شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
پایان کتاب «دوستان» تلخ نشود/  کتابفروشی ۳۰ ساله در آستانه تعطیلی

فارس- کتابفروشی «دوستان» در شیراز با ۲۰۰ هزار عنوان کتاب و افزون بر ۳۰۰ هزار جلد کتاب‌های مختلف در آستانه تعطیلی کامل است.

سید محی الدین حسینی ارسنجانی از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز با اعلام این خبر، گفت: بدلیل استقبال کمتر مردم از کتاب و کتابخوانی و کاهش قدرت خرید اهالی کتاب و همچنین اوضاع چاپ و نشر، گرانی و کمبود کاغذ، کتابفروشی دوستان در شیراز با بیش از سه دهه فعالیت فرهنگی در زمینه عرضه کتاب‌های مفید در حال ورشکستگی و تعطیلی است.

دبیر اجرایی گروه شاهدان شیراز، یادآور شد: مالک و صاحب این فروشگاه که در واقع بزرگترین مرکز خرید و فروش کتب عمومی و کنکوری و دست دوم، کتب تاریخ وادبیات و روانشناسی و نشریات متعدد و مختلف دهه‌های اخیر در فارس و جنوب ایران است اعلام داشته بدلیل هزینه‌های بالای نگهداری کتاب‌ها و مکان و عدم استقبال مناسب مردم از سال گذشته تاکنون پس از افزون بر سه دهه حضور پرثمر در وادی فرهنگ و علم گستری در حال تعطیل شدن و فروش یکجای کتابهای متعلق به خود است.

حسینی ارسنجانی با اظهار تاسف از تصمیم «حسین مرادی» پیشکسوت عرضه کتاب و صاحب کتابفروشی دوستان برای تعطیلی کتابفروشی خود که در کوچه ۲ قصردشت قرار دارد، با انتقاد از شیوه‌های مدیریت بر اماکن فرهنگی و نحوه فعالیت کتابفروشیها و ناشران کتاب و عدم حمایته‌ای لازم شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از فعالان بازار کتاب، گفت: برای شهری مثل شیراز که عنوان پایتخت فرهنگی ایران، دارالعلم ایران، مهد علم و ادب و....را یدک می کشد نامناسب است که گاه و بیگاه بدلیل برخی ندانم کاری، اهمال و عدم حمایت‌های مادی و معنوی شاهد تعطیلی گاه و بیگاه کتابفروشی ها باشیم.

پایان کتاب «دوستان» تلخ نشود/  کتابفروشی ۳۰ ساله در آستانه تعطیلی

شورای فرهنگ عمومی از کتابفروشان قدیمی حمایت مادی و معنوی کند

به گفته این نویسنده و مجموعه دار فرهنگی، عرضه کتاب‌های کمیاب و نایاب و کتب چاپ سنگی و چاپ سربی و همچنین کتاب‌های مرجع و منبع پژوهش درطی ۳۰ سال فعالیت کتابفروشی دوستان باعث نوعی دلگرمی و امید دل صدها و بلکه هزاران نفر از مراجعه کنندگان دائمی این کتابفروشی بزرگ جنوب ایران برای دریافت یا تعویض و داد و ستد کتاب های نو و دست دوم خود به این مرکز ارائه خدمات فرهنگی شده است.

حسینی ارسنجانی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید برای مهار فشار وارده بر مردم به دلیل ناتوانی آنان از خرید کتابهای مورد علاقه و پیشگیری از تداوم رنج فراوان وارده بر ناشران و کتابفروشان به دلیل عدم امکان درست فروش آثار فرهنگی و تالیفات نویسندگان آثار برای آنان فکر و چاره ای کند و مصوباتی داشته باشد تا به جای بسته شدن کتابفروشی های مطرح بر تعداد مراکز مجاز عرضه کتاب و محصولات فرهنگی و از جمله کتب صوتی، نشریات الکترونیکی و....بیفزاییم.

دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز پیشنهاد کرد که «دولت می تواند بخشی از مالیات تجار و کسبه را به خرید کتاب از کتابفروشان مشمول حمایت برای مناطق محروم کشور اختصاص دهد یا مراکز تولیدی و صنعتی کشور را به خرید کتاب از سهم نیم درصد درآمدهای سالانه یا یک درصد مالیات آنان برای اهدا به مراکز تحقیقاتی و کتابخانه های عمومی کشور متعهد کند».

حسینی ارسنجانی تاکید کرد: نباید بگذاریم به هر طریقی که شده کتابفروشی‌ها که از جمله مراکز مراجعه شیفتگان علم و طالبان حقیقت هستند تعطیل شوند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: باید با وساطت و پیگیری و حمایت اهالی فرهنگ و دوستداران کتاب، صاحب کتابفروشی دوستان را که از جمله کتابفروشی‌های بزرگ و خوشنام و با سابقه فعالیت درخشان ۳۰ ساله در عرضه کتاب‌های ارزان و مفید و متنوع و جالب است را امیدوار به ادامه فعالیت فرهنگی کرده و وی را از تصمیم خود برای واگذاری یکجای ۳۰۰ هزار جلد کتاب به افراد غیر که به گفته او نگهداری این کتابفروشی در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد، منصرف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها