سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
غفلت از ‌روز ملی ادبیات کودک و نوجوان/ بی‌توجهی به فضاسازی شهری یزد

یزد - ۱۸ تیرماه به عنوان سالروز درگذشت مهدی آذریزدی و روز ملی ادیبات کودک و نوجوان است که متأسفانه در شهر جهانی یزد شاهد ویژه برنامه‌های خاصی نیستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مهدی آذریزدی، به گفته خودش، متولد آخرین روزهای سال ۱۳۰۰ در خرمشاه یزد بود، که ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در سن ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و ۲۱ تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

آثاری از جمله قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، گربه ناقلا، گربه تنبل، مثنوی (برای بچه‌ها)، مجموعه قصه‌های ساده و تصحیح مثنوی مولوی (برای بزرگسالان) از او به یادگار مانده است.

آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است.

اما با توجه به توجه ویژه‌ای که مهدی آذریزدی به حوزه ادبیات کودک و نوجوان داشت روز ۱۸ تیرماه را به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامیده‌اند.

در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های اصلی زادروز این پدر قصه گوی ایران، نبود آرامگاهی درخورشان وی بود و این امر به عنوان مطالبه جدی از مسئولان بود.

در چند سال گذشته با پیگیری‌های مهران فاطمی، استاندار یزد و احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و اعضای شورای اسلامی شهر یزد مقبره‌ای در خورشان مهدی آذریزدی ساخته شد که این دغدغه رفع شد.

اما امروز اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری با محوریت آذریزدی و ادبیات کودک و نوجوان کمرنگ‌تر شده به نوعی که امروز به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و سالروز درگذشت مهدی آذریزدی برنامه و محتوایی رسانه‌ای نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط