شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
اشتیاق کودکان کتابخانه «اله‌چال» بابل را غیررسمی افتتاح کرد

مازندران- صبح روز افتتاح کتابخانه عمومی طلوع اندیشه روستای اله‌چال بابل، کودکان و نوجوانان روستایی با اصرار برای ورود به کتابخانه با تشکیل صف عضویت کتابخانه را به صورت غیررسمی افتتاح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بابل، ساعت هشت صبح است و اهالی روستا ساعت‌ها زودتر از اعلام رسمی برگزار کنندگان در مسیر کتابخانه اله‌چال حاضر شدند و منتظر اتفاقی بزرگ در روستا بودند که باید ۱۱ سال قبل رقم می‌خورد.

زمینی که سال ۹۱ کلنگ‌زنی شد و قرار بود ۲ ساله با ساخت کتابخانه روستاییان را خوشحال کند اما این پروژه به دلیل نبودن اعتبار، بلاتکلیف رها شده بود.

اشتیاق کودکان کتابخانه «اله‌چال» بابل را غیررسمی افتتاح کرد

پروژه‌ای به مساحت ۴۵۰ مترمربع با ۳۷۰ مترمربع زیربنا در ۲ طبقه و مردم روستایی که ناامید از اتمام آن در تلاش و پیگیری بودند تا اعتباری از سوی دولت برسد و بتواند با افتتاح آن، از طی مسافت یک ساعته برای مطالعه تا مرکز شهر نفسی راحت بکشند.

به پیشنهاد مهدیان پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، جلسه‌ای در محل پروژه تشکیل شد تا با حضور فرماندار شهرستان، مدیرکل امور روستایی استانداری، شهردار و خیران روستا اتفاق جدیدی برای پروژه رقم بخورد و این جلسه در ۱۱ اردیبهشت برگزار شد و تصمیم بر اتمام پروژه‌ای گرفتند که بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت تا این کتابخانه به بهره‌برداری برسد.

از زمان شروع مجدد پروژه، کودکان روستایی در کتابخانه نیمه کاره همراه بوده و همکاری داشتند تا انتظار کتابخانه‌دار شدن، هرچه زودتر به پایان برسد.

اشتیاق کودکان کتابخانه «اله‌چال» بابل را غیررسمی افتتاح کرد

روزهای نزدیک افتتاح شاهد بودیم که محسن، فرزند کارگر روستایی همراه پدر می‌شد تا کتابخانه را از نزدیک، زودتر از بقیه بچه‌ها ببیند، یا مهدی ۱۱ ساله که همراه دیگر همکلاسی‌ها در جابه‌جایی تجهیزات کمک کار کتابداران بود و با عشق به این کار نگاه می‌کرد.

پایان امتحانات بهانه‌ای شده بود که همه کودکان حتی از روستاهای دیگر هم در بخش کودک خالی کتابخانه گردهم بیایند تا سکینه بیژنی، کتابدار کتابخانه بابل را خاله صدا کنند و با کتابخوانی و قصه‌های او طول روز را به سر ببرند.

روز موعود زمان رسمی افتتاح رسید و همان کودکان روستا حالا با لباس رسمی آمدند و برای ورود به کتابخانه دیگر اجازه نداشتند، تا اینکه مراسم افتتاح به طور رسمی تمام شود اما این اصرار و شوق بچه‌ها مدیرکل کتابخانه‌ها را به تغییر رویه مجبور کرد و کتابخانه قبل از افتتاح رسمی برای کودکان باز شد و صف عضویت کودکان و نوجوانان، این کتابخانه را متفاوت افتتاح کرد.

اشتیاق کودکان کتابخانه «اله‌چال» بابل را غیررسمی افتتاح کرد

سرانجام این پروژه ۱۳ ساله در کمتر از ۶۰ روز به اتمام رسید و با حمایت خیران، اهالی روستا و اعتبارات ویژه استانی، کتابخانه «طلوع اندیشه» با بخش‌های مختلفی چون مخزن، ۲ سالن مطالعه مجزا، بخش کودک، سالن کنفرانس، کلاس آموزشی، نمازخانه مجزا و بخش نشریات در روستای اله‌چال شهرستان بابل افتتاح شد اما به دست کودکی با لباس محلی که ساعتی پیش عضو کتابخانه شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها