضویت در فرهنگستان فرانسه را که به وی پیشنهاد شده بود نپذیرفت. مترلینک در اوج محبوبیت و شهرت به سال ۱۹۲۰ به آمریکا رفت و تا پایان جنگ جهانی دوم و اشغال بلژیک توسط هیتلر به سال ۱۹۴۰ در آمریکا ماند.

وی شاهکار نمایشنامه‌نویسی خود را به سال ۱۹۰۷ به نام پرنده آبی به قلم کشید که در کمترین مدت به چندین زبان ترجمه گشت. حال دیگر او در اوج شهرت بود و پادشاه بلژیک به وی لقب اشرافی کنت را داده بود و پادشاه انگلستان کاخی را برای وی در آنجا ساخت. او به شیوه سمبولیست‌ها اشعار خود را می‌سرود و ترجمه‌هایش جزو شاهکارهای جاویدان ادبیات فرانسه محسوب می‌گردد. مترلینک آثار زیادی از خود به جای گذاشته‌است. وی به سال ۱۹۴۹ در سن ۸۷ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

موریس گرویس نویسنده کتاب جامع دستور زبان

موریس گرویس (دستورنویس برجسته زبان فرانسه اهل بلژیک، متولد ۷ اکتبر ۱۸۹۵، درگذشته ۴ ژوئیه ۱۹۸۰) نام او امروزه مُعرف کتاب جامع دستور زبان فرانسه است.
موریس گرویس در سال ۱۹۱۵، پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه عالی کارلسبور، معلم زبان فرانسه شد و به موازات آن به تنهایی زبان‌های لاتین و یونانی را آموخت. سپس برای تکمیل تحصیلات عالی خود وارد دانشگاه لیئژ شد و در سال ۱۹۲۵ در رشته فیلولوژی یا متن‌شناسی کلاسیک به کسب مدرک دکتری نایل آمد.

دارنده مدال طلای فرهنگستان فرانسه و نشان لیاقت لژیون دونور

موریس در حین تدریس دستور زبان فرانسه متوجه شد که خیلی از کتاب‌های موجود پاسخگوی نیاز مدرسان و نویسندگان نیست. از این رو به نگارش کتاب جامع (به فرانسوی: Le Bon Usage) اقدام کرد. چند ناشر معروف پس از مشاهدهٔ نسخه دستنویس کتاب، آن را رد کردند ولی گرویس مأیوس نشد. عاقبت در ۱۹۳۶، ناشری کوچک از شهر ژامبلو این اثر را منتشر کرد. کتاب جامع دستور زبان او به سرعت در فرانسه مورد اقبال قرار گرفت و دیری نگذشت به چاپ‌های بعدی رسید. برای مثال آندره ژید آن را بهترین کتاب دستور زبان فرانسه خطاب کرد. گرویس در سال ۱۹۴۶، از طرف فرهنگستان فرانسه مدال طلا گرفت و در ۱۹۷۱ مفتخر به دریافت نشان لیاقت لژیون دونور شد.

آندره وزالیوس بنیان‌گذار کالبدشناسی جدید

آندریاس وسالیوس (آندریاس ون وسِل) (۳۱ دسامبر ۱۵۱۴–۱۵ اکتبر ۱۵۶۴) پزشک و کالبدشناس فلاندری قرن ۱۶ میلادی و مؤلف کتاب‌هایی مانند آناتومی بدن و ساختار بدن انسان بوده‌است. وسالیوس اغلب به عنوان بنیانگذار کالبدشناسی مدرن شناخته می‌شود. او در بروکسل که آن زمان بخشی از هلند هابسبورگ بود بدنیا آمد. او استاد دانشگاه پادووا بود که بعدها پزشک دربار امپراتور کارل پنجم شد.

نویسنده‌ای که از جالینوس انتقاد کرد

آندریاس در سال ۱۵۱۴ میلادی در بروکسل زاده شد. این کودک بعدها هنگامی که بزرگ شد قربانی انتقادها و مطالعات بی وقفه خود شد. او در زمان خود اهمیت علم کالبدشناسی را به جهان شناساند و پزشکان آن زمان را به پذیرش این امر مهم دعوت کرد. وسالیوس از پزشکانی بود که اساس کالبدشکافی را پی‌ریزی و از جالینوس انتقاد کرد. پدر وسالیوس داروساز کارل پنجم و نیاکانش از نژاد ژرمن و اغلب آن‌ها پزشکان معروفی بودند و همین امر سبب شد که او رشته پزشکی را انتخاب کند.

کتابخانه سلطنتی، بزرگ‌ترین کتابخانه در کشور بلژیک

کتابخانه سلطنتی بلژیک، کتابخانه ملی کشور بلژیک است. قدمت این کتابخانه به دوران دوک‌های بورگوندی بر می‌گردد. در نیمه دوم قرن بیستم ساختمان جدیدی در مرکز بروکسل در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار ساخته شد. این کتابخانه دارای همه کتاب‌هایی است که تاکنون در بلژیک یا خارج از کشور توسط نویسندگان بلژیکی منتشر شده‌است. چهار میلیون کتاب جلد محدود در کتابخانه سلطنتی وجود دارد از جمله مجموعه کتاب نادر که به ۴۵ هزار اثر می‌رسد. این کتابخانه بیش از ۷۰۰ هزار حکاکی و نقاشی، ۱۵۰ هزار نقشه و بیش از ۲۵۰ هزار اشیاء از سکه گرفته تا اسکناس پولی دارد. این مجموعه سکه دارای یکی از ارزشمندترین سکه‌ها مانند تترادراخما از قرن پنجم در زمینه سکه‌شناسی است. این کتابخانه همچنین دارای مرکز مطالعات آمریکایی است که مجموعه‌ای غنی از مطالعات آمریکایی با ۳۰ هزار کتاب و همچنین روزنامه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی ایالات متحده را شامل می‌شود.
کتابخانه سلطنتی فقط برای مراجع باز است. مراجعان باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و باید هزینه عضویت سالانه را بپردازند. کتابخانه سلطنتی بزرگ‌ترین کتابخانه در کشور بلژیک است.

کتابخانه‌ای با بیش از ۱۰ میلیون کتاب، مجله و روزنامه

کتابخانه ملی بلژیک بزرگترین کتابخانه در بلژیک است. این کتابخانه در بروکسل واقع شده است و مجموعه‌ای از بیش از ۱۰ میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی را در خود جای داده است.

کتابخانه ملی زبان فرانسوی در بلژیک

کتابخانه ملی فرانچ-فوند بلژیک کتابخانه ملی زبان فرانسوی در بلژیک است. این کتابخانه در بروکسل واقع شده است و مجموعه‌ای از بیش از ۲ میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی را در خود جای داده است.

کتابخانه ملی زبان هلندی در بلژیک

کتابخانه ملی فلامان-فوند بلژیک کتابخانه ملی زبان هلندی در بلژیک است. این کتابخانه در بروکسل واقع شده است و مجموعه ای از بیش از یک میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی را در خود جای داده است.

کتابخانه دانشگاه خنت با بیش از ۴ میلیون کتاب و نشریه

کتابخانه دانشگاه خنت بزرگترین کتابخانه در استان خنت است. این کتابخانه در خنت واقع شده است و میزبان مجموعه‌ای از بیش از ۴ میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی است.

بزرگترین کتابخانه استان آنتورپ

کتابخانه دانشگاه آنتورپ بزرگترین کتابخانه در استان آنتورپ است. این کتابخانه در آنتورپ واقع شده است و مجموعه‌ای بیش از ۲ میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی در آن نگهداری می‌شود.

کتابخانه دانشگاه لوون

کتابخانه دانشگاه لوون بزرگترین کتابخانه در استان لوون است. این کتابخانه در لوون واقع شده است و مجموعه‌ای از بیش از ۳ میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی دارد.

کتابخانه دانشگاه بروکسل

کتابخانه دانشگاه بروکسل بزرگترین کتابخانه در استان بروکسل است. این کتابخانه در بروکسل واقع شده است و مجموعه‌ای از بیش از یک میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی در آن هست.

کتابخانه دانشگاه شارل موریس

کتابخانه دانشگاه شارل موریس بزرگترین کتابخانه در استان لیوژ است. این کتابخانه در لیوژ واقع شده است و مجموعه ای از بیش از ۲ میلیون کتاب، مجله، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی را در خود جای داده است.
این کتابخانه ها برای طیف گسترده ای از اهداف از جمله تحقیقات، آموزش و سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرند.

ادبیات غنی در بلژیک

در ادبیات، بلژیک دارای نویسندگان مشهور متعددی است، همانند شاعران معروفی نظیر امیل ورهرن، و هنریک کنسکینس وجرج سیمنون رمان نویس، شاعر و نمایشنامه نویس مشهور موریس مترلینگ که برنده جایزه نوبل در ادبیات در سال ۱۹۱۱ شد. مشهورترین کمیک‌های فرانکو بلژیکی داستان‌های تین تین هستند که توسط هرژه تالیف شدند. اما اکثر نویسندگان کمیک مانند ادگار ژاکوب و ویلی وندرستین و آندره فرانکین بلژیکی بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها