شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
اولین سوگواره تعزیه استان مرکزی در سال ۱۳۷۳ خورشیدی برگزار شد

مرکزی - اولین سوگواری تعزیه استانی اراک در تیرماه ۱۳۷۳ خورشیدیبه مدت یک هفته با حضور گروه‌های تعزیه از شهرهای اراک، خمین و تفرش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، در کتاب «اولین‌های اراک» تألیف یوسف نیک فام و عبدالرضا چراغی که اخیراً رونمایی و وارد بازار کتاب شده است، در بخش «اولین سوگواره تعزیه استانی» آمده است:

اولین سوگواری تعزیه استانی اراک در تیرماه ۱۳۷۳ خورشیدی (صفرالمظفر ۱۴۱۴ مهگانی) به مدت یک هفته با حضور گروه‌های تعزیه از شهرهای اراک؛ خمین و تفرش برگزار شد.

قسمت مسطحی در پارک شهر اراک با عنوان محل برگزاری انتخاب شده بود. در حدود ۵۰ گروه تعزیه خوان از سراسر استان به ویژه شهر اراک؛ مجالس شبیه خوانی خود را به نوبت در میان تماشاگران در معرض قضاوت هیأت انتخاب گذاردند. سرانجام س از بررسی‌های لازم؛ ۱۶ گروه مجوز ورود به سوگواره را دریافت کردند و ۳۰ تیر ماه ۱۳۷۳ همه روزه صبح و بعد از ظهر به اجرای مجالس تایید شده پرداختند.

به نقل از مطلب آمده در کتاب «اولین‌های اراک»: در بخشی از بیانیه پایانی آمده است «…هیأت داوران با مشاهده تک تک مجالس خوانده شده؛ اغلب نسخ را مغشوش و دست خورده یافته و رفع نواقص آن‌ها را توسط اهل علم ضروری می‌دانند.

اغلب گروه‌های شرکت کننده؛ نسبت به رعایت مقام‌های موسیقی بی‌توجه و ناآشنا هستند. هیأت داوران بر حفظ اصالت‌ها و توجه دقیق به مجلس آرایی و لباس و رنگ در تعزیه تاکید فراوان دارد. با توجه به ضرورت تلفیق آگاهانه و مناسب و بهره‌گیری فی البداهه از اشعار شعرای مرثیه‌پرداز که در شبیه سازی ایجاد جاذبه خواهد کرد؛ لازم است شبیه خوانان در این گونه موارد حساسیت و دقتی خاصی مبذول دارند. خاطرنشان می‌سازد با توجه به تجارب حاصل از حرکت انجام شده و سابقه قابل ملاحظه اراک در امر تعزیه؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی؛ رسماً آمادگی خود را برای میزبانی سوگواری تعزیه در اراک به مقامات تصمیم گیرنده اعلام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها