پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
رشد هزار درصدی اعتبارات شهرستان‌های خراسان رضوی/ تقویت شبکه تولید و توزیع آثار فرهنگی - هنری

خراسان‌رضوی – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی از رشد هزار درصدی اعتبارات شهرستان‌های این استان طی سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، محمد حسین‌زاده عصر چهارشنبه در آیین رونمایی از دستاوردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دولت سیزدهم با عنوان «شهید جمهور، سرمشق رؤسای جمهور» که با حضور حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد، گفت: در شرایطی که در روزهای پایانی دولت سیزدهم هستیم و تا چند روز آینده، آیین تحلیف رئیس جمهور منتخب برگزار می شود، این ضرورت وجود دارد عمده اقدامات دولت سیزدهم در عمر کمتر از سه سال خود تشریح و تبیین شود.

حسین‌زاده افزود: در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا، بسیاری از کسب و کارها دچار آسیب شده بودند و البته میزان خسارت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر بسیار مضاعف بود زیرا اساس اقتصاد هنر به فعالیت های جمعی وابسته است و از سینما و تئاتر گرفته تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها به دلیل فراگیری کرونا همگی تعطیل شده بودند. بر همین اساس، حل معضل کرونا و به تبع آن حل دیگر مسائل کشور و بازگشایی مراکز اقتصاد فرهنگ و هنر مورد توجه رئیس جمهور شهید قرار گرفت و به حل آنها اهتمام ورزید. آمار و ارقام موجود در حوزه رشد فرهنگ و هنر استان نیز حکایت از تلاش مؤثر حضرت آیت الله رئیسی در این خصوص دارد.

حسین‌زاده عنوان کرد: تذکر مستمر شهید رئیسی این بود که دولت از مقام تصدی‌گری به جایگاه تسهیل گری برسد به همین دلیل، تمرکز اصلی ما این بود که تشکل‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر شکل بگیرد و نقش سیاستگذاری و تصمیم سازی در قالب شوراها و کمیته های مختلف به منصه ظهور برسد تا حداقل آسیب را داشته باشیم.

رشد هزار درصدی اعتبارات شهرستان‌های خراسان رضوی/ تقویت شبکه تولید و توزیع آثار فرهنگی - هنری

وی تقویت شبکه تولید و توزیع آثار هنری در حوزه های مختلف کتاب، فیلم، سریال، آثار تصویری و رسانه را راهبرد دیگر این اداره کل در سه سال گذشته دانست و گفت: یکی از دلایل جهش ما در حوزه رویدادهای فرهنگی و هنری، رشد و توسعه فعالیت ها در شهرستان ها بوده و با همه توان تلاش شد تا خراسان رضوی هم از نظر رویدادهای موظفی همچون جشنواره های سینمایی فجر، تئاتر، نمایشگاه کتاب و هم حوزه های مناسبتی همچون اقتضائات فرهنگ زیارت در مشهدالرضا (ع) و فعالیت‌های قرآنی نقش کانونی در کشور ایفا کند. از این رو ۸۰ پایگاه قرآنی مسجد محور در این سه سال تاسیس شد.

حسین‌زاده بیان کرد: یکی از اقدامات متفاوت در حوزه فرهنگ و هنر، عدالت فرهنگی در کل کشور بود که مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود، از این رو ما در استان میزبان جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف در سطح ملی و منطقه‌ای بودیم که از آن جمله رویداد بین المللی رسانه ای خورشید ویژه بانوان و تدوین سند برش فرهنگی استان برای نخستین بار در کشور را داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: در جشنواره های فیلم فجر در سه سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر میزان اکران و سیانس فیلم ها در خراسان رضوی بوده ایم. اقبال مردم به سینماها از یک میلیون و ۱۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۳۳۸ هزار در سال ۱۴۰۲ رسیده و فروش گیشه نیز در همین بازه از ۲۲ میلیارد به ۱۴۱ میلیارد تومان افزایش یافته است که نشانگر رشد ۶ برابری در این بخش است.

وی با بیان اینکه رشد ۱۸۶ درصدی در زیرساخت‌های سینمایی استان داشتیم، تأکید کرد: با اضافه شدن سه سینمای دیگر تا شهریورماه سال جاری، شمار صندلی های سینما از حدود ۴ هزار صندلی در سال ۱۴۰۰ در استان به بیش از ۱۰ هزار صندلی افزایش خواهد داشت. افتتاح سینماهای متعدد در کاشمر، نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، تایباد و تربت جام نشان از سیاست‌های تمرکز زدایی در عرصه فرهنگ و هنر دارد.

رشد هزار درصدی اعتبارات شهرستان‌های خراسان رضوی/ تقویت شبکه تولید و توزیع آثار فرهنگی - هنری

وی افزود: خبر امیدوارکننده‌ای است که بدانیم رشد ۲۲۰ درصدی صادرات صنعت چاپ و فرآورده‌های چاپی در استان را داشتیم که از نظر ارزش ریالی از یک هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ همت در سال ۱۴۰۲ و از نظر وزنی از ۲۵ میلیون کیلوگرم به ۳۸ میلیون کیلوگرم رسیده است.

حسین‌زاده با اشاره به توجه ویژه به هنرهای بومی استان از جمله موسیقی مقامی و تئاتر و تعزیه خوانی که آمیخته با آموزه‌های دینی و فرهنگی است ادامه داد: تسهیل اجرای نمایش‌های آیینی و هنری در شهرستان‌ها و روستاها را در دستور کار قرار دادیم.

همچنین حضور پررنگ نمایش‌ها و کسب مقام‌های ملی در حوزه هنرهای نمایشی را شاهد بودیم و با حمایت از اجراهای صحنه ای و کارگاهی، رشد ۱۰۰ درصدی اجراهای موسیقی و جُنگ‌ها را در سطح استان داشتیم.

وی در حوزه اقدامات قرآنی گفت: هماهنگی با دستگاه‌های اثرگذار در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته و تا امروز بیش از ۲۲۰ هسته قرآنی و ۲۴ کرسی تلاوت، بیش از ۵۰ نمایشگاه قرآنی طی سه سال اخیر و تشکیل مؤسسات قرآنی متعدد در استان را داشتیم؛ در سه سال گذشته مؤسسات متعددی در حوزه قرآن و عترت مورد حمایت قرار گرفته اند و برای اولین بار ایجاد ۸۰ پایگاه قرآنی مسجد محور از جمله احیای کرسی تلاوت مسجد کرامت محقق شد و نشریه منش استادی به چاپ رسید.

رشد هزار درصدی اعتبارات شهرستان‌های خراسان رضوی/ تقویت شبکه تولید و توزیع آثار فرهنگی - هنری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، طرح سبد فرهنگی خانواده، تشکیل شورای هنر استان، اجرای طرح رایگان هنر برای همه (ویژه شهرستان‌های کم برخوردار و مناطق حاشیه شهر)، اجرای رویداد کتابخوانی قهرمانان، تشکیل دبیرخانه صنایع خلاق فرهنگی و حمایت از سوغات فرهنگی زیارت و تدوین سند برش فرهنگی خراسان رضوی را از اقداماتی برشمرد که برای اولین بار در دولت سیزدهم در سطح استان اجرایی شد و بیان کرد: رشد ۲۵۰ درصدی حمایت از طرح های مؤسسات فرهنگی، هنری و قرآنی و رسانه‌ای، افزایش ۴۳۳ درصدی پرداخت تسهیلات به مراکز و مشاغل خانگی بخش فرهنگ و هنر، افزایش چشمگیر رویدادهای فرهنگی و هنری به میزان ۴۸ درصد، رشد ۹۲ درصدی تولیدات فرهنگی و هنری و رشد ۵۴۰ درصدی فروش سینما و تئاتر در استان از جمله دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان رضوی بوده است.

حسین‌زاده افزود: با سیاستگذاری که در دولت سیزدهم صورت گرفت، شاهد افزایش خدمات صندوق هنرمندان و بیمه آنها بودیم و هم اکنون بیش از ۴ هزار نفر عضو صندوق هنر خراسان رضوی هستند که در این راستا رشد ۸۱ درصدی صدور هنرکارت دستاورد مهم دیگر حوزه فرهنگ و هنر است.

وی در راستای عدالت فرهنگی و نگاه ویژه به شهرستان‌ها نیز رشد بیش از هزار درصدی اعتبارات فعالیت‌های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه‌ای شهرستان‌های خراسان رضوی را به عنوان دستاورد مهم این بخش ذکر کرد که اجرای بسته‌های دهگانه فعالیتی شامل برگزاری نمایشگاه کتاب، سینما سیار، کارگاه‌های آموزشی با محوریت مساجد، لیگ جت و… را در ۳۰ شهرستان استان در پی داشته است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: حال فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم، برای مردم حال خوبی بود؛ رویکرد ایشان پایبندی به اصالت‌ها، ظرفیت‌ها و تکیه بر تلاش و خستگی‌ناپذیری بود تا این روزنه برای اهالی فرهنگ ایجاد شود که بسترهای خوب، کارهای خوب رقم خواهند زد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد بیان کرد: در بسیاری از حوزه‌ها، دستاوردهایی حاصل شده که بی‌نظیر و قابل افتخار است. یک نمونه همین خودکفایی تولید کاغذ ایرانی که ثابت کرد این ظرفیت وجود دارد به همین نسبت، پیشرفت‌های چشمگیر دیگری در صنعت چاپ و نشر به وجود بیاید. ما در حوزه چاپ، ظرفیت‌هایی داریم که همچنان در گلوگاه‌های متمرکز دولتی گرفتار است. باید به صورت مستمر مذاکره و رایزنی صورت بگیرد تا بخش خصوصی عهده‌دار کارهای بزرگ شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: چرا باید چاپ کتاب‌های درسی تا این حد گسترده فقط در انحصار چاپخانه وزارت آموزش و پرورش باشد؟ اگرچه تولیدمحتوا باید منحصر در این وزارتخانه باشد اما چاپخانه‌ها می‌توانند در جریان کمک به دولت، یاریگر نهادهای متولی چاپ کتب درسی باشند.

رشد هزار درصدی اعتبارات شهرستان‌های خراسان رضوی/ تقویت شبکه تولید و توزیع آثار فرهنگی - هنری

وی افزود: برای نخستین بار، قرارگاه اقتصاد فرهنگ و زیارت در استانداری خراسان رضوی شکل گرفته و این‌ها مصادیق کارهای خوبی است که باید استمرار پیدا کند.

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری ضمن تشکر از تلاش های همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در طول دوره سه ساله دولت مردمی سیزدهم، با اهدای لوح تقدیر به محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان از ایشان تقدیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها