دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
بازدید دانشجویان  زبان فارسی  دهلی از کتابخانه رضا رامپور

دانشجویان دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های دهلی در برنامه‌ای مشترک از کتابخانه رضا رامپور دیدن کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با اهتمام رایزنی فرهنگی جهموری اسلامی ایران در دهلی و مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو، ۳۱ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دهلی، جواهر لعل نهرو و جامعه ملیه اسلامیه از کتابخانه رضا رامپور دیدن کردند و با این کتابخانه و مخطوطات فارسی و عربی آن آشنا شدند.

در این بازدید پشکر میسرا، رئیس کتابخانه رضا ضمن خوشامدگویی، کتابخانه رضا را محل حضور و باقی ماندن همه فرهنگ و زبان‌های رایج در هند توصیف کرد که امکان گفت‌وگوهای مختلف را در هند و با زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر فراهم می‌کند.

وی گنجینه نسخ خطی فارسی کتابخانه را بسیار ارزشمند توصیف کرد که برای هند امروز و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی بسیار مفید است و دیدار دانشجویان دکترای زبان فارسی را اقدامی مثبت توصیف کرد.

فریدالدین فریدعصر، رایزن فرهنگی ایران در دهلی سخنران دیگر این مراسم بود که ارتباطات کتابخانه‌های کشورها را بسیار مهم دانست و ظرفیت‌های فرهنگی کتابخانه ملی ایران را برای مدیران و کارکنان این نهاد فرهنگی توضیح داد و برای امضای توافقنامه همکاری بین کتابخانه ملی ایران و کتابخانه رضا اعلام آمادگی کرد.

قهرمان سلیمانی، مدیر مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو هم در این مراسم گفت: در میان منابع موجود در کتابخانه سهم زبان فارسی و فرهنگ ایرانی بسیار برجسته است که می‌تواند دستمایه‌ای ارزشمند برای توسعه روابط دو کشور و همکاری‌های طرفین باشد.

در پایان این دیدار ابوسعد اصلاحی، رئیس بخش مخطوطات کتابخانه در سخنرانی علمی به معرفی منابع مهم فارسی و عربی موجود در کتابخانه پرداخت و تعدادی از این متون را معرفی کرد.

در پایان دانشجویان از بخش‌های مختلف کتابخانه شامل متون چاپی و سنگی و کتابخانه‌های اختصاصی و بخش مخطوطات بازدید کردند.

کتابحانه رضا در دهه‌های پایانی قرن هجدهم در شهر رامپور هند، به وسیله نواب مسلمان این شهر تاسیس شد و به تدریج گسترش یافت. این نهاد فرهنگی اکنون یکی از مهم‌ترین مراکز نگهداری نسخ خطی هند است. در این کتابخانه بیش از ۱۵ هزار نسخه خطی نگهداری می‌شود که بیش از دوسوم این نسخ به زبان‌های عربی و فارسی است و برخی نسخ این کتابخانه در دنیا از شهرت و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها