چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
بخش فعالان برتر در جشنواره ملی صنعت چاپ آسیب‌شناسی شد

نشست آسیب‌شناسی بخش فعالان برتر در جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور هیئت داوران این بخش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست آسیب‌شناسی بخش فعالان برتر در جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور هیئت داوران در اتاق جلسات معاونت امور فرهنگی با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر و رئیس بیست وچهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ، محسن یگانه کاری، سعید بهروان، سیدحسن مطلبی، محسن شمس و فاطمه کیهان برگزار شد.

در این جلسه که به دعوت رضا بشردوست معاون دفتر امورچاپ و نشر و مدیر بخش فعالان برتر جشنواره بیست‌وسوم از هیأت داوران تشکیل شده بود، غلامرضا شجاع، رضا انصاری، حمید فریور، جلال ذکایی، داوود داوودی، رضا داوودی، احمد فروزیده و شهلا ایلخانی نیز به عنوان داور حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، ابراهیمی ضمن گرامیداشت حضور هیئت داوران جشنواره سال گذشته، هدف از برپایی این جلسه را آسیب‌شناسی جشنواره سال گذشته برای برپایی هرچه بهتر جشنواره امسال بیان کرد.

در ادامه یگانه کاری دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره ضمن طرح سؤالاتی از ساختار تا محتوای جشنواره به شرح آسیب‌شناسی بخش فعالان برتر جشنواره پرداخت و گفت: به‌نظر شما آیا ساختار بخش فعالان برتر مناسب است؟ آیا واژه «برتر» برای این فعالیت مناسب است؟ همچنین آیا در خصوص «فرایند انتخاب فعالان برتر» نظری و پیشنهادی دارید؟

وی افزود: آیا «زمان و مکان برگزاری مراسم» مناسب است؟ آیا «شیوه برگزاری مراسم» از جمله برنامه‌های: سخنرانی، معرفی برگزیده، موسیقی، پذیرایی و … مطلوب است؟ و آیا درباره جوایز، لوح و تندیس پیشنهادی دارید؟

در ادامه نیز غلامرضا شجاع در پاسخ به سؤال نخست ضمن تأکید بر عظمت مراسم اختتامیه اظهار کرد: فرصت انتخاب برترین‌ها اندک است، مناسب است این زمان بیشتر باشد تا تعداد پرونده‌های بیشتری به ستاد برسد و انتخاب دقیق‌تر شود. همچنین در دوره‌ای پوسترهای برتر جشنواره‌های استانی انتخاب می‌شد و به‌نظرم افزودن این بخش بر زیبایی هنری و تنوع جشنواره می‌افزاید.

وی در ادامه بر حضور اقلیت‌ها و مناسبت‌ها در جشنواره تاکید کرد و افزود: مناسب است مجموعه مراسم‌های خانواده ایثارگران و شهدای چاپ تجمیع شود و زیر گروه یک بخش از جشنواره قرارگیرد.

همچنین جلال ذکایی در سخنانی با قدردانی از برگزارکنندگان جلسات آسیب‌شناسی اظهار کرد: هرچند برگزاری جلسه برای بیان موضوع خوب است اما کافی نیست، گروهی باید این مهم را تقبل کنند و حتی با جشنواره‌های مشابه در کشورهای همجوار همچون دبی و ترکیه مقایسه شود.

وی در ادامه به موضوع سؤالات پرداخت و بیان کرد: با توجه به سابقه جشنواره ساختار آن مناسب است، البته بهتر است برخی بخش‌ها ادغام شود.

نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان درباره ساختار جشنواره نیز بیان کرد: واژه «ایثارگر» اعم از شهدا و ایثارگران است و «ایثارگر» را هم می‌توان به مفاهیمی همچون خیّر و مدرسه ساز و … تسری داد چون برخی از اهالی چاپ در این باب بسیار فعال هستند و آن را بارز نمی‌کنند.

وی با بیان این نکته که از کارگر نمونه غفلت شده و این جشن، خانواده چاپ را به تکاپو می‌اندازد، اظهار کرد: برای این امر، شاخص در نظر بگیرید تا افراد براساس شاخص‌ها خودشان را در تارنما معرفی کنند، ستاد می‌تواند موارد انتخاب شده را در روز کارگر معرفی کند.

رضا داوودی ضمن تأیید ادغام برخی بخش‌ها، گفت: دانش‌بنیان‌ها محدودند و تولیدکننده هم در این حوزه کم است، مناسب است این بخش‌ها با هم باشند.

وی با اشاره به این نکته که بررسی پرونده‌ها باید تعاملی باشد، افزود: داور باید بتواند بازدید میدانی از چاپخانه داشته باشد، اینکه چاپخانه و موقعیت و دستگاه در چه وضعیتی است و چطور کار می‌کند، مهم است، بهتر است با مطالعه بیشتر وارد بحث برترین‌ها بشویم.

رضا انصاری نیز در بخش دیگر این نشست عنوان کرد: فضای تالار وحدت برای این مراسم معظم محدود و زمان برگزاری مراسم هم کم است.

در ادامه نیز شجاع، ضمن تأکید بر پررنگ‌تر شدن نقش تشکل‌ها در سخنرانی‌ها، گفت: سخنرانی‌ها رنگ دولتی دارد، مناسب است در همان مراسم نگاه انتقادی بر سخنرانی‌ها حاکم باشد.

همچنین ذکایی با تأکید بر نهادینه شدن این مراسم برای اهالی چاپ، بیان کرد: کنفرانس، هم‌اندیشی، جشنواره و … هر یک اقتضائاتی دارد، در این مراسم دیدارها تازه می‌شود. این امر باید تبدیل به فرهنگ و در بین اهالی چاپ نهادینه شود. روز صنعت چاپ، مثل سایر روزهای شادباش، باید خودجوش گل و شیرینی در چاپخانه‌ها پخش کنند.

شجاع در ادامه صحبت‌های ذکایی، افزود: استان‌ها در این روز مراسم دارند و مناسب است اتاق فکر داشته باشیم.

ابراهیمی، رئیس جشنواره در این زمینه توضیح داد: هر سال دفتر چاپ و نشر در این روز از ۱۱ چاپخانه بازدید می‌کند، مناسب است مسائل را قبل از مراسم جشنواره در نشست‌هایی به بحث و بررسی بگذاریم و گروه‌ها مسائل‌شان را اعلام کنند و راه‌حل هم بدهند، بدون ارائه راه حل بیان مشکل چه بهره‌ای دارد.

بشردوست نیز در سخنانی گفت: خوب است برای جشنواره یک شعار کوتاه انتخاب کنیم. رویکرد جشنواره الگوسازی است و داشتن شعار به این امر کمک می‌کند.

رضا داوودی با اشاره به فضای محدود تالار وحدت برای برگزاری رویداد روز ملی صنعت چاپ؛ بیان کرد: اگر فضا گسترده باشد جوان‌ترها اشتیاق دارند پیشکسوت‌ها را ببینند و لازم است این تعامل بیشتر شود؛ درحالی که محدودیت فضا اجازه حضور به همه مشتاقان را نمی‌دهد.

شجاع در ادامه ضمن مخالفت با جوایز نقدی، توضیح داد: تندیس بسیار ارزشمند است و با جوایز نقدی قابل مقایسه نیست، این افراد نیاز مالی ندارند؛ بنابراین این هزینه‌ها برای مراسم اختتامیه صرف شود تا مراسم پُرباری داشته باشیم.

ذکایی نیز در این زمینه با تأکید بر اهدای نماد جشنواره بیان کرد: جشنواره، الگوساز است و تندیس، یکی از نمادهای جشنواره است. افزایش تعداد تندیس، ارزش آن را می‌کاهد؛ تندیس قداست دارد و نباید تغییر داشته باشد؛ همچنین هدایای غیرمادی بر اعتبار مراسم اختتامیه می‌افزاید.

در ادامه حمید فریور با قدرانی از برگزاری جلسه به ذکر مواردی پرداخت و گفت: اینجا جمع شده‌ایم آسیب‌شناسی کنیم، جشنواره باید همسو با سیاست‌های کلی باشد، اگر در سایر جشنواره‌ها موضوعی دیده می‌شود باید در این جشنواره هم مد نظر قرار گیرد. همان‌گونه که آقای وزیر بر خودکفایی کاغذ تأکید داشتند، به نظر لازم بود یکی از چاپخانه‌های مصرف‌کننده کاغذ ایرانی در جشنواره جزو برترین‌ها معرفی شود.

وی افزود: باید دولت ببیند چه بخش‌هایی از سیاست‌هایش اجرا شده و جوایز را مبتنی بر آن تعیین کند؛ نه اینکه فقط نوع چاپ را انتخاب کند.

این فعال چاپ در ادامه بیان کرد: باید در طول یک دوره فعالیت‌های چاپخانه را ببینیم؛ مثلاً میزان رشد استفاده از مرکب، در مراسم اختتامیه صحنه اهدای جوایز شلوغ است و کسی که تماشا می‌کند این شلوغی را برنمی‌تابد و کسل‌کننده است.

مدیر روابط عمومی شرکت کتاب‌های درسی ضمن تأکید بر انتخاب کارگر چاپ در بخش برترین‌ها، اظهار کرد: مناسب است گزارش جشنواره‌های استانی در مراسم اصلی جشنواره ارائه شود، همچنین حضور افرادِ با کیفیت مهم‌تر از پُر بودن سالن است، اهمیت جشنواره به مهمانانش است، معتقدم مصرف‌کنندگان و مشتریان نیز باید حضور داشته باشند.

فروزیده مدرس چاپ نیز در ادامه این موضوع عنوان کرد: آسیب‌شناسی با یک جلسه نمی‌شود، هرچه این بحث‌ها بیشتر شود، برگزاری جشنواره بهتر خواهد بود، مناسب است در تالار وحدت در روز مراسم غرفه فعالان برتر داشته باشیم.

در پایان این جلسه ذکایی نیز پیشنهاد کرد: اتحادیه لیتوگرافان تهران آمادگی برگزاری جشن بانوان صنعت چاپ را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها